مقابله با پیری جمعیت یک چالش راهبردی است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، حجت الاسلام رضا غلامی روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی جمعیت در بیمارستان نجمیه گفت: برای جمهوری اسلامی مقابله با پیری جمعیت و جوان نگه داشتن کشور یک موضوع استراتژیک محسوب می‌شود. این موضوع هیچ‌گاه امری درجه دو و عادی به حساب نمی‌آید و جدای از جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی مسأله جمعیت، پیوند روشنی با پیشرفت همه جانبه کشور دارد.

رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا ادامه داد: پیشرفت همه جانبه با پیری جمعیت قابل جمع نیست؛ نمی‌توان از پیشرفت گفت ولی از چالش پیری جمعیت سخنی به میان نیاورد.

به گفته غلامی، اگر فراتر از پیشرفت، رویکرد تمدنی نسبت به جامعه ایران داشته باشیم این مسأله جدی‌تر از چیزی می‌شود که تا به الان به آن توجه کردیم.

وی گفت: بعد از گزارش بخشی از صاحب نظران و دلسوزان مجموعه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی،  ابتلای کشور به پیری جمعیت مشخص‌تر شد.

رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا  تاکید کرد: ما با یک سری ناباوری‌ها در حد فراگیر میان نخبگان کشور مواجه شدیم که اساسا این چالش را قبول نداشتند یا امکان مقابله با آن را بر نمی‌تابیدند و معتقد بودند امکان مقابله با چنین چالشی در کشور وجود ندارد.

غلامی خاطرنشان کرد: در این زمینه مسائل مختلفی فراتر از پزشکی مثل مشکلات آب، خاک و اقتصادی به میدان آورده می‌شد و این ناباوری خیلی گسترده بود.

وی با بیان اینکه به‌رغم تلاش‌های گسترده برای حل مسأله پیری جمعیت، تا هدف نهایی فاصله داریم، بیان کرد: در این باره اجماع نخبگانی به شکل کامل بروز و ظهور نکرده است.

رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا از تلاش عده ای برای عملی نشدن جلوگیری از پیری جمعیت اشاره کرد و گفت: عده ای برای مقابله با تحقق سیاست‌های جمعیتی، آمارهای جمعیت را دستکاری می‌کردند یا تفاسیر خاصی از این امر مطرح می‌کردند تا موضوع به حاشیه برود یا مسوولان نظام دچار تردید شوند.

غلامی تاکید کرد: البته عده ای جانانه وارد میدان شده‌اند و با متانت روشن کرده‌اند پیری جمعیت یک‌چالش است و آمار و ارقام علمی این موضوع را تایید می‌کند.

error: Content is protected !!