نقش مغزهای خوراکی در مقابله با سرطان روده بزرگ

شواهد درباره فواید مصرف یک دسته خاص از مواد غذایی برای مقابله با سرطان روده همچنان رو به افزایش هستند. مطالعات پیشین نشان داده بودند که این دسته از مواد غذایی می توانند موجب بهبودی روده شوند، التهاب مرتبط با رشد تومور روده بزرگ را کاهش دهند و خطر کلی ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهند.

نقش مغزهای خوراکی در مقابله با سرطان روده بزرگ

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “مدیکال اکسپرس”، اکنون به نظر می رسد مصرف این مواد غذایی می تواند خطر بازگشت بیماری در افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا بوده اند را نیز کاهش دهد. دسته غذایی مورد نظر که روده بزرگ را سالم و عاری از سرطان نگه می دارد، مغزهای خوراکی درختی هستند.

مطالعه ای جدید که در موسسه سرطان دانا فاربر در بوستون انجام شده است نشان می دهد که مصرف مغزهای خوراکی درختی خطر بازگشت بیماری و مرگ در افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا بوده اند را کاهش می دهد. در این مطالعه، پژوهشگران وضعیت سلامت ۸۲۶ نفر که روند درمان (بیشتر عمل جراحی و شیمی درمانی) را برای سرطان روده بزرگ مرحله سه پشت سر گذاشته بودند را زیر نظر گرفتند.

از آنجایی که سرطان در این افراد به بخش های دیگر بدن گسترش نیافته بود از شانس ۷۰ درصدی بقا به مدت سه سال پس از درمان برخوردار بودند. اما افرادی که مغزهای خوراکی مصرف می کردند نه تنها از احتمال بیشتری برای بقا، بلکه برای عدم بازگشت بیماری نیز برخوردار بودند.

به طور خاص، افرادی که در هفته حداقل دو اونس (۵۶٫۶ گرم) از مغزهای خوراکی درختی مانند بادام، گردوی آمریکایی، گردو، فندق و بادام هندی مصرف می کردند، کاهش ۴۶ درصدی خطر بازگشت سرطان و ۵۳ درصدی احتمال مرگ نسبت به آنهایی که این کار را انجام نمی دادند، تجربه کردند.

بر اساس نتایج این پژوهش، در کنار هر نوع روش درمانی که برای سرطان روده بزرگ انتخاب کنید، شما باید همواره یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مغزهای خوراکی را نیز دنبال کنید.

به گفته تمیدایو فادلو، مولف ارشد این مطالعه، بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته که شیمی درمانی را پشت سر می گذارند به طور مکرر این پرسش را مطرح می کنند که برای کاهش احتمال بازگشت بیماری یا مرگ چه کاری دیگری می توانند انجام دهند و مطالعه ما نقش مهمی در ارائه این ایده دارد که رژیم غذایی اصلاح شده و فعالیت جسمانی می توانند مفید واقع شوند.

مغزهای خوراکی و دیگر غذاهای محافظ در برابر سرطان روده بزرگ

چه در پی روشی برای پیشگیری از بازگشت سرطان روده بزرگ باشید یا در وهله نخست قصد پیشگیری از ابتلا به این بیماری را داشته باشید، همواره باید ذخیره ای از مغزهای خوراکی در آشپزخانه شما وجود داشته باشد.

البته مغزهای خوراکی تنها یک دسته از مواد غذایی هستند که می توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهند و مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که برای تحقق این هدف می توانید مصرف آنها را مد نظر قرار دهید.

در حقیقت، مطالعه ای جدید نشان داده است افرادی که یک رژیم غذایی مدیترانه ای و انجام ورزش را دنبال می کنند، خطر مرگ زودرس را به میزان ۴۲ درصد کاهش داده و همچنین خطر بازگشت سرطان روده بزرگ را نیز کاهش می دهند. رژیم غذایی مدیترانه ای نیز شامل مصرف مقدار زیادی از مغزهای خوراکی می شود و همچنین برخی دیگر از مواد غذایی سالم که می توانند مسئول این اثر ضد سرطان باشند، مانند میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، گیاهان دارویی و ادویه ها نیز در این رژیم غذایی وجود دارند.

چه مغزهای خوراکی را خودتان به میزان فراوان مصرف کنید یا به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای سالم این کار را انجام دهید، به نظر می رسد می توانید قدم بزرگی در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بردارید.

error: Content is protected !!