معاون وزیر بهداشت: در آینده با بیماران سرطان بیشتری مواجه می شویم

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: در آینده با بیماران سرطان بیشتری مواجه می شویم به همین دلیل باید خودمان را از حالا در غربالگری، پیشگیری و درمان آماده کنیم.

به گزارش ایرنا، محمد هادی ایازی روز دوشنبه در گردهمایی اعضای شبکه ملی تشکل های مردمی و موسسات خیریه حوزه سرطان ایران، در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اولین کار برای کنترل سرطان این است که مردم خودمراقبتی داشته باشند. این حداقل کاری است که ما می توانیم انجام دهیم و پویش ملی مبارزه با سرطان می تواند در آگاه سازی مردم برای خودمراقبتی اثرگذار باشد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به تلاش های کمیته ملی پیشگیری از سرطان در وزارت بهداشت گفت: چندسالی است که این کمیته شکل گرفته و تمام مدیران در این حوزه دور هم جمع شده اند تا برای پیشگیری و درمان برنامه های مدونی داشته باشند.

وی افزود: به نظر می رسد در آینده با بیماران سرطانی بیشتری مواجه شویم به همین دلیل باید خودمان را از حالا برای غربالگری، پیشگیری و درمان این بیماری آماده کنیم.

ایازی همچنین با اشاره به پویش مبارزه با سرطان بیان کرد: این پویش می تواند نقش مهمی در آگاه سازی مردم و کنترل سرطان داشته باشد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: شبکه سازی در حوزه پیشگیری از سرطان از اهمیت زیادی برخوردار است. در همین راستا و از طریق شبکه سازی و اثرات خوب این کار می توان ظرفیت های مردمی را برای کاهش و کنترل سرطان به کار بگیریم. در همین رابطه اگر نتوانیم از ظرفیت های مردمی کمک بگیریم نمی توانیم برنامه مربوط به حوزه سرطان را پیش ببریم.

ایازی بیان کرد: اولین کار این است که مردم خودمراقبتی داشته باشند. این حداقل کاری است که ما می توانیم انجام دهیم و پویش مبارزه با سرطان می تواند در آگاه سازی مردم برای خودمراقبتی اثرگذار باشد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: خود مردم می توانند به آحاد جامعه این مسئله را آموزش بدهند. به همین دلیل نقش سازمان های مردم نهاد و خیریه های حوزه سلامت اهمیت زیادی دارد. به خصوص که ۸۹۰ خیریه و ۱۳۰۰ کانون سلامت در کشور مشغول فعالیت هستند. این ظرفیت ها می تواند به کمک مردم بیاید.

وی ادامه داد: بحث مهم دیگر فرهنگ سازی و آموزش درباره سرطان ها، خودمراقبتی، تشخیص و درمان است. در همین رابطه ۲۶ دستگاه مرتبط با فرهنگ سازی برای آگاه سازی مردم وارد عمل شده اند. اما باز خود مردم مثل سازمان های مردم نهاد و خیریه های حوزه سلامت نقش مهمی در فرهنگ سازی و آگاهی مردم درباره سرطان دارند تا با افزایش آگاهی مردم، آنها سبک زندگی شان را تغییر دهند.

وی اضافه کرد: سیگار و قلیان از عاملان اصلی سرطان هستند و امروزه قلیان جای سیگار را گرفته است و البته به مراتب مخرب تر است.

ایازی افزود: خیریه های سلامت در ارتباط با مردم نقش مهمی دارند. نقش آنها کمک به افرادی است که مبتلا شده اند. به همین دلیل نقش آنها در کمک به بیماران و اینکه هزینه زیادی برای درمان متحمل نشوند، بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: ما در حوزه سرطان با مشکلات زیادی مواجه هستیم و باید از همه ظرفیت های موجود برای کنترل و کاهش سرطان کمک بگیریم. در همین راستا کمک به بیماران، توسعه زیرساخت ها و کمک رسانی افراد متخصص در این حوزه اهمیت دارد.

ایازی گفت: پزشکان و متخصصانی هستند که می توانند به این بیماران کمک کنند که می توان این بخش را هم ساماندهی کرد. در یک طرف متخصصان و در طرف دیگر پزشکان متخصصی که می توانند به آنها کمک کنند.

error: Content is protected !!