نقش ماماها در کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزادان

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم بزرگداشت روز ماما و تجلیل از فعالان و تلاشگران نمونه مراکز درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تبریک روز جهانی ماما به همکاران پرتلاش مامایی دانشگاه از تلاش‌های آنان در حوزه‌های مختلف آموزش، بهداشت و درمان دانشگاه به ویژه در ایام شیوع کرونا قدردانی کرد.

وی شعار امسال روز جهانی ماما مبنی بر سرمایه گذاری بر روی ماما را باعث بهبود و اصلاح همه شاخص‌های سلامت برشمرد و آن را واقع یک استراتژی مهم در راستای افزایش جمعیت، کاهش زایمان پرخطر، فرزندآوری، غربالگری بیماری‌های زنان و بارداری، سلامت بلوع و یائسگی در زنان، کاهش مرگ و میر نوزاد و مادر دانست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت و نقش مامایی در عرصه سلامت؛ جایگاه ماما را فراتر از حضور در صحنه زایمان برشمرد و به نقش ارزنده ماما در ارائه مراقبت‌های پیش از بارداری، آموزش (بارداری ایمن، فرزندآوری، مشاوره زوجین، دوران بلوغ و یائسگی، سن مناسب ازدواج و بارداری، مکمل یاری در دختران)، مراقبت از بارداری‌های پرخطر، مشارکت فعال در غربالگری مادران باردار، ترویج زایمان فیزیولوژیک خوشایند اشاره کرد.

زالی، مراقبت و آموزش در دوران یائسگی را از دیگر عرصه‌های فعالیتی ماما عنوان کرد که می‌تواند نقش مؤثری در مدیریت مشکلات روانشناختی، جسمانی، فیزیولوژِک و هورمونی در این دوران ایفا کند و بر لزوم طراحی بسته‌های مراقبتی برای این دوران با همکاری جامعه مامایی تاکید کرد.

وی همچنین یادآور شد: ماما نقش مؤثری در شناسایی زودرس سرطان سینه، برنامه ریزی برای مراقبت‌های بارداری ایمن در بارداری در سنین بالا، غربالگری بیماری‌های واگیر در بارداری دارد.

زالی در ادامه به کارنامه درخشان جامعه مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید در اپیدمی کرونا اشاره کرد که از ابتدای شیوع بیماری تاکنون نقش ارزنده‌ای در حوزه بهداشت و درمان ایفا کردند به ویژه در راستای مراقبت از مادران باردار کرونایی که ایثارگرانه از جان خویش گذشتند تا سلامت مادر و نوزاد را حفظ کنند.

وی ضمن تقدیر از تلاش همکاران مامایی در اپیدمی کرونا که بدون هیچ خدشه‌ای به ارائه مراقبت‌های روتین از مادران و کودکان پرداختند یادآور شد: در نیمه دوم سال ۹۹ به همت جامعه مامایی شاهد کاهش شاخص مرگ و میر مادران باردار و نوزادان زیر ۵ سال در حوزه تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودیم که این دستاوردی ستودنی است.

زالی ارائه ۵۴۳ هزار خدمت مراقبتی و غربالگری به مادران باردار و مراقبت از ۱۱۴۳ مادر باردار کرونایی توسط ۴۰۰ مامای شاغل در حوزه بهداشت دانشگاه در نیمه دوم سال گذشته را بی نظیر دانست و این حجم از خدمات رسانی را نشانه رشادت و ایثارگری این قشر تلاشگر برشمرد.

وی با توجه به فعالیت ۲۵۰ ماما در حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به انجام ۱۴۸۰۰ زایمان طبیعی با مشارکت آنان و خدمت رسانی به ۴۸۷ مادر باردار مبتلا به فرم شدید کرونا بستری در بیمارستان‌های دانشگاه اشاره کرد.

زالی، توجه به دغدغه‌ها و مطالبات جامعه مامایی و ضرورت تحقق آنها را ضروری برشمرد و در این خصوص به بیان توضیحاتی پرداخت.

توجه به نرخ بیکاری یا کم اشتغالی ماماها، اشتغال ایمن، استفاده حداکثری از ماما در نظام سلامت، ارتباط سازمان‌های بیمه گر، صعوبت کار مامایی، تعرفه‌های مامایی، به کارگیری ماما در عرصه‌های مختلف آموزشی و درمانی و بهداشتی، ایجاد فرصت‌های شغلی و تحصیلی و ایجاد ظرفیت‌های جدید کاری از جمله موارد مطرح شده توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.

error: Content is protected !!