نقش اندومتریوز در ناباروری زنان/خطر بروز سرطان تخمدان

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست تخصصی که در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار شد، متخصصین رشته‌های مختلف پزشکی، به ارزیابی اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری اندومتریوز پرداختند.

در ابتدا محمدرضا صادقی رئیس پژوهشگاه ابن سینا، ببا اشاره به وجود نزدیک به ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری در کشور، گفت: در موضوعاتی همچون سقط مکرر، سلامت مادر و جنین و همچنین کدوک، باید نگاه تخصصی و جامع داشته باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت تشخیص زودهنگام بیماری اندومتریوز، تصریح کرد: بابد به سمت درمان‌های غیر تهاجمی‌تر برویم و بیماری نیز در مراحل اولیه تشخیص داده شود تا بتوان از گسترش آن جلوگیری کرد.

در ادامه، علی صادقی تبار مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاد دانشگاهی، با عنوان این مطلب که در حدود ۸ تا ۱۰ درصد زنان جهان درگیر بیماری اندومتریوز هستند، گفت: در کشورهای اطراف ما این بیماری هنوز ناشناخته است و ما می‌توانیم از ظرفیتی که در کشور داریم، برای ارائه خدمات تشخیصی و درمانی بیماری اندومتریوز برای بیماران کشورهای اطراف خودمان بهره ببریم.

وی افزود: تخصص‌های مختلف در قالب یک کار گروهی و منسجم در کلینیک اندومتریوز، خدمات تشخیصی و درمانی را به بیماران ارائه می‌کنند. برنامه ریزی درست در کنار کار گروهی خوب با بهره گیری از متخصصان مجرب باعث شده است که طی سه سال متوالی، رتبه بندی خوبی در زمینه درمان اندومتریوز در سطح جهانی کسب کنیم.

صادقی تبار گفت: بهترین و استانداردترین شکل درمان بیماری اندومتریوز، انجام کار گروهی با حضور متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی است.

در ادامه خدیجه شادجو متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: اندومتریوز، بیماری مزمن و خوش خیم، اما در عین حال آزاردهنده است و تشخیص دیرهنگام این بیماری، مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد خواهد کرد.

این فلوشیپ لاپاراسکوپی با عنوان این مطلب که ۵ تا ۱۵ درصد جمعیت عمومی و ۳۰ تا ۵۰ درصد زنان نابارور درگیر اندومتریوز هستند، گفت: تعداد بالای بیماران مبتلا به اندومتریوز که به مرکز درمان ناباروری ابن سینا مراجعه می‌کردند و احساس تکلیف از سوی متخصصان مجموعه برای کمک به تشخیص و درمان سریع‌تر بیماران، زمینه ساز شکل گیری کلینیک اندومتریوز در سال ۱۳۹۰ شد.

شادجو تاکید کرد: بهترین و استانداردترین شکل درمان، انجام کار گروهی با حضور متخصصان رشته‌های مختلف است.

رؤیا پادمهر، متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص لاپاراسکوپی، گفت: شدت این بیماری در ایران، فراتر از کشورهای دیگر بوده و در عین حال با پراکندگی و تعداد کم مراکز درمانی در این زمینه مواجه هستیم.

وی افزود: در فرایند تشخیص و درمان اندومتریوز، انجام جراحی‌های متعدد و ناقص می‌تواند مشکلات زیادی برای بیماران به همراه داشته باشد. سرنوشت بیماران با یک یا چند عمل جراحی ناقص دچار مشکل خواهد شد، بنابراین تشخیص صحیح، بسیار حائز اهمیت است.

پادمهر ادامه داد: بیماران اندومتریوز مستعد ابتلاء به سرطان تخمدان هستند و باید تا سن یائسگی تحت نظر باشند.

عاطفه گرگین جراح زنان و زایمان گفت: با توجه به پیچیدگی‌های اندومتریوز، این نیاز وجود دارد تا بیمار تا سن یائسگی تحت نظر تیم پزشکی باشد.

وی افزود: علاوه بر بررسی منظم و مستمر وضعیت بیماران، مسائلی مانند ناباروری، استفاده از روش‌های کمک باروری، ماهش دردهای بیمار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

سعید آراسته فلوشیپ پیوند کلیه با اشاره به اهمیت بررسی چند تخصصی بیماران اندومتریوز، گفت: یکی از عرصه‌های مهم پزشکی که نیازمند کار چندتخصصی و گروهی است، بیماری اندومتریوز است. این بیماری قابلیت گسترش یافتن و ایجاد مشکل در ناحیه لگنی را دارد. بیماران ممکن است با مشکلاتی در مثانه، حالب، کلیه یا مجاری اداری مواجه باشند.

وی تاکید کرد: برخی از بیماران مبتلا به اندومتریوز فاقد علائم قابل توجه هستند، در نتیجه فرایند تشخیص و درمان دیر انجام می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد کند.

آراسته افزود: یکی از ایرادهای مهم در زمینه درمان اندومتریوز، نادیده گرفتن بحث مهم ارزیابی سیستم ادراری بیمار است. در موارد قابل توجهی، اشکال در سیستم ادراری منحصراً به بحث‌های اورولوژیک نسبت داده می‌شود، اما در خانم‌های جوان و میانسال این احتمال وجود دارد که این مشکل ناشی از اندومتریوز باشد.

این متخصص اورولوژی گفت: در مواردی که درگیری در سیستم ادراری باشد، نیاز به جراحی وجود دارد و اگر تشخیص و درمان به موقع و با کیفیت مناسب انجام نشود، می‌تواند بر عملکرد کلیه‌ها تأثیر داشته باشد. تشخیص صحیح و سریع‌تر، به حفظ سلامت کلیه‌ها منجر می‌شود. بهتر است که متخصصان زنان و زایمان در تشخیص اندومتریوز، عملکرد سیستم ادراری را نیز مدنظر قرار دهند.

error: Content is protected !!