موج پنجم کرونا، پشت دروازه های خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایرنا و براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدامات بهداشتی و درمانی استان خراسان شمالی در چند روز اخیر  ۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ یعنی به طور میانگین روزانه ۲ بیمار کرونایی در این استان جان خود را از دست دادند.

همچنین در این مدت به طور میانگین روزانه بیش از ۴۰ بیمار جدید در بیمارستان های خراسان شمالی به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بستری شدند به گونه ای که یک سوم تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کووید ۱۹ در اشغال این بیماران قرار دارد و هم اکنون ۲۲۱ از این بیماران در بیمارستان ها بستری هستند.

موج پنجم کرونا، پشت دروازه های خراسان شمالی

گسترش رنگ نارنجی

عادی انگاری کرونایی در استان خراسان شمالی در یک ماه اخیر باعث شد تا بر خلاف پیش بینی ها رنگ نارنجی کرونایی از سه شهرستان به چهار شهرستان افزایش یابد به طوری که هم اکنون شهرهای بجنورذ،شیروان،اسفراین و مانه و سملقان که حدود ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان را در خود دارند در وضعیت نارنجی با ابتلا بالا قرار گیرند و احتمال قرمز شدن این مناطق نیز با عادی انگاری رفتار کرونایی وجود دارد.

از سوی دیگر قرارگیری خراسان رضوی در موج پنجم کرونایی دلتایی به عنوان استان همجوار که بیشترین مروادات مردم این استان نیز به مشهد به عنوان یکی از کانون های بیماری کرونایی دلتایی به نوعی این بیماری را تا دروازه شهرهای این استان کشاند.

براساس آمار رسمی این روزها ۳۸ درصد تست بیماران مشکوک‌ در خراسان رضوی و مشهد به بیماری کرونا دلتا یا همان دلتا کرونا مثبت است و این نگرانی ها را در خراسان شمالی بیشتر کرد.

علاوه بر آن اشتغال تعداد زیادی از کارگران این استان در استان های جنوبی از جمله عسلویه و پارس جنوبی به عنوان دیگر کانون های بیماری کرونا هندی و آفریقایی این نگرانی را برای قرارگیری غافلگیرانه در موج پنجم و گونه دلتایی دو چندان کرد.

اگر عادی انگاری رفتار کرونایی ادامه یابد این استان بنا بر اظهار مسولان درمان بدون این که به طورکامل پیک موج چهارم را پس از سه ماه پشت سر گذاشته باشد،وارد موج پنجم و شاید هم گونه خطرناک و واگیر تر کرونا دلتایی می شود.

عادی انگاری کرونایی  

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: روزانه به طور میانگین بیش از ۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان های استان بستری می شوند و تعداد بیمارهای بستری نیز بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ بیمار کرونایی متغیر است.

موج پنجم کرونا، پشت دروازه های خراسان شمالی

وی افزود: کاهشی که بعد از پیک چهارم کرونا در استان انتظار داشتیم، محقق نشد به گونه ای که عادی انگاری و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نزدن ماسک در مجامع عمومی در این خصوص تاثیرگذار بودند.

ورود به موج پنجم کرونا 

دکتر هاشمی یاد آور شد: متاسفانه در استان های جنوبی کشور شاهد افزایش آمار ابتلا به بیماری کرونا هستیم و استان های دیگر نیز آمار مبتلایان رو به افزایش است و اگر همین شیب ادامه داشته باشد، متاسفانه شاهد پیک پنجم خواهیم بود.

موج پنجم کرونا، پشت دروازه های خراسان شمالی

وی افزود: تا مادامی که اکثر جمعیت استانی و ملی واکسن کرونا دریافت نکردند، باید رعایت پروتکل های بهداشتی همانند گذشته سفت و سخت باید ادامه یابد و برخوردها نیز با عادی انگاران تشدید شود که به نظر می رسد تا حدودی برخوردهای کرونایی نیز روند نزولی به خود گرفت.
دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا استان خراسان شمالی از مردم درخواست کرد تا با پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و ضمن پرهیز از رفتارهای عادی انگارانه از سفر به استان های جنوبی کشور نیز پرهیز کنند.

براساس آمار رسمی،  خراسان شمالی از اسفندماه ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد و از فروردین ماه سال جاری نیز با روند افزایشی آمار بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان ها وارد فاز چهارم این بیماری شد، به طوری که هم اکنون حدود ۵۰ درصد از تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کووید ۱۹ در اشغال این بیماران قرار دارد.

 از ابتدای شروع ویروس کرونا  تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان جان خود را از دست داده اند.

error: Content is protected !!