موج چهارم کرونای مازندران در آستانه شکست

به گزارش ایرنا ، استان مازندران در نیمه هفته دوم فروردین ماه و تنها با گذشت ۱۱ روز از آغاز سال نو در مسیر موج چهارم ویروس کرونا قرار گرفت. استانی که پیشتر سه موج همه گیری با آمارهای متفاوت بستری های بیماران کووید ۱۹ را سپری کرد، اما موج چهارم ویروس کرونا در این خطه از شمال کشور بسیار متفاوت بود. به طور مثال طبق آمار بیماران کووید ۱۹روزانه بستری در بیمارستان ها، مازندران در موج اخیر تقریباً سه برابر سریع تر از موج سوم به پیک خود رسید  و در حالیکه موج سوم ۵۵ روز طول کشید تا به پیک خود برسد، طی موج چهارم این زمان به ۱۷ روز کاهش یافت.

مازندران در یازدهم فروردین ماه با نارنجی شدن شهرستان قائمشهر وارد موج چهارم شد و در تاریخ ۲۸ همین ماه با ثبت بستری یک هزار و ۶۴۴ بیمار کرونایی به پیک خود رسید. همچنین در این تاریخ به طور روزانه پنج هزار مراجع حضوری برای تشخیص بیماری کووید ۱۹و درمان سرپایی ثبت شد که سه برابر شرایط عادی این بیماری برای دوران خارج از پیک بود. 

خوشبختانه آمارها نشان می دهد که تب موج چهارم همه گیری بیماری کووید ۱۹ در این استان شکسته شده است  و شرایط به سمت وضعیت عادی با شیب ملایم حرکت می کند. طبق تازه ترین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های تحت پوشش این دو نهاد اکنون به یک هزار و ۱۴ نفر کاهش یافته است که نسبت به پیک خود کاهش ۳۷ درصدی را نشان می دهد. 

سبقت شمار بیماران ترخیصی نسبت به بستری های جدید

گزارش ها نشان میدهد که طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۵۶ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند و ظرف همین مدت تعداد ۲۰۰ نفر از افراد مشکوک بستری شده ، از بیمارستان ها مرخص شدند و  تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

این آمار نه تنها حاکی از کاهش بیش از ۵۵ درصدی تعداد بیماران جدید بستری شده در بیمارستان های استان است، بلکه نشان می دهد میزان بیماران ترخصی نسبت به بستری جدید افزایش قابل ملاحظه داشته است. 

علاوه بر این از مجموع یک هزار و ۱۴ بیمار کووید ۱۹ بستری در استان ۷۸۵ بیمار در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۲۲۹ بیمار در بیمارستان های زیر مجموع دانشگاه بابل بستری هستند که از این تعداد ۲۰۱ نفر نیز با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری می باشند.

پیشتر نیز بر اساس ارزیابی سامانه ماسک وزارت بهداشت ۱۴ شهرستان از ۱۸ شهرستان قرمز کرونایی مازندران به دلیل کاهش شمار مبتلایان  وارد وضعیت نارنجی شدند و سه شهرستان نیز از رنگ بندی نارنجی به زرد عقب نشینی کردند. 

آمارها نشان میدهد که وضعیت کرونایی استان مازندران نه تنها در مسیر ارقام سه رقمی قرار گرفته است، بلکه ممکن است شاهد تغییر در رنگ بندی به سمت وضعیت کم خطر باشیم. 

ضرورت همراهی مردم برای خروج کامل از موج چهارم

سرپرست اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران لازمه بهبود شرایط کرونایی استان را رعایت کامل پروتکل های بهداشتی عنوان کرد و گفت: برای خروج کامل از این موج نیاز است مردم همانند هفته های گذشته با مجموعه بهداشتی و مدیریت ویروس کرونا استان همراهی داشته باشند. 

دکتر سیمین بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شرط گرفتار نشدن به امواج دیگر همه‌گیری کرونا را هوشیاری مردم و فاصله گیری از هرگونه دورهمی دانست و افزود: ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در جمع های شلوغ باید اولویت رفتاری همه جامعه تا زمان واکسیناسیون کامل باشد. 

وی با اشاره به احتمال وجود انواع ویروس های جهش یافته بین مردم گفت: ویروس ها نیز همانند دیگر موجودات هوشمند با گردش در بدن میزبانان جدید، توسعه و جهش می یابند که به آنها قدرت بیشتری در اثر گذاری و سرعت بالا در انتقال می دهد.

سرپرست اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شرایط کنونی همه گیری را بسیار حساس و شکننده توصیف کرد و اظهار داشت که باید همه مردم رعایت پروتکل های بهداشتی را تداوم دهند و از عادی انگاری پرهیز کنند. 

بابایی این تصور که کاهش آمار بیماران بستری به معنای پایان کرونا است را یک خطای مهلک دانست و گفت: کوچک ترین ساده انگاری و خوشبینی می تواند مازندران و مردم آن را وارد موج جدیدکرونایی کند. 

موج چهارم ویروس کرونا طی تنها یک ماه حدود ۲۰۰ کشته در مازندران برجای گذاشت که نشان از خطرناک تر شدن ویروس و اثرات مخرب آن دارد.

error: Content is protected !!