نقش بیماری تیروئید در بروز اختلال بینایی/سهم پرکاری تیروئید

به گزارش خبرگزاری مهر، علی صادقی طاری در حاشیه چهارمین همایش چشم پزشکی بهاره، افزود: بیماری چشمی مربوط به تیروئید یک بیماری آزاردهنده است که متاسفانه ممکن است منجر به کاهش بینایی و حتی در موارد اندکی منجر به نابینایی کامل شود

وی، علائم این بیماری را قرمزی ملتحمه، تورم پلک ها به ویژه در صبحگاه، درد در کاسه چشم، خشکی چشم و به همراه آن احساس سوزش چشم و خارش و احساس جسم خارجی در چشم عنوان کرد و گفت: این علایم ممکن است پابرجا نمانند و نهایتاً منجر به جلو آمدگی چشم، دو بینی و صدمه بینایی و زخم قرنیه بعلت جلو آمدگی چشم شود.

صادقی طاری گفت: گاهی تنها علامت در شروع بیماری درد در کاسه چشم است و همچنین در بسیاری از بیماران یک یا دو پلک بالایی به سمت بالا کشیده میشوند که این علامت تقریباً علامت اختصاصی بیماری چشمی در اختلال تیروئید است.

عضو هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران ادامه داد: ۸۰ درصد این علائم در پرکاری تیروئید و ۱۵ درصد در افرادی که کم کاری تیروئید دارند و ۵ درصد در افرادی است که تست های تیروئیدی آنها نرمال است، دیده می شود.

وی گفت: البته منظور از نرمال بودن آزمایش ها، آزمایش های روزمره است و گرنه در آزمایش هایی که با تست های سرولوژی انجام می شود، تعداد بیشتری از این بیماری پیدا می شود.

دبیر انجمن چشم پزشکی ایران اظهارداشت: این بیماری یک مرحله حاد و التهابی دارد و یک مرحله فیبروز که در آن مرحله علاوه بر اینکه افراد دچار جلو آمدن چشم می‌شوند، انحراف چشم هم پیدا می کنند و در پایان به علت اینکه فشار روی عصب بینایی توسط عضلات ضخیم شده ایجاد می شود و چشم به جلو حرکت می کند و زخم قرنیه ایجاد می شود، ممکن است نابینایی اتفاق بیافتد.

صادقی طاری افزود: بنابراین بیمارانی که به تیروئید مبتلا هستند به طور عام باید توسط چشم پزشک معاینه شوند و در صورت پیدا شدن هر کدام از این علایم، متناسب با آن درمان شوند.

دبیر انجمن چشم پزشکی ایران ادامه داد: درمان بیماری در مرحله اول یعنی زمانی که احساس سوزش، خارش و تورم پلک ها رو داریم، با استراحت، قطع سیگار، بلند کردن شبانه سر (دوتا موتکا زیر سر گذاشته شود) و استفاده از دارو به خصوص اشک مصنوعی و در مراحل دیگر که بیماری رو به پیشرفت هست درمان دارویی شدیدتر لازم است و در آخر اگر بیماری مهار نشود و دو بینی و کاهش بینایی و زخم قرنیه فرا برسد چاره ای به جز جراحی برای جلوگیری از نابینایی نیست.

وی گفت: باید بدانیم این بیماری یک یا دوطرفه است و اینکه بعصی بیماران و همکاران فکر می کنند اگر بیماری یک طرفه باشد مربوط به تیروئید نیست برداشت اشتباهی است.

صادقی طاری ادامه داد: هم یکطرفه و هم دو طرفه شایع ترین دلیل جلو آمدگی چشم است و پایه بیماری برکنترل تیروئید و درمانهای استراحتی، جلوگیری از اضطراب و خستگی در بیمار، اشک مصنوعی و استفاده از داروهای مهار کننده ایمنی و در پایان جراحی است. البته یک تعداد زیادی از این بیماران ممکن است درمراحلی که بیماری متوقف میشود از نظر زیبایی احتیاج به جراحی داشته باشند بخصوص در آنهایی که بیماری یکطرفه است و خانم هستند.

وی با عنوان این مطلب که شیوع بیماری در زنان نسبت به مردان بیشتر است، گفت: با توجه به شیوع بیماری در سنین فعال، افراد مبتلا به تیروئید اگر علائم بیماری را مشاهده کردند، حتماً به پزشک مراجعه کنند.

error: Content is protected !!