مصرف فزاینده داروهای نیروزا یکی از چالش‌های اصلی ورزش است

دکتر «حسین بیگلری» روز سه‌شنبه به ایرنا افزود: پیام‌ها و هشدارهایی در خصوص سوء مصرف مواد نیروزا در بین نوجوانان و جوانان از خانه مشارکت‌های مردم در سلامت و همچنین گروه‌های مختلف پزشکی دریافت کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: گروه‌های پزشکی اورولوژی، گوارش، قلب و عروق و مغز و اعصاب نیز گزارش داده‌اند که به علت سوء مصرف داروها و مواد نیروزا شاهد افزایش غیرمتعارف عوارض ناشی از سوء مصرف این مواد بر سلامت افراد و نهایتا بروز مرگ های غیرطبیعی مصرف کنندگان با نارسایی کلیه، سیروز و سرطان کبد، کبد چرب شدید، گرفتگی قلب و عروق، لخته شدن خون و سکته مغزی هستیم.  

وی گفت: همچنین «خانه‌های مشارکت مردم در سلامت» به عنوان یکی از ساز و کارهای ارتباط مردم با دانشگاه، متشکل از نخبگان و خبرگان جامعه و صنف های مختلف به ما می‌گویند؛ خانواده ها و جامعه در خصوص سوء مصرف مواد نیروزا و عوارض آن گله‌مند و نگران هستند.

دید به سلامت همه جانبه است

دبیر کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: گروه‌های روانپزشکی نیز می‌گویند؛ خشونت، رفتارهای نابهنجار و لجام گسیخته در این گروه از افراد رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه پزشکی جامعه نگر و نظام مند در مدیریت همه جانبه سلامت تعریف شده است، تصریح کرد: ما به سلامت به دید همه جانبه نگاه می کنیم، جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی، مسایل اخلاقی هم در آن دیده می‌شود.

بیگلری اضافه کرد: موضوع از زمانی شروع شد که ورزش ها از حالت تامین سلامت، ایجاد شادابی و نشاط به سمت حرفه‌ای شدن و قهرمانی سوق پیدا کردند. هر کس قهرمان تر و حرفه ای تر می شد می توانست در جامعه نمود و شایستگی بیشتری پیدا کند.

وی یادآور شد: برخی ورزشکاران عوارض جسمی روحی و اخلاقی را به جان می خریدند که بتوانند با گرفتن عناوین و افتخارات مختلف ورزشی مطرح شوند.

دلالان سلامت جوانان را به خطر انداخته‌اند

دبیر کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: گروهی از تولیدکنندگان، دلالان و فروشندگان با این شعار که می‌توانید راه چند ساله را یک شبه طی کنید برای به دست آوردن سودهای کلان افراد را از اطلاعات سالم به سمت بدآگاهی و استفاده از داروها و پودرهای نیروزا سوق دادند.

وی تصریح کرد: با صنعتی شدن داروسازی و مکمل هایی که تولید شد داروهایی که برای افراد بخصوصی ساخته شده بود به دنبال رواج ماهواره و اینترنت تحت‌تأثیر فضای تبلیغاتی در بین برخی از جوانان و ورزشکاران رواج پیدا کرد.

بیگلری گفت: اغلب مردم می‌خواهند از فواید ورزش استفاده کنند و از فلسفه اصلی آن برای تامین سلامت، شادابی و نشاط جسم و روح بهره مند شوند، تعدادی از افراد نیز فعالیت‌های سنگین تر و حرفه‌ای را انجام می دهند.

وی همچنین عنوان کرد: تولیدکنندگان و فروشندگان این مواد با عناوینی مانند داروهای گیاهی، تناسب اندام، کاهش وزن، بی عارضه و چربی سوزی عرضه می کنند و نوجوانان و جوانان را که با رویای ایجاد هیکل های کاذبی که در خیابان می‌بینند به این داروها روی می‌آوردند تحت تاثیر قرار می دهند.

دبیر کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: جوانانی که با بدآگاهی و بدون مشاوره درست در این مسیر قدم گذاشته اگر بخواهند استفاده از این مواد را قطع کنند، دچار کاهش وزن و از دست رفتن موفقیت های به ظاهر اولیه‌ای می شود که درست کرده‌ است و اگر بخواهد ادامه بدهد با عوارض شدید و مرگ آوری روبرو خواهد شد.

استان کرمانشاه ۷۳۰ باشگاه خصوصی فعال دارد.

این استان ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارد.

error: Content is protected !!