مردم تنها برای درمان‌های اورژانسی به دندانپزشکی مراجعه کنند

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محسن دالبند ضمن گرامیداشت ۲۳ فروردین ماه روز ملی دندانپزشکی اظهار کرد: سالی که گذشت سال بسیار سخت و پر از تلاطم بود و با مشکلاتی رو به رو شدیم که بسیاری از آن‌ها نو و تازه بود و تجربه‌ای برای برخورد با آن وجود نداشت.

وی با اشاره به ریسک‌ها و خطرات موجود در دوران کرونا برای فعالیت در حوزه دندانپزشکی گفت: در ابتدای شیوع کرونا با توجه به خطرات موجود یک سردرگمی برای ارائه خدمات دندانپزشکی وجود داشت.

دالبند ادامه داد: اما موارد اورژانسی پیش می آمد که بیمار با درد، خونریزی و یا عفونت مراجعه می کرد و ما ملزم به ارایه خدمات بودیم.

رییس دانشکده دندانپزشکی درخصوص تلاشهای همکاران دانشکده دندانپزشکی یادآور شد: در یک سالی که گذشت توانستیم به موقع با ارایه پروتکل های مناسب شرایطی را فراهم کنیم که ضمن ارایه خدمات دندانپزشکی تا جای ممکن از جان و سلامت همکاران، پرسنل، دانشجویان، دستیاران و اساتید نیز به نحو شایسته محافظت کنیم.

 وی با بیان اینکه در این راستا نوآوری های بسیاری در کنترل محیط، کنترل آب، کنترل هوا و پروتکل ها به وجود آمد، بیان کرد: در این زمینه یک کوهورت اساتید، دانشجویان و پرسنل تعریف کردیم و توانستیم تمام افرادی که آلوده می شوند را مانیتور کنیم و با اجرای پروتکل هایی که تعریف کردیم آلودگی در محیط دانشکده کاهش یافت.

دالبند افزود: با بررسی ۸ هزار و ۵۰۰ خدمتی که انجام شد، ۳۳۰ نفر از بیماران را به طور تصادفی از بین این ۸ هزار و ۵۰۰ نفر انتخاب کرده و با تلفن ضمن کنترل عوامل مداخله گر و با طرح علائم بیماری کووید از آن ها پرس و جو کردیم که یک و دو هفته پس از مراجعه به دندانپزشکی به کرونا مبتلا شده اند یا خیر و خوشبختانه موردی از ابتلا را مشاهده نکردیم.

وی همچنین یادآور شد: در بین پرسنل درمانی ما ابتلا به کووید مشاهده نشد و اگر موردی هم بود با پیگیری هایی انجام شده مشخص شد که ابتلا خارج از دانشکده رخ داده است.

وی با بیان اینکه در طی یک سال اخیر جز در موارد معدودی، دانشکده همواره دایر بوده و ارایه خدمات در دانشکده و درمانگاه ها متوقف نشده است، گفت: خدمات اورژانسی حتی در تعطیلات نوروز نیز انجام شده است مگر آنکه به علت قرمز شدن شرایط کرونا، جهت حفظ جان دانشجویان، اساتید و به ویژه بیماران تصمیم گرفتیم که درمان های انتخابی دندانپزشکی را موقتا تعطیل کرده و فقط درمان های اورژانسی را انجام دهیم.

error: Content is protected !!