موافقت مردم با ماندن درخانه در روز ۱۳ فروردین به دلیل کرونا

 ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن‌گرفتن و شادی‌کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده‌ای‌ست به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و درحقیقت با این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان می‌رسانیدند . تا قبل از شیوع ویروس کوید ۱۹، خانواده های ایرانی بر اساس این رسم کهن به میان طبیعت رفته و این روز را جشن می گرفتند. سال گذشته در یک اقدام بهداشتی و خود  خواسته خانواده ها در خانه ماندن و در فضای باز منازل خود این روز را برگزار کردند.اداره کل پژوهش و بررسی های خبری، به مناسبت  روز طبیعت افکار سنجی آنلاین جدید خود را به موضوع روز طبیعت  اختصاص  داده است.  پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۱۰ تا ۱۳ فروردین ماه جاری بر روی سایت ایرنا قرار گرفت و حدود ۲هزار و ۱۰۰۰ نفر این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست میزان موافقت خود را برای ماندن در خانه در روز طبیعت با توجه به شیوع کرونا اعلام کنند. براین اساس ۵۷.۲ درصد پاسخگویان به میزان «زیاد» با ماندن در خانه در روز طبیعت موافقت کردند. ۱۳.۲ درصد گزینه «تاحدی» و ۷.۳ درصد نیز گزینه « کم » را انتخاب کردند . همچنین ۲۲.۳ درصد نیز مخالف ماندن در خانه در  این روز هستند .

در این افکارسنجی، سه پرسش «با توجه به شیوع کرونا چه میزان موافق ماندن در خانه در روز طبیعت هستید؟» ، « بهترین راهکار جلوگیری از گسترش کرونا در روز طبیعت چیست؟» و «بهترین راه برگزاری مراسم روز طبیعت در شرایط کرونایی چیست؟» مطرح شد.

نتایج نشان داد؛  ۴۵.۴  درصد پاسخگویان « بستن همه بوستان ها و پارک های جنگلی بر روی مردم و خودروها برای جلوگیری از تجمع » را بهترین راهکار جلوگیری از گسترش کرونا در روز طبیعت می دانند. « تامین نقاط مشخص و ایمن با حفظ فاصله اجتماعی » با ۲۳.۳ درصد ، « افزایش آگاهی عمومی از خطرات کرونا » با ۲۲ درصد و « بازگشایی غیر خودرویی همه بوستان های شهری و جنگلی به منظور توزیع جمعیت » با ۹.۳ درصد ازسوی مخاطبان به عنوان  راهکار جلوگیری از گسترش کرونا در روز طبیعت انتخاب شده است.   

۴۰.۹ درصد مخاطبان « برپایی برنامه های مفرح در محیط خانه» را بهترین راه برگزاری مراسم روز طبیعت در شرایط کرونایی دانستند. « رفتن به مناطقی از طبیعت با مخاطره کم » با ۳۱.۷ درصد و « پرهیز از رفتن به بوستان ها و مناطق شلوغ » با ۲۷.۴ درصد از دیگر انتخاب های مخاطبان این نظرسنجی آنلاین بوده است  .

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاع‌رسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوع‌ها و مسائل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستین‌بار در تارنمای اصلی خود راه‌اندازی کرد.

ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی تا کنون توانسته دیدگاه‌ها و مطالبات عمومی را در ۲۳ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوع‌های مختلف از جمله همه‌گیری ویروس کرونا، محدودیت‌های کرونا، خرید آنلاین و وضعیت بورس، خودرو، بازار مسکن، آلودگی هوا، افزایش نرخ ارز، ادامه محدودیت‌های کرونایی، هتک حرمت مسئولان، افزایش پهنای باند، انتخابات ۱۴۰۰، بازارهای مالی، انتخابات شوراها ، چهارشنبه آخر سال ،  سفرهای نوروزی ، نگاه مردم به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و روز طبیعت مطرح کند.

error: Content is protected !!