نهم تیرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

 کرونا از زمان همه‌گیر شدن آن در کشور جنبه‌های مختلف زندگی از جمله آموزش را تحت الشعاع قرار داده، اما تجربه این مدت اثرگذار بودن روش های علمی همچون رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون را در مقابله با کرونا و تداوم جریان زندگی نشان داده است. 

بر این اساس، ماراتن کنکور  ۱۴۰۰  که یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ داوطلب دارد، امروز در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و زبان های خارجی با اتخاذ تدابیری  همچون نظارت ۲۵۰۰ تیم سیار بر رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز شد. 

به گفته معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، امسال ویروس کرونا جهش های جدید از خود نشان داده و با وجود وضعیت همه گیری این جهش ها در کشور،  برای برگزاری کنکور بحث تهویه سالن ها نقش کلیدی دارد و جانمایی داوطلبان با محوریت تامین تهویه را در دستور کار قرار دادیم تا در همه محل های برگزاری کنکور دستگاه های تهویه موجود باشد.

محسن فرهادی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس پروتکل های بهداشتی مصوب شده، فاصله فیزیکی داوطلبان از یکدیگر ۱.۵ تا ۲ متر است و برای هر فرد فضای چهار متر مربع تامین شده،  در همه حوزه های برگزاری آزمون علاوه بر اینکه داطلبان با ماسک وارد محل می شوند، ماسک های اضافی نیز موجود بوده تا در صورت نیاز داوطلب ماسک خود را تعویض کند.

به گفته فرهادی، تغذیه داوطلبان نیز بصورت مواد غذایی بسته بندی شده و آب بطری بوده که میان آنها توزیع می شود.

وی با بیان اینکه نگرانی عمده در مورد تجمع والدین در حوزه های برگزاری آزمون است، گفت: در این حوزه ها به مسوولان تذکرهای لازم داده شده تا از والدین بخواهند که برای جلوگیری از تجمع، از فضاهای اطراف حوزه استفاده کرده یا در خوردوی خود منتظر داوطلبان باشند.

براساس تمهیدات اتخاذ شده، داوطلبانی هم که به کرونا مبتلا شده و علایمی ندارند در حوزه های برگزاری آزمون حضور دارند و جای خاصی را ناظران حوزه برای آنها در نظر گرفته اند و افرادی که در بیمارستان ها بستری هستند نیز بصورت مجزا در بیمارستان امتحان خواهند داد.

کنکور و کرونا در استان‌ها 

امروز  رییس اداره سنجش اداره کل آموزش و پرورش البرز اعلام کرد: درکنکور امسال،  ۴ داوطلب مرد و ۲ داوطلب زن که از دانش آموزان پایه دوازدهم مدارس استان البرز هستند به دلیل مبتلا شدن به بیماری کرونا امکان حضور در حوزه های آزمون را ندارندو براساس هماهنگی سازمان سنجش و ستاد کرونای استان البرز از این داوطلبان در بیمارستان امام علی (ع) کرج آزمون گرفته می شود.

اصغر افشار با اشاره به اینکه تمامی پروتکل‌های بهداشتی در جریان برگزاری کنکور درحوزه‌های امتحانی سختگیرانه اجرا می‌شود، اظهارداشت: تمامی داوطلبان و دست‌اندرکاران کنکور پیش از ورود به حوزه آزمون تب سنجی و برای افراد مشکوک نیز اتاق قرنطینه پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: برای حفظ سلامتی داوطلبان و دست‌اندرکاران کنکور، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شده است تا شرکت کنندگان دراین ماراتن با اطمینان خاطر بیشتری در حوزه‌های آزمون حاضر شوند.

افشار  با بیان اینکه نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی با هدف اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی از چند روز قبل از تمام حوزه‌های آزمون کنکور استان البرز بازید کردند، یادآورشد: در روزهای برگزاری آزمون نیز کارشناسان بهداشت حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی درتمام حوزه‌ها به صورت مستمر حضور دارند.

رییس اداره سنجش اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: صندلی های حوزه های آزمون نیز در فاصله ۱۸۰ متری چینش شده و تمامی حوزه های آزمون از تهویه مناسب برخوردارند تا داوطلبان در فضایی امن و راحت آزمونشان را پشت سر بگذارند.

همچنین در خراسان رضوی، رییس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از ۵۰۰ ناظر بهداشت محیط با حضور در محل‌های برگزاری کنکور سراسری در مناطق زیر پوشش این دانشگاه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نظارت دارند.

علی‌ اصغر حسنی افزود: ۵۰ درصد از ناظران بهداشتی بر حوزه های برپایی کنکور در مشهد و بقیه در سایر شهرستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نظارت دارند.

وی ادامه داد: برای نظارت بیشتر و بهتر در خصوص رعایت نکات و دستورالعمل‌‎های بهداشتی در زمان برگزاری آزمون سراسری و کنکورهای کاردانی، ارشد، دکتری و پی.اچ.دی  جلسه‌ ویژه ای در استانداری خراسان رضوی برگزار شد و تعداد حوزه‌های مشهد و شهرستان‌های استان مشخص شدند.

به گفته حسنی، بازرسان اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور در محل‌های برگزاری آزمون‌ها بررسی‌ها را طبق چک لیست‌ها انجام می دهند و موارد فاقد تاییدیه لازم، اجازه برگزاری آزمون را ندارند.

وی  افزود: تمامی محل‌های برگزاری آزمون از ۴۸ ساعت قبل از آغاز این فرآیند به حالت قرنطینه درآمده و تا آن زمان هیچ فعالیتی در این مکان‌ها صورت نمی‌پذیرد و طبق برنامه اعلامی تمامی آزمون‌ها در فاصله زمانی نهم تا پانزدهم تیر ماه برگزار می‌شود.

این مسوول  تاکید کرد: بازرسان اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن کنترل مسایل بهداشتی از زمان ورود تا خروج عوامل اجرایی، مراقبان و داوطلبان، شرایط قرنطینه‌ای داوطلبان مشکوک و مثبت را رصد می‌کنند تا این گونه افراد در مکانی مجزا از سایر داوطلبان مستقر شوند.

واکسیناسیون

واکسیناسیون  گام اساسی برای مقابله  با کووید ۱۹ است و این روند هم اکنون در کشور سرعت گرفته است. 

در استان همدان، رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان اظهار داشت: ۹۰ درصد مشمولان برنامه ایمن سازی در این شهرستان طبق شیوه نامه های بهداشتی مرحله دوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

محمد خیراندیش بیان کرد: مشمولان برنامه ایمن سازی شامل گروه های جمعیتی بالای ۷۰ سال، کادر بهداشت و درمان، مددجویان و کارکنان بهزیستی، دانشجویان، گروه های پزشکی و پیراپزشکی و بیماران واجدین شرایط برنامه واکسیناسیون هستند.

در استان کرمانشاه،  مدیر شبکه بهداشت و درمان کنگاور گفت: در مجموع تاکنون ۸ هزار و ۱۲۰ واکسن در شهرستان تزریق شده است، افزود: دو مرکز تجمیعی و در کنار آن یک‌ مرکز خودرویی و هشت مرکز شهری و روستایی مشغول تزریق واکسن هستند.

«حسین امیری اظهار امیدواری کرد که با رسیدن محموله‌های جدید واکسن کرونا، روند واکسیناسیون در شهرستان کنگاور شتاب بیشتری بگیرد.

امیری با تاکید بر اینکه گروه های هدف برای تزریق دوز دوم واکسن در مراکز واکسیناسیون تجمع نکنند، تاکید کرد: با تجمع خطر ابتلا به بیماری کرونا و انتشار آن افزایش می‌یابد لذا توصیه عدم تجمع در مراکز واکسیناسیون باید جدی گرفته شود.

در کلانشهر تهران هم تاکنون  یک میلیون و ۱۱۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است. این خبر را فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرد و گفت:  ۳۹۰ هزار نفر نیز هر ۲ دوز این واکسن را دریافت کردند.

 علیرضا زالی یادآور شد: واکسیناسیون در تهران پیچیده است، چرا که جمعیت زیادی از سالمندان کشور در تهران ساکن هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واکسیناسیون گروه سنی بالای ٧٠ سال در دستور کار است ، افزود: در تهران ٧٨ مرکز تجمیعی واکسیناسیون داریم و هر روز شاهد افتتاح مراکز دیگری هستیم.

وی تاکید کرد که مردم نگرانند، فکر می کنند که واکسن نمی رسد؛ من اطمینان خاطر می دهم که تا سه ماه فاصله بین دوز اول و دوم مشکلی ایجاد نکند.

در استان اردبیل هم  معاون دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال گفت که میانگین شاخص عملکرد اجرای طرح واکسناسیون کرونا برای گروه‌های هدف در کشور ۶.۵ درصد و این شاخص در شهرستان خلخال ۱۱.۵ درصد است.

پرویز وکیلی  افزود: تاکنون بیش از هفت هزار نفر در این شهرستان واکسن گرفته‌اند و با تولید واکسن ایرانی کرونا بزودی به اهداف کامل این طرح در جامعه و پیشگیری از همه‌گیری افراد به بیماری کووید ۱۹ دست خواهیم یافت.

وی از برطرف شدن مشکل تزریق دوز دوم واکسن کرونا در خلخال خبرداد و گفت: با ارسال واکسن دوز دوم از تهران هزار و ۷۰۰ نفر از دریافت‌کنندگان دوز اول موفق به تزریق دوز دوم این واکسن شده و دوز دوم واکسن کرونا برای هزار و ۸۰۰ نفر نیز بزرودی تزریق می‌شود.

اما در هرمزگان،  معاون سیاسی، امنیتی و استانداری باتوجه به شیوع قرمز کرونایی در استان‌های جنوبی همچون هرمزگان گفت: با برگزاری نشست‌ها و هماهنگی‌های لازم با این استان‌ها جهت ایمن سازی بیشتر افراد، از هفته آینده سرعت تزریق واکسن کرونا برای جمعیت بالای ۶۰ و ۵۷ سال در استان افزایش می‌یابد.

علی رئوفی بیان داشت: با وجود اینکه کرونا در هرمزگان از نوع انگلیسی، هندی و آفریقایی جولان می دهد ولی هنوز بسیاری از مردم این ویروس را باور ندارند و نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنا شده اند و این عادی انگاری سبب شیوع بیشتر بیماری کووید ۱۹ در استان شده است.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان یادآورشد: تعطیلی مداوم کسب و کارها در این استان به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا بی پاسخ بوده و موجب ورشکستی بسیاری از کسبه و بازاریان شده است.

رئوفی گفت: بسیاری از صاحبان این کسب و کارها به دلیل ورشکستی به شورای اصناف کشور شکایت کرده و خواستار برقرای فعالیت در کسب و کار خود شده اند که دراین راستا با برنامه نظارتی شدید جهت رعایت پروتکل های بهداشتی، اجازه فعالیت مجدد به آن ها داده شده است.

خبر دیگر از خوزستان است ، استانی که  شهرستان آن در وضعیت قرمز، ۱۱ شهرستان نارنجی و ۱۴ شهرستان زرد کرونایی هستند، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اعلام از سرگیری واکسیناسیون دانشجویان این دانشگاه گفت: واکسیناسیون این گروه از دانشجویان مطابق لیست های اعلامی دانشکده ها در روزهای ۹ و ۱۰ تیرماه انجام خواهد شد.

فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: در این مرحله از واکسیناسیون، یک هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه، واکسن کرونا دریافت خواهند کرد و تزریق نوبت دوم واکسن گروه های سنی بالای ۶۵ سال و دیگر گروه های هدف درحال انجام است.

وی رعایت پروتکل های بهداشتی را بهترین راه پیشگیری از کرونا دانست و همچنین افزود: مرزهای زمینی و دریایی استان به شدت تحت کنترل هستند و ورود تمامی افراد به کشور در صورت منفی بود جواب تست، ممکن است.

وضعیت کرونایی استان‌ها 

سیستان و بلوچستان/ دیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت:  سراسر استان به لحاظ رنگبندی در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و در این شرایط تمامی ترددهای جاده‌ای ممنوع است.

علیرضا شهرکی از مردم خواست که در روزهای تعطیل نهم و ۱۰ تیر در استان به منظور جلوگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا در خانه بمانند زیرا در غیر این‌صورت و با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمارها و شرایط نگران‌کننده‌ی در  این استان رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه تمامی پروتکل‌های ابلاغ شده در شهرهای قرمز مانند محدودیت تردد، خروج و ورود به این شهرها و محدودیت فعالیت مشاغل وجود دارد تاکید کرد: در شهرهای وضعیت قرمز مشاغل گروه۲، سه و چهار و در شهرها نارنجی مشاغل گروه سه و چهار تعطیل است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است.

همچنین به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان؛ با فوت ۱۸ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۵۵۹ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با افزوده شدن یک‌هزار و ۱۷۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۵ هزار و ۹۲۰ نفر رسید.

هاشی با بیان این که تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است، افزود: هم‌اینک ما در بازوی بالارونده این پیک قرار داریم و هنوز به قله این پیک نرسیده‌ایم و ترددهای غیرمجاز اتباع بیگانه از کشورهای افغانستان و پاکستان به دامنه این موج افزوده است.

هرمزگان/ کرونا هشت نفر دیگر از مردم هرمزگان را قربانی کرد که با فوت این شمار  تعداد قربانیان کرونا در هرمزگان به یک هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

هم اکنون وضعیت بیشتر شهرهای هرمزگان قرمز و روند ابتلا به کرونا در استان صعودی است. با این حال، عادی انگاری شرایط و بی توجهی مردم به شیوه نامه های بهداشتی به صورت نگران کننده ای دیده می شود. .

به منظور سرعت بخشی به جریان واکسیناسیون، برنامه ریزی هایی جهت راه اندازی پنج مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شهرستان های بندرعباس، قشم، میناب و بندرلنگه با توانایی واکسیناسیون ۱۰ هزار نفر در روز صورت گرفته که در روزهای آینده اجرایی می شود.

آذربایجان غربی/ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، از ۱۷ شهرستان این استان، هشت شهرستان در وضعیت زرد است و شهرستانی با وضعیت قرمز در استان نداریم.

علی مصطفوی افزود: هم اینک شهرستان های مهاباد، نقده، تکاب، سردشت و اشنویه در جنوب و شوط، پلدشت و چایپاره ضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی اضافه کرد: ارومیه به همراه شهرهای خوی، سلماس، چالدران و ماکو در شمال آذربایجان غربی و شهرهای شاهین دژ، میاندوآب، پیرانشهر و بوکان در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

وی بیان کرد: ابتدای هفته جاری، شهرستان های پیرانشهر و چالدران وضعیت زرد کرونایی داشتند که در روزهای اخیر، به نارنجی تغییر یافته و شیوع کرونا در آنها بیشتر شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در شهرهای زرد و نارنجی از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.

 تاکنون نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و بیش از چهارهزار و ۷۰۰  نفر نیز جان خود را بر اثر بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند.

همچنین فرماندار ماکو امروز گفت: عادی انگاری ها باعث شده است طی هفته اخیر میزان بستری در شهرستان ماکو افزایش یابد و اگر مردم این عادی انگاری ها را ادامه بدهند، وارد موج پنجم شیوع کرونا خواهیم شد.

اردبیل/ دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد که در شبانه روز مجموع بستری مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ به ۱۷۱ نفر رسیده و روند تدریجی و آرام افزایش شیوع کرونا در این استان آغاز شده است.

 بستری بیماران جدید کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان نیز که تا ۱۷ نفر تنزل کرده بود، افزایش یافته است به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ نفر مبتلای جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند.

با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ بستری در مراکز درمانی استان اردبیل، شمار جانباختگان کرونا در ۱۶ ماه گذشته در این استان به یک هزار و ۸۳۰ نفر رسید.

 هم‌اینک شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار و مشگین‌شهر به جز مرکز استان در وضعیت زرد قرار گرفته و تنها شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

فارس/ هم‌اینک از مجموع ۳۶ شهرستان استان ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 لارستان، لامرد، گراش، زرین دشت، داراب، جهرم، قیر و کارزین، کازرون، داراب، خفر و کوه چنار ۱۱ شهرستان دارای وضعیت قرمز هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۳ شهرستان استان در وضعیت نارنجی و ۱۲ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

قاسم‌پور اضافه کرد: با توجه به روند افزایش شهرهای قرمز این احتمال که وضعیت شیراز نیز طی روزهای آتی قرمز شود، وجود دارد.

کرمان/ رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: وضعیت این استان از نظر شیوع کرونا مناسب نیست و پیش‌بینی می‌شود پیک کرونا تا انتهای تیرماه در کرمان ادامه داشته باشد.

حمیدرضا رشیدی نژاد با بیان اینکه ویروس کرونا در شهرهای شرقی استان کرمان افزایش پیدا کرده است و به شهرهای مرکزی و شمالی کرمان رسیده است افزود: ۹ شهرستان از ۲۳ شهرستان این استان هم اکنون در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی تصریح کرد: پیک چهارم کرونا در استان کرمان پس از کمی فروکش کردن، مجدد افزایش پیدا کرده که می توان این پیک را ۲ قله ای فرض کرد.

همدان/ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۲۹۳ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۵ هزار و ۲۲۶ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری»افزود: همچنین آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ با فوت ۲ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون در این استان به ۲ هزار ۲۶۴ مورد رسید.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر هم  با اشاره به شکننده بودن وضعیت نارنجی این شهرستان گفت: با توجه به شیوع موج جدید کرونا و همه‌گیری ویروس جدید هندی، قرار گرفتن ملایر در وضعیت قرمز کرونا دور از انتظار نیست و مردم باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت بیشتری داشته باشند.

 “حسین فارسی” عصر سه‌شنبه در ستاد شهرستانی مقابله با کرونا در شهرستان ملایر افزود: ملایر در ۲ ماه گذشته همچنان در وضعیت نارنجی است و باید از ورود به شرایط قرمز جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه تغییر رنگ از نارنجی به قرمز بدون شک موجب تعطیلی اصناف، کسبه و بازاریان خواهد شد، بیان کرد: با برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزا و تجمع برخورد می‌شود و تالارهای پذیرایی باید با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند، در غیراینصورت برخورد قانونی صورت می‌گیرد

کرمانشاه/ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را از روز چهارشنبه نهم تیرماه اعلام کرد که براساس آن ۱۰ شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارد.

شهرستان های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود، گیلانغرب و پاوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر و صحنه در وضعیت زرد قرار دارند.

 وضعیت شهرستانهای جوانرود و گیلانغرب نسبت به رنگ بندی چهارم تیر ماه از زرد به نارنجی تبدیل شده است..

اصفهان/ مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در مرکزهای درمانی این منطقه با افزایش ۱۱ نفری نسبت به روز گذشته به ۱۱۸ نفر رسید که از این تعداد، ۱۱۲ بیمار در کاشان و ۶ بیمار در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی  افزود: در ۲۴ ساعت گذشته یک زن ۷۴ساله در کاشان بر اثر کرونا فوت کرد.

مرکزی/ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شمار شهرستان‌های نارنجی کرونایی استان مرکزی براساس آخرین وضعیت اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از چهارشنبه ( ۹ تیرماه) به هشت شهرستان افزایش یافت.

دکتر” بهمن صادقی سده “ا افزود: بر اساس آخرین رنگ‌بندی و نقشه جدید اپلیکیشن ماسک از روز جاری شهرستان‌های اراک، ساوه، شازند، خمین، تفرش، دلیجان، فراهان و محلات در وضعیت نارنجی کرونایی و شهرستان‌های زرندیه، کمیجان، خنداب و آشتیان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک مهمترین عامل افزایش شهرستان‌های نارنجی کرونایی استان را عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم عنوان کرد و گفت: جمعیت مهاجر، آلودگی هوا، میزان تردد شبانه و همچنین حجم بالای سفرها به دلیل شاهراه مواصلاتی این استان از دیگر عواملی است که منجر به افزایش شهرستان‌های نارنجی کرونایی شده است.

زنجان/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طی ۲ هفته گذشته افزایش مراجعات به مراکز ۱۶ ساعته استان به وقوع پیوسته و این در حالی است که میانگین پی سی آر کرونایی استان به بیش از ۳۵ درصد برسد، بیمارستان‌های استان دیگر تحمل مراجعات مردم را نخواهد داشت.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: هم اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بطور میانگین در شهرستان زنجان ۶۵ درصد، ابهر ۶۸ درصد، خرم‌دره۶۷ درصد، خدابنده ۷۰، سلطانیه ۷۲ درصد، طارم ۶۷، ماهنشان ۶۲ درصد و ایجرود ۶۵ درصد است که این میزان  در میانگین استانی ۶۲ درصد است.

این مسوول تاکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به بیش از ۹۰ درصد برسد تا بتوان گفت در کنترل ویروس کرونا موثر بوده، ۹ درصد دیگر به بحث غربالگری و رهگیری بیماران در مراکز سلامت و یک درصد نیز بیمارستان‌ها باز می گردد که در صورت کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی بطور قطع فشار به سایر حوزه‌ها افزایش خواهد یافت.. 

سمنان/  ۱۲۶ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۳۰ هزار و ۸۵۲ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

 طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان فوت کردند و بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تعداد جانباختگان این بیماری در استان به یکهزار و ۱۲۷ نفر رسید.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونای استان، چهار شهرستان سمنان، شاهرود ، دامغان و گرمسار در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان میامی، آرادان ، سرخه و مهدیشهر در شرایط زرد قرار دارند

آذربایجان شرقی/ رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به پایداری شیوع کرونا در آذربایجان شرقی در هفته های اخیر گفت: در زمان حاضر متوسط آمار فوتی های روزانه کرونا در این استان به هفت نفر می رسد.

 دکتر محمدحسین صومی با اشاره به روند کاهشی آمار مبتلایان به کرونا بیان کرد: به طور متوسط روزانه حدود ۵۰ نفر کرونای مثبت در بیمارستانهای استان بستری می شوند.

وی در عین حال تاکید کرد: متاسفانه در برخی نقاط استان تعداد مراجعان سرپایی کرونا رو به افزایش و این مسئله نگران کننده است.

صومی از مردم آذربایجان شرقی درخواست کرد تا واکسیناسیون حداقل ۷۰ درصد جامعه علیه کرونا، شیوه نامه های بهداشتی را جدی بگیرند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان قابل قبول است، افزود: خوشبختانه ۸۰ درصد افراد بالای ۷۰ سال در استان واکسینه شده اند

 چهارمحال و بختیاری / رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از شناسایی ۱۱۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: بر این اساس شمار مبتلایان به این ویروس در استان به ۴۸ هزار و ۱۶۲ نفر رسید.

مجید شیرانی  از فوت پنج بیمار مبتلا به کرونا در استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان از ابتدا تاکنون به یک هزار و ۱۴۷ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با ابراز نگرانی نسبت به شیوع موج پنجم کرونا در استان از نوع دلتا یا هندی آن، مسافرت به استان‌های جنوبی را مهمترین دغدغه و چالش در این خصوص دانست و گفت: مسافرت به استان‌های جنوبی که شیوع ویروس هندی در آن گسترش یافته بسیار خطرناک است چراکه منجر به انتقال منشا آلودگی به استان می‌شود.

شیرانی خاطر نشان کرد: همچنین افرادی از استان که در مناطق جنوبی مشغول به کار هستند در هنگام بازگشت به خانه باید تا ۲ هفته اصل قرنتینگی را رعایت  کرده و از رفت و آمد با دیگر اعضای فامیل خودداری کنند.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان در وضعیت نارنجی (پرخطر) شیوع کرونا و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

سایر خبرهای کرونایی

 تهران/ قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران با بیان این که حدود ٨٠ درصد پروتکل های بهداشتی از سوی اصناف تهران رعایت می شود، افزود: تاکنون به ١٠ درصد از اصناف در تهران که پروتکل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را رعایت نکرده بودند اخطار داده شد.

به گفته نوده، ٢ درصد از فعالان اصناف در تهران که به اخطارها بی توجه بودند مغازه آنها پلمب شده است.و صنوف عرضه کننده مواد غذایی بیش از دیگر صنوف در تهران نکات بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را رعایت کرده اند.خراسان رضوی/ 

کردستان/ مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از هفته گذشته تاکنون سه هزار و ۳۲۷ تست کرونا در قالب طرح شهید سلیمانی در استان انجام شده است.

حسن محمودی اظهار داشت: از هفته گذشته تاکنون سه هزار و ۳۲۷ تست کرونا در قالب طرح شهید سلیمانی در استان از افراد دارای علایم صورت گرفته که از این تعداد تست ۵۱۱ نفر مثبت اعلام شده است

وی گفت: اجرای طرح شهید سلیمانی اقدامی جامعه محور در راستای مشارکت اجتماعی در مهار کرونا است که آثار مثبتی در کنترل این ویروس داشته و دارد.

محمودی اضافه کرد: طرح شهید سلیمانی با عنوان مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواده محور که از ابتدای آذر ۱۳۹۹ شروع شده است با مشارکت سازمان بسیج مستضعفین، هلال احمر، علوم پزشکی، نهادهای دولتی و غیردولتی و با استفاده از ظرفیت برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت که در آن سفیران سلامت خانوار و رابطین سلامت محله جذب و آموزش داده شده که برای کنترل و پیشگیری از شیوع کووید ۱۹ گامی اساسی در مهار و کنترل این بیماری است.

سیستان و بلوچستان/ رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: به دنبال وضعیت بحرانی ایجاد شده در سیستان و بلوچستان و انتشار ویروس هندی با همکاری سپاه و بسیج پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون در استان افزایش خواهد یافت.

سید محمد هاشمی شهری اظهارداشت: وضعیت بحرانی در سیستان و بلوچستان به دلیل شیوع ویروس جهش یافته هندی موسوم به دلتا ایجاد شده که قدرت سرایت آن ۲.۵ تا سه برابر ویروس معمولی کروناست.

وی افزود: این نوع ویروس در ۶۰ درصد موارد افراد بین ۳۰ تا ۶۰ سال یعنی جمعیت مولد و شاغل جامعه را مبتلا می‌کند به همین دلیل باید برای کنترل اوضاع اقدامات احتیاطی را تشدید کنیم.

هاشمی از تشدید و تقویت بیماریابی در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: راه دوم برای کنترل انتشار ویروس در جامعه واکسیناسیون است که هم‌اینک برای افراد ۶۰ سال به بالا در حال اجراست.

وی ادامه داد: با هماهنگی سپاه و بسیج قرار است تعداد پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان اضافه شود و همچنین در صدد هستیم تعداد واکسن بیشتری وارد استان شود.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی بهترین راه جلوگیری از انتشار گسترده ویروس جلوگیری از هر گونه تجمع، تردد و جابه‌جایی جمعیت است که تقاضا داریم هم استانی‌های عزیز این مهم را رعایت کنند.

گزارش های کرونایی

مهمترین گزارش های کرونایی مراکز استانی ایرنا از طریق عناوین زیر در دسترس است: 

کرونا،کنکور و اضطراب دانش آموزان و خانواده‌ها

کنکور زیر سایه کرونا

واکسیناسیون سالمندان در جنوب کرمان؛ یک شایعه کرونایی و یک درخواست

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ فراز و نشیب آمارها در سایه بی‌توجهی مردم

رکوردشکنی‌ پیاپی کرونا تا افزایش بی‌تفاوتی‌ها در سیستان و بلوچستان

باید و نبایدهای پس از تزریق واکسن کرونا

کرونا در ایران/۱۱ هزار و ۷۴۸ بیمار جدید و ۱۳۷ قربانی دیگر 

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۷ بیمار کووید۱۹  در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۲۶۴ نفر رسید.

براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، همچنین  از دیروز تا امروز ۹ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۴۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۲۲ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۰۴ هزار و ۵۵۷ نفر رسید و تا کنون دو میلیون ۸۷۶ هزار و ۸۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

بر اساس این گزارش، سه هزار و ۱۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۳ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۶۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده و  ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۵۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۳۲ هزار و ۵۹۰ دوز رسید.

اکنون ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

error: Content is protected !!