نهم اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

هنوز دلهره و نگرانی ها از انواع قبلی این ویروس فروکش نکرده است که زمزمه ورود نوع هندی آن به ویژه از مرزهای سیستان و بلوچستان به گوش می رسد چرا که قاچاق انسان در مرزهای این استان انگیزه حضور و شیوع ویروس کرونا جهش‌یافته هندی را برای ورود به کشور قوت بخشیده است.

نابسامانی کشورهای همسایه و مسیر ترانزیتی برای عبور از ایران و رسیدن به اروپا همواره مرزهای شرقی را تبدیل به گذرگاه اتباع و مهاجران خارجی بویژه افغانستانی و پاکستانی کرده، مهاجرانی که راه عبور قانونی‌شان بسته و با تدبیر گروه‌های قاچاق و قاچاقچیان حرفه‌ای و با روش‌های خاص وارد کشور شده و راه شهرهای ایران را برای سکونت برگزیده یا برنامه خروجشان از مرزهای غربی و شمال غربی برای رسیدن به اروپا و امریکا را در پیش می گیرند.

 موضوع قاچاق انسان و آمار غیر رسمی‌اش که از ورود مهاجران غیرقانونی به سیستان و بلوچستان از افغانستان و پاکستان حکایت می‌کند جدای از تبعات این تجارت خارج از معیار و لطمات انسانی، اخلاقی و اقتصادی مخربش نگرانی دیگری نیز دارد نگرانی که از پارسال با آمدن کرونا شدت گرفت و هم‌اینک با نوع جهش یافته هندی آن به اوج خود رسیده است.

این موضوع باعث شد تا خبرنگاران ایرنا در زاهدان با تهیه گزارشی به واکاوی تبعات منفی همه جانبه قاچاق انسان به ویژه در شرایط کرونایی بپردازند و در گفت و گو با مسوولان به دغدغه مردم در این رابطه پاسخ دهند.

این گزارش را می توانید با عنوان تبادل کرونا هندی در لابه‌لای قاچاق انسان بخوانید و در جریان مهمترین اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود نوع جهش یافته کرونای هندی به کشور قرار بگیرید.

آذربایجان‌غربی همچنان بر مدار قرمز کرونا عنوان گزارش دیگری است از مرکز ارومیه که به تشریح آخرین وضعیت کرونایی در استان آذربایجان غربی پرداخته است.

اما مهمترین خبر کرونایی امروز اینکه مرحله کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کنژوکه ( ایرانی – کوبایی ) با تزریق این واکسن به جمشید انصاری، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان نخستین داوطلب زنجانی دریافت این واکسن، آغاز شد.

 جمشید انصاری پس از تزریق این واکسن اظهار داشت: با توجه به فرآیند شیوع بیماری کرونا و درگیری کشورمان با این بیماری، ضرورت تامین واکسن مورد نیاز برای واکسینه کردن مردم احساس می‌شد که در این راستا دولت تامین این مهم را در دستور کار قرارداد.  

وی با بیان اینکه به عنوان یک وظیفه در شهر خودم برای اطمینان دادن به مردم این واکسن را تزریق و برای این کار داوطلب شد اظهار داشت: نتایج خوبی از این واکسن به دست آمده و مسوولان نیز در  این زمینه اطمینان بیشتری در خصوص آن دارند. 

در ادامه می توانید از وضعیت کرونایی برخی نقاط کشور مطلع شوید:

روند ابتلا به ویروس کرونا در استان خراسان رضوی از جمله شهرستان سبزوار همچنان رو به افزایش است رییس دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان اعلام کرده است که ۲۲ درصد بستری‌شدگان خراسان رضوی مربوط به سبزوار است.

دکتر علیرضا مسلم افزود: شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای، خوشاب و ششتمد در غرب خراسان رضوی با وجود اینکه هشت درصد جمعیت خراسان رضوی را دارند، اما آمار بیماران کرونایی آن به تناسب جمعیت سه برابر بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه شرایط کرونا در این شهرستان طبق آخرین به‌روزرسانی وزارت بهداشت در وضعیت قرمز تیره است، یادآورشد: روز گذشته ۵۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان واسعی سبزوار بستری شدند که این تعداد بیشترین آمار بیماران بستری از ابتدای شیوع ویروس کرونا در سبزوار بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم با اشاره به اینکه برخی از شهرستان‌های استان، در روزهای گذشته از وضعیت قرمز خارج شدند افزود: بر این اساس وضعیت کرونایی ایجرود زرد و طارم و ماهنشان نارنجی شده است اما مابقی شهرها همچنان قرمز هستند.

دکتر پرویز قزلباش اظهار داشت: برخی بیماران کرونایی نیازمند بستری به مدت هفت روز در بیمارستان ها هستند که این موجب حالت تجمعی در بیمارستانها می شود و همین روند تکمیل خدمات درمانی خاص از قبیل بخش ـ آی سی یو را مضاعف تر می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز درباره وضعیت کرونایی استان سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۱۳۵ نفر جدید در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان به ۳۱ هزار و ۹۰۸ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۱۶۴ بیمار حاد تنفسی و ۸۷ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن پنج نفر دیگر به یکهزار و ۲۳۹ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

بنابر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی سمنان تعداد بستری‌شدگان بیماری کووید١٩ در شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه در موج چهارم کرونا و در ۴٠ روز گذشته هفت برابر شد.

جعفر جندقی افزود: اکنون ۲۷۴ بیمار به دلیل ابتلا به کرونا ویروس در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بستری هستند و موارد فوت براثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی این استان با نوسان ادامه دارد. 

اما بشنوید از وضعیت کرونایی در استان همدان که بنا بر اعلام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی این استان روند و آمار مراجعه مبتلایان به کووید ۱۹ به بیمارستان‌ها نزولی و کاهشی شده است.

دکتر ابراهیم جلیلی اظهار داشت: اکنون حدود یک هزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان همدان بستری هستند و روزانه به صورت میانگین ۵۰۰ نفر به بیمارستان ها مراجعه می کنند.

وی اضافه کرد: هفته های گذشته مراجعه بیماران به بیمارستان ها استان همدان با یک شیب شدید صعودی شده بود اما در زمان حاضر ملایم تر شده و انتظار می رود در هفته آینده روند کاهشی باشد.

بر اساس اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم منحنی موج چهارم شیوع کرونا در این استان نزولی شده و طی روزهای اخیر شمار مبتلایان بستری جدید، آمار مجموع بستری‌ها و تعداد فوتی‌ها کاهش جزیی داشته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: شمار افراد بستری مبتلا به ویروس کرونا در این استان چند روز پیش با ثبت رکورد به ۶۳۳ نفر رسیده بود ولی این آمار در شبانه‌روز گذشته به ۵۵۳ نفر افت کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به بستری شدن ۸۸ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته در این استان اعلام کرد: شیوع کرونا در این استان در وضعیت به نسبت پایدار قرار دارد و روند کاهش جزیی بستری مبتلایان جدید آغاز شده است.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز، شهرستان کرج در وضعیت قرمز پر رنگ،  پنج شهرستان ساوجبلاغ، اشتهارد، نظرآباد و چهارباغ در وضعیت قرمز و شهرستان طالقان نارنجی کرونایی قرار دارد و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرده است که ۱۲۱ بیمار بدحال به تخت های بستری منتقل شدند.

دکتر محمد فتحی گفت:  اکنون یک هزارو ۴۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند و با مرگ ۲۸ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته ، شمار کل جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون سه هزارو۴۹۸ نفر در البرز ثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۷۵۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان شناسایی شد و ۱۰ نفر نیز جان باختند.

دکتر مریم کوشکی با بیان اینکه تعداد قربانیان کرونا در لرستان به یک هزار و ۶۵۳ نفر و مبتلایان به ۱۰۴ هزار و ۳۱۰ نفر رسیده است، اظهار داشت: در زمان حاضر یک هزار و ۱۰۵بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و تمامی شهرهای استان در وضعیت قرمز شیوع ویروس قرار دارند.

دیگر خبرهای کرونایی از استان‌ها

– مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تصمیمات مدیریت کرونا استانی ورود مسافر پاکستانی به داخل خاک کشور از ۸ اردیبهشت ماه جاری به پایانه مرزی میرجاوه ممنوع است.

ایوب کرد اظهار داشت: با توجه به اعلام ستاد مدیریت کرونا استانی دستورالعمل های لازم از سوی این اداره کل به تمامی دستگاههای مستقر در پایانه مرزی میرجاوه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس جهش یافته هندی ابلاغ شده که بر اساس آن خروج مسافران از این پایانه مرزی به پاکستان بلامانع است اما ورود ممنوع است و تبادلات تجاری با کشور دوست و همسایه پاکستان همچون روال گذشته با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در حال انجام است.

– مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: امتحانات نهایی۱۲ درصد از دانش‌آموزان استان در خردادماه سال تحصیلی جاری به صورت حضوری و مابقی به علت شیوع گسترده ویروس کرونا غیرحضوری است.

مهدی مودی اظهار داشت: امتحانات حضوری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می شود و جای نگرانی برای خانواده‌ها وجود ندارد.

– فرزانه برخوری رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت از تعطیلی منطقه گردشگری آب گرم گور واقع در بخش ساردوئیه این شهرستان به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: ازدحام جمعیت در مکان های عمومی یکی از دلایل انتشار ویروس کرونا است لذا مردم از حضور در اماکن عمومی و تفریحی بویژه آب گرم ها خودداری کنند.

– مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام از ثبت‌نام سه هزار و ۹۵۶ راننده فعال بخش حمل و نقل عمومی در استان برای دریافت تسهیلات کرونا خبر داد و گفت: تاکنون سه هزار و ۵۶۹ نفر وام ۶۰ میلیون ریالی را دریافت کرده‌اند.

نورالله دلخواه اظهار داشت: شرایط به‌وجود آمده پس از شیوع کرونا طی سال گذشته موجب توقف فعالیت چند ماهه در مرز مهران و تعطیلی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی بار و مسافر در استان شد که زیان قابل توجهی را به این بخش وارد کرد.

– مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۶۱ هزار نفر از سالمندان بالای ۸۰ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

دکتر محمد احمدیان افزود: اکنون تنها اطلاعات حدود ۳۴ هزار نفر از این سالمندان در سامانه سینا قابل رهگیری است و بقیه سالمندان مراجعه به مراکز بهداشتی نداشته اند و لذا از طریق ثبت نام در سامانه کشوری به اطلاعاتشان دسترسی پیدا کرده و فراخوان خواهند شد.

– رییس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: افراد واکسینه واجد شرایط این جزیره پس از اتمام واکسیناسیون گروه های سنی بالای ۸۰ سال به ۶۰۷ نفر می‌رسد.

محمدرضا رضانیا اظهار داشت: در این گروه ۸۷ کیشوند واجد شرایط دریافت واکسن هستند که مراقبین سلامت و کارشناسان بهداشت مرکز توسعه سلامت جزیره در حال انجام واکسیناسیون این افراد هستند.

– معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ دز واکسن کرونا بر اساس اعلام اولویت‌های وزارت بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان به جامعه هدف تزریق شده است.

دکتر قاسم میری علی آباد با بیان اینکه این واکسن ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، اظهارداشت: تزریق این تعداد دُز واکسن کرونا در سیستان و بلوچستان تاکنون عارضه‌ای برای دریافت کنندگان نداشته است.

– فرماندار ساوه گفت: با تلاش هایی که در دست انجام است، از تابستان امسال تولید واکسن کرونا در یکی از شرکت های داروسازی شهر صنعتی کاوه آغاز خواهد شد.

علی میرزایی افزود: مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی تولید واکسن کرونا در این شرکت داروسازی در حال انجام است و پس از آن در صورت تایید نهایی، خط تولید نیز به بهره برداری می رسد.

– شهرام ممدوحی معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: واکسیناسیون علیه ویروس کرونا برای کادر درمان، پاکبان‌ها و بیماران خاص این شهرستان با موفقیت انجام شده و در این مرحله نیز برای هشت هزار سالمند بالای ۸۰ سال بروجردی واکسن کرونا تزریق می‌شود.

آخرین وضعیت کرونایی در کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۸۵ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جانباختگان این بیماری در ایران به ۷۱ هزار و ۳۵۱ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز ( ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹هزار و ۸۹۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که ۳هزار و ۵۳ نفر از آنها بستری شدند.

۵هزار و ۳۶۷ بیمار نیز در وضعیت شدید بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی (آی سی یو) بستری و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۸۰۵ نفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و  ۹۳۸هزار و ۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. یک میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۷۰  آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

مطابق با اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۷۹۸هزار و ۴۶۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۰۴ هزار و ۱۲۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۲ هزار و ۵۹۱ دز رسید.

به گزارش ایرنا، جهش ویروس کرونا در هندوستان خطر جدیدی است که جهان را تهدید می‌کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ویروس جهش یافته در هندوستان میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری داشته و از ویروس جهش یافته در انگلستان خطرناکتر است. شیوع این ویروس در هندوستان، سیستم بهداشتی – درمانی و وزارت بهداشت این کشور را فلج کرده است.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تاکنون حدود ۱۷ میلیون نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۳۴۹ هزار نفر نیز جان‌باخته‌اند. گزارش‌های منتشر شده از هند نیز حاکی است که بیمارستان‌های این کشور با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه بوده و بسیاری از مردم این کشور از ترس ابتلا به کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی‌کنند.

هند یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در دنیاست. ایران نیز یکی از واکس‌ های تولید شده در این کشور را به نام واکسن کوواکسین از شرکت بهارات بیوتک خریداری کرده است.

مسئولان وزارت بهداشت برای خرید ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن را سفارش داده بودند، اما بعد از رسیدن محموله اول این واکسن به میزان ۱۲۵ هزار دوز، محموله دوم که ۳۷۵ هزار دوز واکسن بود، با دستور دادستانی در هندوستان به علت نیاز این کشور توقیف شد.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده‌اند، موثر بوده است، به طوری که انگلستان با سرعت‌بخشی به روند واکسیناسیون کرونا توانسته آمار مرگ‌های بالای هزار نفر را به چهار نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!