مهار کرونا در خراسان شمالی پشت چراغ زرد و نارنجی

به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری منشتر شد،خراسان شمالی پس از حدود دو ماه از رنگ بندی قرمز کرونایی به معنای مناطق با خیلی پرخطر به منطقه زرد خطر متوسط  و نارنجی پر خطر رسید به طوری که این روزها با کاهش محدودیت های کرونایی  برای فعالیت دو ، سه و چهار  تا حدودی درب های خوشبختی برای این مشاغل به امید این که با رعایت پروتکل های بهداشتی تداوم یابد، باز شد.
طبق این گزارش هم اکنون پنج شهرستان شیروان ، بجنورد، جاجرم، فاروج و اسفراین در وضعیت نارنجی در منطقه پرخطر و شهرستان های گرمه، مانه و سملقان و راز و جرگلان نیز در وضعیت زرد کرونایی با خطر متوسط قرار دارند.
وضعیت شکننده کرونایی 
اگرچه استان خراسان شمالی همانند  اکثر استان های کشور در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارد، ولی تجربه نشان می دهد که هر گونه عادی انگاری کرونایی به خصوص کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند یکبار دیگر درگیری کرونایی استان را افزایش دهد و وضعیت بدتری از موج چهارم را برای این خطه شمالشرق کشور رقم بزند.
براساس آمار از بدو شیوع موج چهارم کرونایی در خراسان شمالی از اول فروردین تا ۲۵ اردیبهشت ماه بیش از دو هزار بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان ها بستری شدند و حدود ۱۴۳ نفر نیز جان خود را از دست دادند.                     
یکی از پزشکان متخصص بیماری های عفونی در استان خراسان خراسان شمالی می گوید : تجربه ۱۴ ماهه اخیر شیوع ویروس کرونا که چهار موج آن در این مدت پشت سر گذاشته شد، نشان می دهد که  هر چهار رنگ بندی کرونایی شکننده است و تثبیت رنگ بندی ها بسته به میزان رعایت پروتکل های بهداشتی است و تاکنون هر بار رنگ بندی ها به سمت وضعیت خطر پایین افول کرد، عادی انگاری افزایش یافت و پس از چند ماه کشور بار دیگر درگیر موج جدید شد.
 

مهار کرونا در خراسان شمالی پشت چراغ زرد و نارنجی

دکتر داوود لطف اللهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت : با گذشت زمان میزان تاب آوری مردم به دلایلی از جمله مشکلات اقتصادی و حتی فرهنگی نسبت به اجرای  محدودیت های کرونایی و پروتکل های بهداشتی کاهش خواهد یافت و با افزایش رفتارهای عادی انگارانه وضعیت رنگ بندی ها نیز شکننده خواهد شد.
وی راهکار اصلی برای افزایش سطح ایمنی را در جامعه تزریق عمومی واکسن کرونا اعلام کرد و خاطرنشان کرد : به هر حال تجربه دنیا ثابت کرد که باید به سمت عمومی کردن تزریق واکسن کرونا پیش برویم و امیدوارم با تلاش دولتمردان و متخصصان بتوانیم هم تولید داخلی واکسن را افزایش دهیم و هم این که از کشورهای تولید کننده نیاز ملی را تامین کنیم.
وی اضافه کرد : به نظر می رسد با کاهش سطح تاب آوری هر گونه به تاخیر افتادن واکسن به هر دلیل در سطح کشورهای جهان و از جمله ایران می تواند موج جدید شیوع کرونا را با وضعیت بدتر از دوره های گذشته موجب شود، کما این که در گذشته ما با یک نوع ویروس موسوم به چینی مواجه بودیم که الان انگلیسی، هندی و آفریقایی نیز داریم که شدت هر یک از این ویروس ها از نوع قبلی بدتر است.
رعایت شیوه نامه های بهداشتی 
رییس ستاد استانی مقابله با کرونا کاهش شدن ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را در روزهای اخیر ناشی از افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم در نتیجه آگاهی بخشی رسانه ها دانست و گفت : مردم استان باید رعایت پروتکل های بهداشتی را بیش از گذشته در دستور کارشان قرار دهند تا روند کاهشی ویروس کرونا در این خطه شمال شرق کشور ادامه داشته باشد.
محمدعلی شجاعی اظهارداشت :  اصلاح رفتار اجتماعی و سبک زندگی از عومل موثر کنترل این بیماری است  که رسانه ها متعهدانه پای کار آمدند و نحوه مقابله با این ویروس را برای مردم تبیین کردند و این رویه باید همچنان پیگیری شود.
استاندارخراسان شمالی خاطرنشان کرد : وضعیت فعلی حاکم بر استان با اصلاح رفتارهای زندگی و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند تداوم داشته باشد و هر گونه رفتارهای عادی انگارانه بار دیگر درگیری استان به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد و به طور قطع با بدتر شدن وضعیت کرونایی احتمال تعطیلی مشاغل نیز افزایش خواهد داشت که خسارت های اقتصادی را برای مردم استان به دنبال دارد.

کاهش تست های مثبت کرونا 
رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : با بیان این که هم اکنون میزان رعایت دستورات بهداشتی در استان بالای ۶۰ درصد رسید، خاطرنشان کرد: با افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی علاوه بر کاهشی شدن آمار بیماران ، تست های مثبت کرونا به زیر ۳۲ درصد رسید و نسبت به دو هفته گذشته تست مثبت ها دو برابر کاهش یافت .
 دکتر سید احمد هاشمی افزود :بررسی ها نشان می دهد که با کاهش تست مثبت، آمار بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ و بستری ها در بیمارستان ها نیز روند کاهشی به خود می گیرد و این رویه مثبت در پایان خود را در کاهش مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ نیز نشان خواهد داد و این روزها این رویه در استان قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۷۷ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری هستند، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته سه نفر دیگر از شهروندان این استان بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و در این مدت ۳۹ بیمار جدید نیز در  بیمارستان های استان با علائم مشکوک ویروس کرونا بستری شدند.

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا گفت :کاهشی شدن آمار بیماران کرونایی درخراسان شمالی باعث کاهش درگیری درمانگران با این ویروس و تا حدودی فراهم شدن زمینه استراحت در کادر درمانی می شود و اگر رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه نیابد؛ امکان برگشت روزهای تلخ کرونایی وجود دارد و بار سنگین این وضعیت نیز بر دوش درمانگران است.
وی از مردم خواست از هر گونه رفتار عادی انگارانه که می تواند باعث قرارگیری خراسان شمالی در وضعیت خطر بالا کرونایی شود، پرهیز کنند.
ویروس کرونا در خراسان شمالی از اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان بجنورد شیوع یافت و این استان تاکنون سه موج از این بیماری را پشت سر گذاشت و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج وارد فاز چهارم شد.

در این مدت حدود ۲ هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند و در حدود دو ماه گذشته ۱۴۳ نفر جان خود را از دست داده اند.

error: Content is protected !!