هشدار قرمز کرونایی برای هرمزگان

دکتر حسین فرشیدی شامگاه سه شنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار داشت: شماری بستری های کرونا در هرمزگان در یک هفته اخیر نسبت به هفته قبل بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته و متاسفانه بیشتر مبتلایان نیز از نوع کرونای جهش یافته هستند.

وی تصریح کرد: کرونای جهش یافته بسیار کشنده تر از کرونای معمولی است و سن ابتلا نیز در این نوع کرونا کمتر می باشد و افراد مبتلا سریعا علامت دار شده و ریه هایشان درگیر می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در صورت افزایش سفر و تردد غیرضروری در هرمزگان افزایش خواهد یافت که امروز شاهد این وضعیت هستیم.

وی ادامه داد: افزایش شمار مبتلایان و بستری ها زنگ خطری جدی برای هرمزگان است و در صورتی که شیوه نامه های بهداشتی با جدیت رعایت نشود، به طور یقین در روزهای آینده وارد یک موج صعودی جدید در استان خواهیم شد و شرایط نسبت به سال گذشته خطرناک‌تر خواهد بود.

دکتر فرشید خاطرنشان کرد: با توجه به روند صعودی ابتلا به کرونا در هرمزگان، در مدت ۴۸ ساعت گذشته دو بخش کووید با ظرفیت ۲۰ تخت در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس راه‌اندازی شده است.

۱۷۵ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با اشاره به روند افزایشی مبتلایان به کرونا در استان گفت: هم اکنون ۱۷۵ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: از شمار بستری های کرونا، ۳۹ نفر در بخش مراقبت های ویژه هستند که حال هشت نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

وی بیان داشت: در ۲۴ ساعت گذشته سه فرد مبتلا به کرونا در هرمزگان جان خود را از دست دادند که دو نفر از آنها اهل هرمزگان و دیگری مسافری از شهر اهواز بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آخرین آمار فوتی های کرونا در استان را یک هزار و ۵۹ نفر اعلام کرد.

دکتر نوروزیان با اشاره به ورود مسافران از اسکله‌ها، فرودگاه‌ها و مبادی ورودی در شهرستان رودان، جاسک و پارسیان افزود: تاکنون از ۱۷ هزار و ۹۰۰ نفر در مبادی ورودی استان آزمایش کرونا گرفته شده که از این شمار آزمایش ۵۱ نفر مثبت گزارش شده است.

این مقام مسوول هشدار داد: با توجه به افزایش سفرها به هرمزگان و رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، کاهش استفاده از ماسک و شرکت در تجمع ها، مراسم‌ها و دورهمی‌های خانوادگی وارد پیک جدید کرونا در استان خواهیم شد.

دکتر نوروزیان بیان داشت: کرونای انگلیسی که در ابتدای ورود به هرمزگان تنها در مناطق غربی استان در حال چرخش بود، با برگزاری مراسم های عروسی و عزا و انجام سفر و ترددهای غیرضروری ، امروز همه مناطق هرمزگان را درگیر خود کرده است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!