مروری بر انواع شامپو فاقد سولفات؛ از شایعات تا واقعیت

مروری بر انواع شامپو فاقد سولفات؛ از شایعات تا واقعیتتاثیر موها در زیبایی بانوان و آقایان انکارناپذیر و حتی یک لحظه تصور خودمان بدون مو ترسناک و نگران کننده است؛ به ویژه وقتی که ریزش دائمی موها را در گذر زمان احساس می‌کنیم و جای خالی ساقه موها لا به لای حجم موهای قبلی به شدت خودنمایی می‌کند. چه درمانی برای این درد مزمن و مشترک که بین بانوان و آقایان تا حد زیادی همه گیر شده وجود دارد؟

پاسخ به این سوال اما و اگرهای زیادی به دنبال دارد. در میان تمام فاکتورهایی که روی ریزش موها اثر دارند اگر از عدم اختلالات هورمونی مطمئن باشیم شامپوها تنها ترکیباتی هستند که ساقه موها در تمام طول عمر با آن‌ها تماس مستقیم دارند. ترکیباتی که مثل یک شمشیر دولبه عمل می‌کنند و حالا تجربه و علم ثابت کرده که خیلی از برندهای مشهور و پرفروش بازار می‌توانند عامل این ریزش مو یا تغییر حالت آن باشند و شاید کلید حل آن؛ مثل انواع شامپو بدون سولفات!


شامپوهای سولفاته؛ حرکت روی شمشیر دو لبه!

یکی از ترکیباتی که در اکثر محصولات مراقبت از پوست و مو وجود دارد سدیم لوریل سولفات است. این ماده و خانواده سولفاته‌ها در شامپوها هم به وفور یافت می‌شوند و بسیار ارزان قیمت هستند. ضمن این که کف‌زایی زیادی دارند و مصرف کننده با دیدن آن روی سر از عمق پاکیزگی با شامپو شگفت زده می‌شود؛ اما این سکه دو رو دارد!

استفاده از سولفات‌ها در شامپوها مثل یک شمشیر دو لبه است که تا حد مشخصی مضر نیست. برخی از کارشناسان معتقدند فرمولاسیون شامپو نباید بیش از ۱ تا ۱٫۵ درصد سولفات داشته باشد. بنابراین مقادیر استاندارد سولفات آسیب چندانی به موها وارد نمی‌کند. اما این درصد در اکثر محصولات رعایت نشده و مصرف کنندگان به سمت استفاده از شامپو‌های بدون سولفات روی آورده‌اند.

راز پنهان تولید این نوع شامپو‌ها

مروری بر انواع شامپو فاقد سولفات؛ از شایعات تا واقعیت

منظور از شامپو بدون سولفات مشخص است؛ شامپویی که هیچ سولفاتی ندارد و قرار نیست آن تاثیر مخرب همیشگی را روی سر و ساقه مو ایفا کند. اما همانطور که گفتیم سولفات نقش پاک کنندگی دارد و در عین حال ترکیب شامپو را به یک امولسیون پایدار و به زبان ساده‌تر یکدست تبدیل می‌کند. سوال اصلی این است که با حذف سولفات‌ها چه ترکیبی جایگزین آن‌ها می‌شود که پاک کنندگی کافی داشته باشد؟

پاسخ این سوال نسبی است. ترکیبات بهترین شامپو بدون سولفات متنوع است و هر برندی فرمولاسیون خود را عرضه می‌کند. مثلا برخی از محصولات اصلا قابلیت کف کنندگی ندارند و در عمل به جای سولفات از هیچ ترکیب دیگری استفاده نمی‌کنند. بنابراین ممکن است با وجود شامپو بدون سولفات هیچ کفی روی سر ایجاد نشود!


بدون این ماده هم موها پاک می‌شوند!

اگر قصد استفاده از شامپوهای بدون سولفات را دارید از همین ابتدا باید با یک اصل اساسی آشنا شوید: کف کردن به معنای تمیز شدن موها نیست! بنابراین طبیعی است اگر با استفاده از شامپوهای فاقد سولفات موها تمیز شوند اما طی شستشو کف نکنند!

یکی از ویژگی‌های شامپوهای فاقد عناصر سولفاته ایجاد چربی مختصر روی پوست و موها بعد از هر بار شستشو است. البته این چربی و درصد آن بر اساس نوع شامپو تنظیم می‌شود. مثلا اگر موهای چربی دارید این چربی باید کاملا تعدیل شود تا ترشح پایه غدد سر بیش از آن چه که هست تحریک نشود.

تولیدکنندگان از این ویژگی طبیعی در شامپوهای بدون سولفات برای نرم کنندگی موهای خشک استفاده می‌کنند. در میان تمام موها، کسانی که مویی آسیب دیده و رنگ شده دارند بیش از سایرین از استفاده از شامپوهای فاقد سولفات نتیجه می‌گیرند.


چه کسانی به شامپو فاقد سولفات نیاز دارند؟

شامپوهای بدون سولفاته بازار تنها بخشی از محصولات را تشکیل می‌دهند و خیلی‌ها از شستشو موها با شامپوهای سولفاته لذت می‌برند. سوال اصلی این است که چه زمانی باید رژیم مراقبت از پوست و مو را با خرید شامپوهایی که سولفات ندارند تغییر دهیم؟

کسانی که موهای وز، بد حالت و خشک دارند

  • وز شدن، بد حالتی و تغییر حالت طبیعی موها از معضلاتی هستند که تغییر و استفاده مداوم از شامپوهای سولفاته به دنبال دارند.
  • اگر موهای طبیعی داشتید که اکنون جنس آن‌ها خشک شده به شامپو بدون سولفات نیاز دارید.
  • اگر احساس می‌کنید بافت موها ضخیم و خشن شده و لطافت قبلی را ندارد باید شامپو خود را تغییر دهید. مهم‌ترین کاربرد شامپوهای فاقد سولفات برای موهای خشک است؛ چون به حفظ آبرسانی و چربی طبیعی کمک می‌کند.
  • اگر لازم است هر روز موها را شستشو دهید و استحمام کنید بهتر است از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید.

هر شامپویی مناسب موهای شما نیست!

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در خرید شامپوهای فاقد سولفات مطرح می‌شود جنس موهای شما و خرید محصول متناسب با آن است.

بهترین شامپوهای بدون سولفات ترکیبات تقویتی مختلفی دارند و فرمولاسیون آن‌ها برای موهای مختلف بهبود یافته است. شامپو بدون سولفات هم مثل شامپوهای معمولی برای موهای چرب، خشک و آسیب دیده یا معمولی تولید می‌شود. ضمن این که در کنار شامپوهای بدون سولفات باید استفاده از نرم کننده و سایر ترکیبات تقویتی را محدود کنید.

شامپوهای فاقد ماده سولفات را چطور تشخیص دهیم؟

مروری بر انواع شامپو فاقد سولفات؛ از شایعات تا واقعیت

عنوان و برچسب محصول گویای همه چیز است؛ شامپو بدون سولفات! با این حال بد نیست نگاهی هم به مشخصات و ترکیبات محصول داشته باشید. در برخی از مدل‌ها ممکن است مهم‌ترین ترکیب سولفاته یعنی سدیم لوریل سولفات حذف اما هم خانواده‌های آن وجود داشته باشد.

سدیم کوکو سولفات، آمونیوم لوریت سولفات و سدیم لوریت سولفات از سایر ترکیبات سولفاته هستند که اگر در شامپو وجود داشته باشند خواص مشابه با شامپوهای معمولی دارند.

و در آخر

سدیم لوریل سولفات متداول‌ترین ترکیب سولفاته است که در انواع شامپوهای معمولی استفاده می‌شود. این ترکیب باعث کف کردن شامپو می‌شود و از آن یک محصول یکدست به وجود می‌آورد. سولفات خطرناک نیست اما وقتی که موها در معرض تماس دائمی و مستقیم با این ترکیبات قرار می‌گیرند به مرور زمان حالت طبیعی خود را از دست می‌دهند. خیلی از بانوان و آقایان در ابتدا موهای خوش حالتی داشتند و بعد از یک دوره مصرف شامپوهای سولفاته متوجه وز شدگی، خشکی و آسیب پذیری موها شدند.

اگر مایل هستید شامپو‌هایی فاقد سولفات معتبر را مشاهده و تهیه کنید به سایت راهنمای خرید مامان لیست (www.mamanlist.com) مراجعه کنید.

error: Content is protected !!