موریسون: سازمان بهداشت جهانی فعلی کارگشا نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خواستار ایجاد یک سازمان بهداشت جهانی مستقل تر با قدرتی فراگیرتر شد.

نخست وزیر استرالیا گفت که جامعه بین المللی باید نحوه «جلوگیری از همه گیری های آینده» را بیاموزد و بنابراین، باید «سازمان بهداشت جهانی مستقل تر و قوی تری، با قدرت نظارت بیشتر و پاسخ سریع به همه گیری» ایجاد کند.

موریسون در همین رابطه افزود: این وظیفه تک تک اعضای سازمان بهداشت جهانی است که این هدف و خواسته را برای یک سازمان بهداشت جهانی که بتواند از همه ما در این شرایط محافظت کند، به اشتراک بگذارند.

وی ادامه داد: و ما همچنین باید تلاش ها را برای شناسایی منشاء ویروس کرونا سرعت بخشیم.

نخست وزیر استرالیا افزود: استرالیا خواستار بررسی مستقل است و درک و فهمیدن علت این همه گیری را نه به عنوان یک مسئله سیاسی بلکه به عنوان یک مساله ضروری برای جلوگیری از مورد بعدی ضروری می داند. ما باید بدانیم تا بتوانیم جلوی این مرگ و فاجعه را در صورت ظهور مجدد آن در جهان، بگیریم. این تنها انگیزه ما می تواند باشد.

پیشتر و در همین رابطه جامعه اطلاعاتی آمریکا خلاصه‌ای کوتاه و غیرمحرمانه از تحقیقات خود در خصوص منشأ کووید -۱۹ را منتشر و اعلام کرده بود که این ویروس پیش از شیوع گسترده آن در اواخر سال ۲۰۱۹ برای دولت چین ناشناخته بوده است.

در گزارش مذکور آمده است که شیوع این بیماری، یک رخداد طبیعی بوده و ناشی از (بکارگیری) تسلیحات بیولوژیکی نیست.

گزارش فوق در پایان افزوده بود که «همکاری چین برای دست یافتن به یک ارزیابی قاطع و نهایی در مورد منشأ کووید -۱۹ به احتمال بسیار ضروری است».

در همین راستا، منابع آمریکایی پیش‌تر اعلام کرده بودند که گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی این کشور درباره منشأ ویروس کرونا که به درخواست «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تهیه شده، هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

هدف از این تحقیقات مشخص شدن این مسأله بود آیا شیوع این ویروس نتیجه طبیعی سرایت از حیوان به انسان بوده یا به واسطه نشت از آزمایشگاه شیوع یافته است.

«وانگ ئی» وزیر خارجه چین، پیشتر گزارش آمریکا در این ارتباط را «ضد علمی» عنوان کرده و گفته بود که دولت آمریکا در این گزارش نتیجه تحقیقاتی را که سازمان بهداشت جهانی (WHO) قبلاً انجام داده، کاملاً نادیده گرفته و این تحقیقات جدید را تنها برای «پیشبرد اهداف سیاسی» خود پیگیری می‌کند.

error: Content is protected !!