منتظر شنبه نباش، همین الان مربی‌تو انتخاب کن و بدنتو بساز

 داشتن عضلات خوش فرم و بدن ورزیده از جمله اهدافی است که افراد را به باشگاه‌های ورزشی می‌کشاند. اگرچه ژنتیک در شکل گرفتن ساختار بدن تاثیرگذار است اما هر کسی با انجام منظم تمرینات بدنسازی و رعایت برنامه غذایی، می‌تواند بدنش را به شکل دلخواه و متناسب درآورد.

منتظر شنبه نباش، همین الان مربی‌تو انتخاب کن و بدنتو بساز

از طرفی شاید بتوان مهم‌ترین تصمیم این فرآیند را، انتخاب مربی بدنسازی معرفی نمود. مربی که علاوه بر ارائه راهنمایی‌های درست، مشوق شما بوده و به راهنمایی‌های اصولی و مفید بپردازه. چی‌باکی با معرفی مربی بدنسازی و ارائه اطلاعات مناسب در مورد سوابق کاری و تایید صلاحیت آنها، به شما در این تصمیم‌گیری کمک می‌کند.  ورزش بدنسازی تنها به فضای باشگاه و دستگاه‌های بدنسازی وابسته نیست. عوامل دیگری مثل استراحت کافی و تغذیه مناسب نیز برای عضله سازی مورد نیاز است. اما برای داشتن بدن عضلانی باید به چه چیزهایی توجه کنیم؟

 مربی بدنسازی

برای اینکه به اندام دلخواه برسیم باید مربی شخصی داشته باشیم؟

برای اینکه جواب این سوال را بدانید باید به سوالات دیگری در مورد قصدتان از انجام بدنسازی پاسخ بگویید. مثلا برای افزایش استقامت و قدرت، بدنسازی را انجام می‌دهید؟ یا قصد عضله‌سازی دارید؟ پس متناسب با تصمیم‌تان مربی انتخاب کنید. مربی بدنسازی شما باید دانش کافی داشته باشد، عضلات را بشناسد و نحوه تقویت کردن و کشش آنها را به شما یاد دهد. از طرف دیگر برنامه‌ی بدنسازی که مربی‌تان به شما می‌دهد باید مناسب شاخص‌هایی مثل سن، وزن و جنسیت باشد.

برنامه غذایی

اهمیت برنامه غذایی اگر بیشتر از تمرینات منظم نباشد، کمتر هم نیست. احتمالا این جمله را زیاد شنیده‌اید ٬در دوران تمرین بدنسازی برای رشد عضلات‌تان، باید پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید. بررسی‌ها نشان داده که به ازای هر ۴۵۰ گرم وزن، به ۱ گرم پروتئین نیاز دارید. گنجاندن مواد غذایی مناسب در رژیم غذایی، می‌تواند به حجیم‌سازی عضلات شما کمک بسزایی کند. بنابراین بهتر است در کنار انجام تمرینات بدنسازی یک برنامه غذایی هم از چی‌باکی دریافت کنید.

استراحت و خواب کافی

در کنار برنامه تغذیه مناسب و برنامه منظم فاکتور مهم و تاثیرگذار دیگر خواب کافی هست. خواب کافی به عضله‌سازی کمک می‌کند هم‌چنین در خواب هورمون رشد ترشح می‌شود که در واقع تکمیل کننده تلاش‌های شما برای داشتن عضلات قوی است. بهتر است قبل و بعد از خواب یک وعده پروتئینی میل کنید. شما در بین ست‌های تمرینی خود باید به اندازه کافی استراحت داشته باشید، چرا که عضلات به ریکاوری انرژی احتیاج دارند.

چربی سوزی و رژیم لاغری

مصرف سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم بروکلی، جوانه‌ها و میوه‌هایی مثل موز، گریپ فروت، هندوانه، ماهی سالمون، پروتئین مورد نیاز ورزشکاران را تامین می‌کند. در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد این مواد باعث بروز بیماری افزایش فشار خون می‌شود. بنابراین در ابتدای کار نیاز است رژیم لاغری مو به مو به درستی اجرا شود. متخصصین تغذیه در چی‌باکی می‌تونند برنامه مفیدی برای رژیم لاغری برای شما تنظیم کنند.

 
مکمل مصرف کنیم ؟

ارائه برنامه مکمل‌ها حتما باید توسط یک فرد آگاه انجام شود. هم‌چنین مصرف آنها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است چرا که نحوه استفاده‌ی هر کدام متفاوت است. متداول‌ترین مکمل‌هایی که مصرف می‌شود شامل مکمل‌های پروتئینی، کراتین، ویتامین و… است. که رعایت دستورالعمل آن‌ها الزامی است. مصرف خودسرانه مکمل‌ها ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای شما داشته باشد، از این رو سعی کنید حتما با یک مربی مجرب مشورت کنید.

error: Content is protected !!