مطلوب نبودن روند واکسیناسیون تا ادامه محدودیت‌های وضعیت نارنجی در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در قم گفت: ۲۰۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۵۲ نفر از آن‌ها به‌دلیل وخیم بودن اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمدرضا قدیر اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به چهاردهم خردادماه، ۶۵ بیمار با علائم قطعی کرونا توسط اورژانس بیمارستان‌های قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به ‌بستری شدن ۵۸ نفر از این افراد، گفت: ۳۷ نفر که در روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

وی افزود: ۲ نفر از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها مثبت شده بود نیز جان خود را از دست دادند.

قدیر خاطرنشان کرد: از مجموع ۷۶۰ آزمایش کرونای صورت گرفته نتیجه ۱۳۲ مورد مثبت شد.

وی همچنین یادآور شد: از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۴۸ هزار و ۳۷۴ دُز واکسن تزریق شده‌است.

قم از پیک کرونا خارج نشده ‌است

استاندار قم با تاکید بر جلوگیری از عادی‌سازی روند مبارزه با کرونا، گفت: قم هنوز از پیک کرونا خارج نشده ‌است و باید تمام ضوابط مربوط به پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت نارنجی در این استان به‌صورت کامل مورد توجه باشد.

بهرام سرمست در جلسه ستاد مدیریت بحران قم در سالن کرامت استانداری، افزود: وضعیت بستری و ابتلا به کرونا در قم نزولی است و باید از عادی انگاری این ویروس جلوگیری شود.

وی ادامه داد: واکسیناسیون کرونا در گروه‌های هدف در قم باید با اقناع‌سازی و فرهنگ‌سازی توسط نهادهای متولی باید به سمت مطلوبیت بیشتر حرکت کند.

استاندار قم یادآور شد: به‌جز پایانه‌های مسافربری درون‌شهری و اماکن ورزشی، در بیشتر دستگاه‌ها و مراکز خدمات رسان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطلوب و رضایت‌بخش است.

تزریق دُز دوم واکسن کرونا از ۱۷ خرداد در قم آغاز می‌شود

دانشگاه علوم پزشکی قم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تزریق دوز دوم واکسن کرونا در قم از هفدهم خردادماه آغاز خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است: تزریق واکسن کرونا در مراکز واکسیناسیون قم در روزهای ۱۳ الی ۱۶ خردادماه که تعطیل رسمی است انجام نمی‌گیرد.

اطلاعیه حاکی است: از روز هفدهم خردادماه تنها تزریق دوز دوم واکسن کرونا به‌ کسانی که دوز اول را دریافت کرده‌اند در مرکز شماره یک واکسیناسیون واقع در میدان روح‌الله انجام می‌شود.

از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم بالغ بر ۴۷ هزار دُز واکسن تزریق شده است.

روند واکسیناسیون کرونا در قم مطلوب نیست

در جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور استاندار قم ترتیب یافت از وضعیت نامطلوب گروه‌های هدف برای واکسیناسیون کرونا به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی استان در مبارزه با ویروس کووید ۱۹یاد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه، بیان کرد: وضعیت قم از نظر ابتلا و بستری در مراکز درمانی نزولی است و تعداد بستری‌های کرونایی به کمتر از ۲۰۰ نفر رسیده است.

محمدرضا قدیر اضافه کرد: تاکنون ۴۷ هزار دز واکسن در این استان تزریق شده است و به‌زودی ۲ مرکز دیگر برای تزریق واکسن در قم فعال می‌شود.

به گفته وی، میانگین تزریق واکسن در قم ۵۷ درصد است و باید برای رغبت بیشتر مردم مبحث اقناع‌سازی توسط نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای با جدیت بیشتری دنبال شود.

قدیر اظهار داشت: قم هم‌اکنون از نظر ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونایی در جایگاه بیست و سوم کشوری قرار گرفته و تعداد بیماران بدحال به کمتر از ۵۰ نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه، خاطرنشان کرد: استان قم هنوز از پیک چهارم کرونا خارج نشده و به وضعیت زمستان سال گذشته بازنگشته است.

سیامک محبی ادامه داد: با روند کنونی ابتلا پیش‌بینی می‌شود استان قم طی هفته آینده از وضعیت نارنجی به وضعیت زرد تغییر شرایط بدهد.

به گفته وی، یک هزار و ۶۰۵ نفر طی هفته گذشته در این استان به کرونا مبتلا شده‌اند و حدود ۶ هزار و ۳۰۰ تست کرونا انجام شده است.

رئیس مرکز بهداشت قم ابراز داشت: در طرح شهید سلیمانی ۳ هزار و ۷۰۰ مورد تست کرونا در قم انجام گرفته است و افراد مشکوک ره‌گیری شده‌اند.

محبی اظهار کرد: مرکز خودرویی واکسیناسیون کرونا در بلوار سردار شهید قاسم سلیمانی راه‌اندازی شده، اما به دلیل عدم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی کافی استقبال از این مرکز بسیار ناچیز است.

وی افزود: وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران نسبت به گذشته بسیار مطلوب‌تر و رو به افزایش است.

رئیس مرکز بهداشت قم با اشاره به روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، بیان کرد: میزان استفاده از ماسک در قم حدود ۷۰ درصد است.

۲ مرکز ‌جدید واکسیناسیون کرونا در قم افتتاح می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: علاوه بر مراکز موجود واکسیناسیون کرونا در قم ۲ مرکز دیگر هم در هفته‌های آتی در مناطق نیروگاه و پردیسان افتتاح خواهد شد.

محمدرضا قدیر در حاشیه افتتاح مرکز خودرویی واکسیناسیون در قم، اظهار داشت: در این مرکز به افرادی که توانایی حضور فیزیکی در سایر مراکز واکسیناسیون ندارند، خدمت‌رسانی می‌شود.

وی افزود: ‌سرنشینان چهار خودرو به‌صورت هم‌زمان از ساعت ۱۷ تا ۲۱ واکسینه می‌شوند.

قدیر گفت: با افتتاح مرکز واکسیناسیون خودرویی، ۶ مرکز فعال در سطح شهر قم و پنج مرکز روستایی نیز در سطح استان فعالیت می‌کنند.

مرکز واکسیناسیون خودرویی قم در بلوار شهید سلیمانی این شهر مستقر است.

وی با بیان این‌که ۲ مرکز جدید نیز در هفته‌های آتی در منطقه نیروگاه و پردیسان افتتاح می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر افراد بالای ۷۰ سال در سطح شهر قم و افراد بالای ۶۰ سال در سطح روستاهای استان واکسینه می‌شوند.

میانگین رعایت دستورات بهداشتی در قم ۷۰ درصد است

رئیس مرکز بهداشت قم گفت: میانگین رعایت دستورات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در بین شهروندان قمی نزدیک به ۷۰ درصد رسیده، هر چند که بهترین و مطلوب‌ترین حالت رعایت دستورات بهداشتی ۹۰ درصد است.

سیامک محبی در این زمینه افزود: با تلاش مسئولان و همراهی و همکاری همه مردم پس از عید نوروز و با بالا رفتن آمار ابتلا به ویروس کرونا در بین هم‌وطنان حساسیت‌ها برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیشتر شد.

وی اضافه کرد: حتی کشورهایی که واکسیناسیون را انجام داده‌اند، برگ برنده آن‌ها رعایت دستورات بهداشتی است که مجموع واکسیناسیون و رعایت دستورات نتایج بهتری داشته است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت دستورات بهداشتی تا واکسینه حداقل ۷۰ درصد جامعه، گفت: با توجه به اطلاعیه روابط عمومی وزارت بهداشت، متولدین سال ۱۳۳۰ به قبل (گروه سنی ۷۰ سال به بالا) درخواست می‌کنیم برای دریافت نوبت واکسن کرونا در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.

به گفته محبی، تمامی افراد ثبت‌نام شده به ترتیب سنی به‌صورت هوشمند نوبت‌دهی خواهند شد و محل و زمان دقیق واکسیناسیون به هر فرد با پیامک اطلاع داده می‌شود.

آگاهی‌های عمومی از ضرورت تزریق واکسن کرونا افزایش یابد

استاندار قم گفت: آگاهی بخشی بیش از پیش به‌مردم قم جهت مشارکت در طرح واکسیناسیون کرونای گروه‌های هدف این استان ضروری می‌باشد.

بهرام سرمست در حاشیه آیین افتتاح پایگاه خودرویی واکسیناسیون کرونا در قم با اشاره به ‌اهمیت حرکت در مسیر فرآیند واکسیناسیون کرونا در استان، اظهار داشت: تعامل و هم‌افزایی لازم بین دستگاه‌های متولی در این عرصه ایجاد و واکسیناسیون گروه‌های هدف در استان بر طبق مصوبه‌های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا با درصد حضور قابل قبولی اجرایی شده است.

وی استقرار پنج پایگاه واکسیناسیون در نقاط مختلف استان را مورد توجه قرار داد و افزود: این پایگاه خودرویی می‌تواند کمک مناسبی به‌برخی افراد با شرایط خاص باشد و در امر واکسیناسیون سهولت مناسبی ایجاد کند.

وی ادامه داد: با تلاش کادر پزشکی و بهداشتی استان روند اجرایی عملیات واکسیناسیون در قم قابل قبول است و از مردم نیز انتظار می‌رود تا در جهت واکسیناسیون جامعه هدف و رده‌های سنی اطلاع‌رسانی شده، همکاری لازم را صورت دهند.

استاندار قم همچنین با اشاره به‌ این‌که قم از نظر طول درگیری و شدت درگیری با این بحران شرایط ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: ضروری است تا با اطلاع‌رسانی مداوم از سوی رسانه‌ها، زمینه استقبال مردم فراهم شود و به‌زودی شاهد واکسیناسیون کامل استان در برابر ویروس کرونا باشیم.

پایگاه واکسیناسیون خودرویی در قم در بلوار شهید سلیمانی این شهر استقرار دارد و همه ‌روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ اقدام به‌تزریق واکسن می‌کند.

محدودیتی برای تزریق واکسن افراد بالای ۷۰ سال قم وجود ندارد

روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کلیه سالمندان بالای ۷۰ سال بدون هیچ محدودیتی به ‌یکی از مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه و واکسن خود را دریافت نمایند.

در این اطلاعیه زمان مراجعه سالمندان برای تزریق واکسن از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۰ اعلام شده است.

در ادامه با اشاره به مراکز پنج‌گانه تزریق واکسن در قم آمده است: مرکز شماره یک در میدان روح‌الله، جنب دانشکده بهداشت و مرکز شماره ۲ نیز در بلوار کارگر رو به روی چشم‌پزشکی قرار دارد.

همچنین محل مرکز شماره سه نیز در انتهای نیروگاه، روبه‌روی امامزاده سیدمعصوم ذکر و یادآور شده است: مرکز الزهرا از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۲۰ فعال می‌باشد.

در ادامه این اطلاعیه ضمن اشاره به‌مرکز شماره چهار در مجتمع امام(ره) جنب گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) و همچنین مرکز شماره پنج در مصلای قدس، خاطرنشان شده است: پایگاه خودرویی واکسیناسیون کرونا نیز در بلوار شهید سلیمانی و پارکینگ مصلی قرار دارد و از نهم خردادماه فعالیت خود را آغاز نموده و همه‌روزه از ساعت ۱۷ لغایت ۲۱ فعالیت خواهد داشت.

چهار واحد تالار پذیرایی و رستوران در قم پلمب شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: سه‌ واحد تالار پذیرایی و یک واحد رستوران به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و توجه نداشتن به ‌اخطاریه کتبی توسط بازرسان مرکز بهداشت، در معیت نیروی انتظامی و اماکن تعطیل و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری به‌ عمل آمد.

سیامک محبی در گفت‌وگویی افزود: یک باب ماهی‌فروشی که به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی پلمب و غیرفعال شده بود نیز با توجه به رفع نواقص صبح امروز فک پلمب شد.

وی بیان داشت: همشهریان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را به‌سامانه ۱۹۰ گزارش نمایند.

محدودیت‌های شرایط نارنجی کرونایی در قم ادامه پیدا می‌کند

استاندار قم در پاسخ به‌ سوالی در خصوص شرایط کرونایی استان گفت: وضعیت کرونایی قم همچنان نارنجی است و همه محدودیت‌های مربوط به‌ این شرایط نیز در این استان اجرا خواهد شد.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: به‌منظور پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا و کنترل رفت‌وآمدهای تعطیلات نیمه خردادماه، ترددها از ظهر روز دوازدهم تا ظهر هفدهم خردادماه برای خودروهای شخصی به این استان ممنوع خواهد بود.

وی افزود: برای شهرهای قرمز و نارنجی جریمه ۱۰ میلیون ریالی و برای شهرهای زرد نیز جریمه پنج میلیون ریالی اعمال می‌شود.

استاندار قم همچنین با بیان این‌که موج چهارم کرونا را در قم به‌خوبی سپری کردیم و در حال کاهش بیماری و فوتی‌ها هستیم، گفت: جامعه هدف و افراد بالای ۷۰ سال برای دریافت واکسن به‌مراکز تعیین شده مراجعه کنند، ولی در عین حال شهروندان ایام تعطیلات را در خانه بمانند و از مسافرت پرهیز نمایند تا بتوانیم این موج را به انتهای خود برسانیم و شاهد موج‌های بعدی نباشیم.

پایگاه خودرویی واکسیناسیون کرونا در قم راه‌اندازی می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: نخستین پایگاه خودرویی واکسیناسیون کرونا برای سهولت در مراجعه و رفت‌وآمد شهروندان در بلوار شهید سلیمانی این استان راه‌اندازی می‌شود.

سیامک محبی با بیان این‌که تمام فرآیند کار از حفظ زنجیره سرما، شیوه ارائه خدمت و نحوه پیگیری عوارض احتمالی در افراد واکسینه شده به‌شدت نظارت می‌شود، افزود: پنج مرکز واکسیناسیون در استان قم راه‌اندازی شده و از فردا یکشنبه نیز یک پایگاه خودرویی در بلوار شهید سلیمانی راه‌اندازی و  آماده ارائه خدمت خواهد بود.

وی اضافه کرد: پایگاه خودرویی واکسیناسیون کرونا با هدف تسریع روند واکسیناسیون و افزایش کیفیت ارائه خدمات به گروه سنی ۷۰ سال به بالا همه‌روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۱ پذیرای مراجعان است.

وی با اشاره به امکان افزایش مراکز واکسیناسیون در صورت نیاز، ادامه داد: تاکنون بیش از ۴۳ هزار دوز واکسن در مراکز واکسیناسیون قم تزریق شده که از این تعداد بیش از ۲۰ هزار دوز مربوط به واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال بوده است.

محبی با اشاره به راه‌اندازی پنج مرکز تجمیعی واکسیناسیون در قم، بیان کرد: در استان قم مرکز شماره یک واقع در میدان روح‌الله، مرکز شماره ۲ واقع در بلوار کارگر، روبروی مرکز چشم‌پزشکی جوادالائمه(ع)، مرکز شماره ۳ واقع در انتهای نیروگاه، جنب امامزاده سید معصوم، مرکز الزهرا(فقط در شیفت عصر ساعت ۱۵الی ۲۰)، مرکز شماره ۴ مجتمع امام خمینی(ره)، جنب گلزار شهدا و مرکز شماره پنج مصلی قدس آماده حضور همشهریان است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند./

error: Content is protected !!