میانگین سِنی بیماران کرونایی قم به ۴۰ سال کاهش یافت

محمد رضا قدیر روز سه‌شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به‌بحران قم در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: در حال حاضر بیمارستان کامکار قم خیلی شلوغ است و میزان سرایت بیماری به‌ویژه در بین جوانان زیاد است.

وی با بیان اینکه بیشتر تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کامکار توسط جوانان اِشغال شده است گفت: میانگین سِنی بیماران در پیک پنجم کرونا در قم ۴۰ سال است در حالی که در پیک‌های قبلی این میانگین بین ۵۰ تا ۶۰ سال بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در پیک قبلی که خیلی شدید بود، حداکثر بیماران بستری شده در مراکز درمانی قم ۶۰۰ تَن بود و ما تخت‌ها را مدیریت کردیم، ولی در این پیک مدیریت تخت واقعا مشکل است.

وی در حال حاضر تعداد بستری‌های کرونایی قم را بیش از ۵۰۰ تَن ذکر کرد و افزود: تعداد بیماران بدحال با وضعیت جسمانی وخیم نیز ۱۰۵ تَن است، که با این اوضاع متاسفانه هفته‌های بعد میزان مرگ و میر بالا می‌رود.

قدیر با بیان اینکه در حال آماده‌سازی بیمارستان شهید بهشتی هستیم، باید ۴۰ تا ۵۰ تخت خالی داشتیه باشیم که بیماران در راهروها نمانند گفت: با زحمت فراوان توانستیم، یکی از بخش‌های بیمارستان شهید بهشتی را با ترخیص بیماران این بخش برای پذیزش بیماران کرونایی آماده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه تصریح کرد:  وضعیت کرونایی قم خیلی مناسب نیست، قدرت سرایت نوع دلتا خیلی بالاست.

وی با اشاره به‌ ۲ مشکل مهمی که در این پیک با آن مواجه هستیم افزود: یکی از مشکل‌ها ریختن ترس مردم است و عادی انگاری به‌صورت نگران کننده‌ای زیاد شده، خانواده بیمار مبتلا اصلا نمی ‌ترسند، تجمع‌ها وجود دارد و زندگی عادی طی می‌شود، خیابان‌ها خلوت نیست، مسافرت‌ها در جریان است و نرخ رعایت پروتکل‌ها نیز به‌کمتر از ۵۰ درصد رسیده‌است.

وی وجود بیماران غیرکرونایی را دومین مشکل پیش رو در پیک جدید کرونا دانست و یادآور شد: در پیک‌های قبلی وقتی به‌پیک می رسیدیم، بیمارستان‌ها خودبه‌خود خلوت می‌شد ولی الان بیش از ۳۰۰ بیمار غیرکرونایی داریم‌ که خیلی به‌خدمات نیاز دارند.

وی با بیان اینکه این بیماران عمدتا قلبی و گوارشی هستند، از این رو نمی‌شود به‌راحتی آنها را ترخیص کرد، افزود: در این پیک مشکل ما ۲ چندان است و از طرفی همکاری‌های خارج سازمانی و خارج بخشی نیر خیلی کاهش پیدا کرده‌است.

قدیر واکسیناسیون را اولویت اصلی بهداشت و درمان در مقابله با کرونا خواند و گفت: کنترل بیماری جز با واکسیناسیون ممکن نمی‌باشد، الان در حدود ۹۰ هزار دُز واکسن تزریق شده، ذخیره واکسن خوبی در استان داریم، که بیش از ۵۰ هزار واکسن است، پیگیر هستیم گروه‌های سِنی را تعمیم بدهیم.

وی با بیان اینکه با همکاری استانداری، محل نمایشگاه بین‌المللی استان که ۱۲ لاین ظرفیت دارد را به‌عنوان محل تجمیع واکسیناسیون در نظر گرفتیم، افزود: بسیج به‌ دانشگاه علوم پزشکی در واکسیناسیون کمک کند، ما برای مشارکت جهادگران در امر واکسیناسیون فراخوان دادیم، نیروهای بهداشت خسته شدند، حاضریم یک مرکز تجمیعی را به‌بسیج و یا هلال احمر بدهیم.

وی بیان کرد: مشکل‌های مالی زیاد است و مطالبه‌های نیروهایی که در خط مقدم مقابله با کرونا بودند را نتوانستیم پرداخت کنیم.

قم از روز بیست و سوم تیرماه جاری از منطقه نارنجی وارد مناطق قرمز و پرخطر کرونایی کشور شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی کووید۱۹ می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.               

error: Content is protected !!