نخستین عمل کاشت حلزون در مازندران به موفقیت رسید

به گزارش ایرنا ، نخستین مرکز کاشت حلزون مازندران ۹ اردیبهشت امسال در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل با حضور رئیس کمیسیون کاشت حلزون کشور انجام گشایش یافت و در همان روز نیز عمل کاشت برای دختر ۱۸ ماهه بهشهری و پسر ۲۳ ماهه فریدونکناری انجام شد که امروز با قرار دادن بخش خارجی پردازشگر کاشت حلزون شنوایی، هر دو کودک شنوایی خود را به دست آوردند.

مدیر گروه شنوایی‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت که روند فعال‌سازی، برنامه‌ریزی و تنظیم بخش خارجی پردازشگر کاشت حلزون شنوایی توسط گروه شنوایی شناسی این دانشگاه برای دو کودک بهشهری و فریدونکناری که ۹ اردیبهشت تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفته بودند، با موفقیت به سرانجام رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، محسن منادی افزود: کاشت حلزون از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش خارجی که به صورت قلاب مانند دور گوش قرار می‌گیرد و بخش داخلی که با جراحی قرار داده شده به وسیله یک آهنربای قوی بهم متصل می‌شوند.

وی اظهار کرد: بخش خارجی شامل میکروفون، پردازشگر گفتار و فرستنده است که میکروفون و پردازشگر گفتار مانند سمعک پشت گوشی در یک واحد کوچک قرار می‌گیرند و یک سیم کوچک آن‌ها را به فرستنده وصل می‌کند.

مدیر مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : این دو کودک از امروز قادر به شنیدن صداهای پیرامون خود هستند ، اما این مساله در عین حائز اهمیت بودن، آغازی برای تلاش‌های والدین و پیگیری سایر مراحل شنوایی و ادامه همکاری بیشتر آنها با کارگروه توانبخشی و شنوایی‌شناسی به منظور بهره‌مندی بیشتر و بهتر از فرصت‌ها و به ثمر رسیدن نهایی تلاش‌های انجام شده است.

عمل کاشت حلزون شنوایی برای دختر ۱۸ ماهه بهشهری و پسر ۲۳ ماهه فریدونکناری توسط تیم جراحی به سرپرستی دکتر کیاکجوری متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ اتولوژی و نورواتولوژی و کوکلئار ایمپلنت دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بابل از زمان راه‌اندازی این مرکز تا کنون سه عمل کاشت حلزون انجام شده که دو مورد اکنون به سرانجام رسیده و یک عمل دیگر نیز حدود دو هفته پس از دو عمل اول انجام شد. همچنین در حال حاضر ۹ متقاضی کاشت حلزون در نوبت انجام هستند که پس از وارد شدن پروتز مورد نیاز عمل، کاشت حلزون برای آن‌ها نیز انجام خواهد شد.

مرکز کاشت حلزون بابل پانزدهمین مرکز کاشت در کشور است که علاوه بر مازندران، جمعیت استان‌های سمنان و گلستان را نیز پوشش می‌دهد.

جراحی کاشت حلزون به دلیل ضرورت رعایت زمان طلایی برای عمل فرایندی بسیار حساس است و به خاطر نیاز به تجهیزات اختصاصی هزینه بر محسوب می‌شود. به گفته سید بصیر هاشمی رئیس مرکز کاشت حلزون ایران، هزینه هر ایمپلنت کاشته شده برای هر بیمار حدود ۱۴ هزار دلار است، اما در ایران این عمل با حمایت نظام درمانی کشور برای هر بیمار حدود ۶ میلیون تومان هزینه دارد.

error: Content is protected !!