نگاهی به روند واکسیناسیون کرونا در آسیا

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، چین، هند و روسیه که واکسن‌های تولیدی خود را دارند موفق شده اند بخش بزرگتری از جمعیت را نسبت به کشورهای دیگر همسایه واکسینه کنند. کشور هند با نرخ ۱۲.۴ دوز واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر اندکی از کشور چین (۲۳دوز/۱۰۰نفر) عقب است. این نرخ در روسیه ۱۵ دوز برای هر ۱۰۰ نفر است.

کشورهایی مانند ویتنام و تایوان از دیگران در زمینه پیشرفت واکسیناسیون عقب تر هستند که البته موارد کمی از کووید-۱۹ را تجربه کرده اند. هر دو کشور تصمیم گرفتند منتظر تحویل واکسن استرازنکا از طریق برنامه جهانی کوواکس بمانند.

فیلیپین که یکی از بدترین موارد شیوع را در آسیا داشته است، از اواخر ماه فوریه تلاشهای واکسیناسیون را شروع کرد اما پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است. ۴ میلیون دوز واکسن از چین و روسیه به این کشور رسیده و ۲.۵ میلیون دوز هم از واکسن استرازنکا از طریق کوواکس رسیده است.

به گزارش ایرنا به نقل از “آسه آن بریفینگ”، کشور برونئی به برنامه جهانی “کوواکس” پیوسته است و انتظار می رود که در سه ماهه اول سال جاری میلادی واکسن کووید-۱۹ را داشته باشد و مقادیر کافی واکسن برای پوشش ۵۰ درصد از جمعیت را تضمین کرده است. بحث ها و مذاکرات با سایر تامین کنندگان دیگر واکسن هم در جریان است.

برونئی روز ۱۸ مه سه مورد جدید کرونا ثبت کرد و شمار کل مبتلایان به ۲۳۵ مورد رسید و سه مرگ نیز ثبت شده است.

در کشور کامبوج انتظار واردات واکسن از هر دو کشور چین و روسیه می رود. واکسن‌های چینی هنوز در حال طی آزمایش‌های بالینی هستند در حالی که روسیه هم اکنون تولید را شروع کرده است. استرالیا پیشنهاد حمایت مالی را برای کمک به پوشش واکسن در چندین کشور جنوب شرقی آسیا از جمله کامبوج را داده است.

کامبوج روز ۲۲ ماه مه ۴۸۸ مورد جدید و سه مورد مرگ ثبت کرد که به این ترتیب شمار کل مبتلایان در این کشور به ۲۴ هزار و ۶۴۵ و شمار تلفات به ۱۶۷ نفر رسید.

نگاهی به روند واکسیناسیون کرونا در آسیا
 

در کشور اندونزی از ماه گذشته کار واکسیناسیون با بیش از ۹ میلیون دوز واکسن شروع شده و کارکنان خط مقدم در اولویت واکسن هستند. شرکت “سینوواک” چین در حال مذاکره با اندونزی برای تامین واکسن برای این کشور است اما با این حال دولت این کشور با مشکلاتی در ارتباط با جمعیت بزرگ ۲۶۸ میلیون نفری و حساسیت مساله قیمت واکسن رو به رو است. قیمت هر دوز واکسن سینوواک ۲۰۰ هزار روپیه (۲۰ دلار) برآورد می شود.

“احمد یوریانتو” مدیر کل کنترل و پیشگیری بیماری وزارت بهداشت اندونزی اعلام کرد که واکسیناسیون فقط برای مردم ۱۸ تا ۵۹ سال انجام خواهد شد. همچنین درخواست شده است که واکسن پیش از استفاده، فرایند تعیین حلال بودن را هم طی کند. معلوم نیست که این کشور چگونه خواهد توانست به مقدار کافی واکسن دسترسی پیدا کند تا بخش زیادی از جمعیت را پوشش دهد. استرالیا همچنین اظهار کرده است که برای حل این موضوعات حمایت مالی خواهد کرد.

اندونزی روز ۲۲ مه ۵ هزار و ۲۹۶ مورد جدید کرونا و ۱۳۲ مورد تلفات ثبت کرد و شمار کل مبتلایان این کشور به یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۹۴۰ و شمار کل تلفات کرونا به ۴۹ هزار و ۲۰۵ تن رسید.

در کشور لائوس آزمایش واکسن اسپوتنیک-V روسیه انجام شده و این کشور همچنین با کشور چین هم در حال مذاکره برای تامین واکسن است.

لائوس روز ۲۲ مه ۱۹ مورد جدید کرونا ثبت کرد و شمار کل مبتلایان در این کشور به یک هزار و ۷۸۲ تن رسید و دو تن نیز جان باخته اند.

در کشور مالزی به گفته “تان سری محی الدین یاسین” وزیر بهداشت، قرار بر این است که واکسن بدون هزینه در اختیار مردم قرار داده شود اما اتباع خارجی باید پول پرداخت کنند. این کشور قراردادی با شرکت “فایزر” برای ۱۲.۸ میلیون دوز امضا کرده است. این واکسنها در دو مرحله استفاده می شوند و در هر مرحله ۶.۴ میلیون نفر واکسن می زنند و این کار در سه ماهه اول آغاز می شود. مالزی در نظر دارد بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد از مردم را واکسینه نماید.

مالزی در روز ۲۲ مه ۶ هزار و ۳۲۰ مورد کرونا و ۵۰ مرگ ثبت کرد و شمار کل مبتلایان به بیش از ۵۰۵ هزار نفر و شمار تلفات به ۲ هزار و ۱۹۹ نفر رسید.

کشور میانمار درصدد دریافت کمک از طریق برنامه های “کوواکس” و “گاوی” Gavi برای تامین واکسن است و استرالیا نیز کمک مالی ارائه داده است. در حال حاضر دولت در نظر دارد که ۲۰ درصد از افرادی که بیشتر در معرض ریسک ابتلا هستند را واکسینه کند.

دولت میانمار با مشکلات مالی و لجستیک دست به گریبان است و با تحریمهای آمریکا هم رو به رو شده است. این درحالی است که شمار موارد ابتلا رو به افزایش است. دولت برگزاری مراسم عمومی را ممنوع کرده است.

میانمار نیز روز ۲۲ مه ۱۷ مورد جدید کرونا ثبت کرد و شمار کل مبتلایان در این کشور به بیش از ۱۴۳ هزار نفر رسید و بیش از ۳ هزار نفر نیز بر اثر کرونا جان باخته اند.

کشور فیلیپین در نظر دارد که ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ماه) واکسیناسیون را شروع کند و انتظار می رود که در طول امسال حدود ۲۵ میلیون نفر (حدود ۲۵ درصد از جمعیت) را واکسینه نماید.

این کشور تاثیر بد و شدیدی از ویروس کرونا گرفته و دومین رده را از حیث ابتلا به کرونا در جنوب شرقی آسیا داشته است. جامعه کسب و کار واکنش نشان داده است و بیش از ۳۰ شرکت محلی، قراردادی برای خرید دستکم ۲.۶ میلیون دوز واکسن از “استرازنکا” امضا کرده اند که این اولین قرارداد این کشور برای تامین واکسن کرونا است که ۱۰ روز پیش امضا شده است.

این شرکتها قصد دارند بخش زیادی از این واکسنها را به دولت اعطا کنند تا در برنامه واکسیناسیون استفاده کند و مابقی هم برای واکسینه کردن کارکنان این شرکتها استفاده خواهد شد.

کشور فیلیپین روز ۲۲ ماه مه ۶ هزار و ۸۳۱ مورد جدید کرونا و ۱۸۳ مرگ ثبت کرد و شمار کل مبتلایان به بیش از یک میلیون و ۱۷۸ هزار و شمار تلفات به بیش از ۱۹ هزار تن رسید.

کشور سنگاپور در حال کار برای تولید واکسن خود به نام “لونار” با مشارکت یک شرکت آمریکایی “آرکتوروس” بوده است. این یک واکسن تک دوز mRNA است که از طریق مهندسی ژنتیک ژنهای کووید-۱۹ ساخته شده است.

این تکنیک اندکی نسبت به سایر واکسنها ایمن تر است که بر کووید-۱۹ مرده برای تحریک واکنش ایمنی بدن اتکا دارند. این واکسن از سه ماهه اول در دسترس خواهد بود و کارکنان ریسک بالا اول از همه واکسن دریافت خواهند کرد .

سنگاپور در روز ۲۲ مه ۲۹ مورد جدید کرونا شناسایی کرد و شمار کل مبتلایان در این کشور به ۶۱ هزار و ۷۹۹ نفر رسید و ۳۲ تن نیز جان باخته اند.

در کشور تایلند در حال حاضر انتظار می رود که واکسنهای کرونا در اواسط سال ۲۰۲۱ تحویل شود. دوزهای واکسن ۱۳ میلیون نفر را از جمعیت ۶۹ میلیون نفری کشور پوشش خواهند داد. موسسه ملی واکسن تایلند قراردادی به ارزش ۲.۳۸ میلیارد بات (۷۹ میلیون دلار) با استرازنکا برای رزور کردن واکسن امضا کرده است.

همچنین مذاکراتی با دانشگاه اکسفورد در انگلستان برای تضمین دریافت واکسن جریان دارد.

کشور تایلند روز ۲۲مه بیش از ۳ هزار مورد جدید کرونا ثبت کرد و شمار کل مبتلایان به بیش از ۱۲۶ هزار نفر رسید و در این کشور همچنین ۷۵۹ نفر جان باخته اند.

در کشور ویتنام موسسه ملی بهداشت و اپیدمولوژی این کشور که شاخه وزارت بهداشت است، توافقنامه ای با شرکت تایوانی “مدیجن واکسین” برای تامین ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون دوز واکسن در سال ۲۰۲۱ امضا کرده است.

مدیجن در حال حاضر در حال اجرای مرحله دوم آزمایشهای روی این واکسن است که بطور مشترک با موسسه ملی بهداشت آمریکا NIH تولید شده است.

ویتنام همچنین در حال ساخت برای تولید واکسن داخلی از طریق همکاری با یک موسسه پزشکی نیویورک و سازمان جهانی PATH است. فاز اول آزمایشی در ویتنام انجام شده و فازهای دوم و سوم هم در آغاز سال ۲۰۲۱ شروع شده است.

این موسسه ویتنام در نظر دارد که اسنادی را تا ماه آوریل برای تایید به وزارت بهداشت ارائه دهد و می گوید که قادر است سالیانه ۳۰ میلیون دوز تولید کند و انتظار می رود که واکسن ملی تا ماه اکتبر ۲۰۲۱ برای عموم مردم توزیع شود.

ویتنام روز ۲۲ مه ۱۴۵ مورد جدید کرونا ثبت کرد و شمار کل مبتلایان در این کشور به بیش از ۵ هزار نفر رسید و در این کشور ۳۸ مرگ هم ثبت شده است.

error: Content is protected !!