مناطق نارنجی خراسان جنوبی به چهار شهرستان افزایش یافت

غلامرضا شریف‌‎زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس جدیدترین به‌روز رسانی جدول رنگ‌بندی کشور از امروز (پنجم تیر)، شهرستان درمیان هم به مناطق نارنجی استان خراسان جنوبی اضافه شد.

وی گفت: در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، قاینات و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های خوسف، سرایان، سربیشه، زیرکوه، طبس، فردوس و بشرویه در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به قرمز بودن برخی شهرها در استان‌های همجوار از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد مردم از سفر به این استان‌ها خودداری کنند.

وی گفت: مردم خراسان جنوبی بیشترین تعامل را با سیستان و بلوچستان دارند و تا زمانی که وضعیت این استان از نظر کرونا بهتر نشود، لازم است از سفر به سیستان و بلوچستان به ویژه شهرهای ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان خودداری شود.

شریف‌زاده اظهار داشت: همچنین مردم خراسان جنوبی از اقوام و فامیل خود در سیستان و بلوچستان بخواهند فعلا از سفر به استان خودداری کنند.

وی افزود: اگر این شرایط ادامه پیدا کند علاوه بر نهبندان و درمیان، امکان نارنجی شدن شهرستان سربیشه با توجه به همجواری و تعامل با استان همجوار وجود دارد.

در حال حاضر ۱۸۲ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد ۵۶ نفر مبتلای قطعی به کرونا بوده‌اند و از بیماران کرونایی ۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی بار دیگر در موج چهارم کرونا از هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد به طوری که اواخر فروردین ماه، هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار گرفت.

خراسان جنوبی در اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد و با وجود کاهش موارد سرپایی و بستری بیماران مبتلا به کرونا اما وضعیت این استان همچنان شکننده است.

براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدید از ۲۱ فروردین امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و متناسب با رنگ‌بندی شهرستان‌ها ادامه دارد.

همچنین خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی است که به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و در معرض خطر ورود ویروس جهش یافته است از این رو پیرو دستور رییس جمهوری، وزیر بهداشت و استاندار خراسان جنوبی مراقبت‌ها در مرزهای استان تشدید شده است.

error: Content is protected !!