نسخه جدید سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر منتشر شد

به گزاترش روز چهارشنبه ایرنا از وبدا، باقر لاریجانی گفت: این سند توسط کارگروه های مختلف کمیته با همراهی معاونت های مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به روز رسانی شده است.

وی دستاوردهای ایران در حوزه سلامت را طی دهه های اخیر قابل توجه دانست و افزود: اگرچه کشور در برخی حوزه های سلامت از جمله کاهش سریع میزان مرگ ومیر مادران و کودکان و افزایش امید به زندگی موفقیت های چشمگیری نسبت به بسیاری از کشور های منطقه به دست آورده است ولی با این وجود بار بیماریهای غیرواگیر و همچنین بار مالی منتسب به این بیماریها موجب شده که نظام سلامت کشور، بیماریهای غیرواگیر را به عنوان تهدیدی جدی در نظر بگیرد.

لاریجانی افزود: به منظور کاهش بار بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر منتسب به آنها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر آن شد تا سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر را تهیه و تدوین نماید.

نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر اظهار داشت: این سند دارای سیزده هدف ملی است و تاکید اصلی آن بر بیماریهای قلبی-عروقی، سرطان، دیابت، بیماریهای تنفسی و همچنین سوانح و حوادث و بیماریهای روانی می باشد. بعلاوه، عوامل خطر اصلی بیماریهای غیرواگیر مانند مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت فیزیکی را نیز شامل میشود.  

مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: شناخت عوامل خطر و سیاست گذاری برای مقابله با آنها، میتواند تاثیر به سزایی در کاهش بیماریهای غیرواگیر داشته باشد. 

وی همکاری بین بخشی و فرا بخشی را یکی از ویژگی های سند حاضر خواند و افزود: در این سند کلیه ذینفعان داخلی و خارجی وزارت بهداشت شامل معاونتهای مختلف وزارت بهداشت و وزارتخانه های ذینفع، سازمانهای دولتی که همکاران اصلی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر می باشند، در نظر گرفته شده اند. 

لاریجانی افزود: با توجه شرایط فعلی جامعه و پر رنگ شدن خطر هم زمانی همه گیری بیماریهای غیرواگیر و بیماریهای واگیر نوپدید، تمامی فصول این سند در راستای سیاست گذاری و مدیریت این بیماریها در کشور، بروز رسانی شده است. 

کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر متشکل از خبرگان نظام سلامت کشور در حوزه بیماریهای غیرواگیر بوده که با هدف کاهش بار بیماریهای غیرواگیر تشکیل شده است.

error: Content is protected !!