هفتم اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

رسیدن آمار فوتی ها به مرز ۵۰۰ نفر در روز گذشته برای هموطنانمان لحظات تلخ و ناگواری رقم زد و اعلام تکمیل ظرفیت پذیرش بیمارستان ها در نقاط مختلف کشور حکایت از شرایط وخیم ناشی از بالارفتن تعداد بستری ها در بخش مراقبت های ویژه و در ادامه فوت مبتلایان داشت.

البته تجربه بیش از یک سال از ورود این میهمان ناخوانده نشان داده نباید به شرایط فروکش کردن بیماری دلخوش کرد چرا که با اندکی غفلت بار دیگر عرصه برای جولان ویروس کرونا مهیا می شود.

هم اینک دانشگاه های علوم پزشکی در برخی استان ها از فروکش کردن نسبی شرایط حاد خبر داده اند به گونه ای که رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرد: چهار شهرستان ایلام، بدره، دهلران و مهران از وضعیت قرمز به نارنجی و شهرستان سیروان نیز از نارنجی به وضعیت زرد تغییر کرد.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: هم اکنون تنها شهرستان های آبدانان، دره شهر، چرداول و ایوان همچنان در وضعیت قرمز و هلیلان و ملکشاهی نیز به همراه سیروان در وضعیت زرد هستند.

وی این موضوع را هم گفت که با توجه به آمار بستری ها و مبتلایان که نسبت به هفته قبل بهتر شده، این استان در حال نزدیک شدن به وضعیت ثبات شیوع کروناست و رسیدن به مسیر ثبات نیازمند مدت زمانی بین ۲ تا سه هفته است که تا آن زمان باید مردم همچنان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از تجمع ها اهتمام داشته باشند.

وی با بیان اینکه سه فوتی ناشی ار کرونا روز گذشته در این استان ثبت شد و مجموع فوتی ها به ۷۳۳ نفر افزایش یافت، افزود: روز گذشته همچنین ۱۵۷ ابتلای جدید شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۳۵ هزار و ۱۶۹ نفر افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر نیز اعلام کرد: براساس آخرین رنگ بندی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع کرونا در پنج شهرستان این استان از قرمز (خیلی پرخطر) به نارنجی (پرخطر) تغییر کرد.

دکتر سعید کشمیری افزود: براین اساس با تغییر وضعیت شهرستان‌های بوشهر، دیلم، تنگستان، جم و عسلویه و شهرستان‌های دیر، کنگان که پیش از این در این وضعیت قرمز قرار داشتند، اکنون رنگ کرونایی هفت شهرستان از مجموع ۱۰ شهرستان این استان نارنجی است.

دبیرستاد مقابله با کرونا استان بوشهر بیان کرد: شهرستان‌هایی که روند بستری کرونا در آنها در روزهای اخیر افزایش نداشته از وضعیت قرمز خارج شده‌اند اما در صورتی که سطح مراقبت کاهش و روند بستری افزایش یابد احتمال قرمز شدن دوباره آنها وجود دارد.   

کشمیری ادامه داد: همچنین براساس آخرین رنگ بندی انجام شده تنها سه شهرستان گناوه، دشتستان و دشتی استان بوشهر همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: در زمان حاضر ۴۸۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری که از این شمار ۵۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و از این تعداد نیز ۲۳ نفر به کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

همچنین امروز معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر اعلام کرد: از ۱۹ تبعه هندوستانی که روز یکشنبه وارد این استان شدند و در قالب ۲ گروه هشت و ۱۱ نفره در ۲ مهمانپذیر اسکان یافتند، تست کرونای هشت نفر از آنان مثبت اعلام شده‌است.

محمد تقی ایرانی افزود:  ابتلای این افراد به ویروس جدید جهش یافته هندی از سوی دانشگاه علوم پزشکی در حال بررسی است و اکنون با حضور نمایندگان اتباع و مهاجرین خارجی استانداری و فرمانداری بوشهر و دانشگاه علوم پزشکی این استان این افراد در محل اسکان خود قرنطینه شده‌اند.

ایرانی اضافه کرد: این اتباع هندوستانی از طریق شناور وارد بندرعباس و از آنجا به شیراز و بوشهر سفر کرده‌اند.

خراسان شمالی نیز درحالی سومین هفته موج چهارم ویروس کرونا را پشت سر می گذارد که در ارزیابی جدید سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت با الگوی رنگ بندی نشان می دهد که پنج شهرستان این استان از وضعیت قرمز به نارنجی و زرد تغییر رنگ داده اند.

براساس ارزیابی جدید سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که روز گذشته  ششم اردیبهشت ماه منشتر شد، شهرستان های بجنورد، اسفراین و شیروان که دو سوم جمعیت استان خراسان شمالی را در خود جای دادند، همچنان در وضعیت خیلی پرخطر کرونایی موسوم به رنگ قرمز قرار دارند  و شهرستان های فاروج، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم از وضعیت قرمز پرخطر به رنگ نارنجی رسیدند و شهرستان راز و جرگلان از رنگ بندی نارنجی با خطر بالا به زنگ زرد با خطر متوسط رسیدند.
در حالی  هم اکنون اکثر شهرستان های استان خراسان شمالی در هاله  رنگ بندی نارنجی و زرد  کرونایی با تعریف پرخطر و خطر پایین قرار دارد که آمارهای رسمی نشان می دهد بیماران کرونایی در این خطه از شمال شرق کشور همچنان روند افزایشی دارد و براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا ، این استان در زمره هفت استان با شیب تند روند صعودی آمار بیماران کووید ۱۹ قرار دارد.
 براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ نفر در این استان براثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و در همین مدت نیز ۹۷ بیمار در بیمارستان های استان بستری شدند و  هم اکنون ۴۴۴ بیمار با علایم ویروس کرونا در بیمارستان های استان خراسان شمالی بستری هستند.

از گلستان هم خبر رسیده است که در نتیجه رعایت بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی، وضعیت شیوع کرونا در گنبدکاووس، آزادشهر، کردکوی و بندرگز از قرمز به نارنجی تبدیل شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این رابطه توضیح داد: اکنون وضعیت کرونایی گرگان، مینودشت و گالیکش قرمز، بندرگز، کردکوی، علی‌آبادکتول، گنبدکاووس، آزادشهر و کلاله نارنجی و مراوه‌تپه، آق‌قلا، گمیشان، رامیان و بندرترکمن زرد است.

عبدالرضا فاضل روند بستری بیماران کرونایی گلستان را در هفته جاری ثابت اعلام کرد و افزود: از مجموع ۶۸۷ بیمار کرونایی بستری در مراکز درمانی و بیمارستانی گلستان حال ۴۹ نفر وخیم است.

همچنین براساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مازندران همزمان با کاهش شمار مبتلایان به بیماری کووید١٩ ، ۱۴ شهرستان استان از وضعیت رنگ‌بندی پرخطر قرمز کرونایی خارج شد.

طبق این ارزیابی که از طریق سامانه ماسک وزارت بهداشت منتشر شده از ۱۸ شهرستان با رنگ بندی قرمز کرونایی ۱۴ شهرستان از این وضعیت خارج شده است و تنها چهار شهرستان بهشهر، ساری، آمل و رامسر همچنان در وضعیت قرمز باقی مانده‌اند. 

همچنین شهرستان های بابل، گلوگاه، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی، نکا، قائمشهر، فریدونکنار، بابلسر، محمودآباد، نور، نوشهر و تنکابن که پیشتر دروضعیت قرمز قرار داشتند، اکنون وارد رنگ‌بندی نارنجی کرونایی شدند. 

شهرستان‌های عباس‌آباد و کلاردشت که پیش از این در وضعیت نارنجی به سرمی بردند، بدون تغییر در رنگ‌بندی سابق خود ثابت ماندند و شهرستان های نارنجی سیمرغ و میاندرود نیز با تغییر رنگ بندی زرد شدند. 

همزمان چهار شهرستان دیگر استان شامل ساری، آمل، رامسر و گلوگاه با تغییر رنگ بندی بر اساس الگوهای وزارت بهداشت از وضعیت زرد به شرایط نارنجی تغییر رنگ دادند. 

بر اساس تازه ترین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، اکنون یکهزار و ۳۵۵ بیمار کرونایی در سراسر استان بستری هستند و شمار مراجعان روزانه نیز به یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور میانگین طی هفته جاری کاهش یافته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی هم در خبری گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، از ۱۷ شهرستان این استان ۱۴ شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که یک مورد کمتر از هفته گذشته است.

علی مصطفوی رافزود: ارومیه به همراه ماکو، شوط، سلماس، چایپاره، چالدران و خوی در شمال و همچنین میاندوآب، مهاباد، اشنویه، بوکان، نقده، پیرانشهر و تکاب در جنوب استان وضعیت قرمز و شهرهای شاهین‌دژ، پلدشت و سردشت در آذربایجان غربی وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

وی یادآورشد: طی هفته گذشته شهرستان اشنویه وضعیت نارنجی داشت که با بررسی های جدید صورت گرفته، وضعیت آن قرمز شد،  اما در مقابل وضعیت شهرستان های شاهین دژ و پلدشت بهبود یافت که امیدواریم با تداوم رعایت پروتکل ها این روند تداوم یابد.

در ادامه وضعیت کرونایی استان زنجان را از زبان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان بشنوید که اعلام کرد: در زمان حاضر با توجه به بروز موج چهارم کرونا در استان ۷۲۶ بیمار در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که ۵۵ مورد از این آمار مربوط بستری‌های روز گذشته است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: آمار موارد مثبت سرپایی و بستری استان همچنان روند افزایشی دارد و این موضوع بیانگر آن است که تعلل و غفلت از پروتکل‌های بهداشتی به ویژه برگزاری دورهمی ها می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

به گفته وی، بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرایط کرونایی همه شهرهای استان به جز ایجرود نارنجی بوده که وضعیت متفاوت‌تری را رقم زده است.

شیوع کرونا در استان اردبیل هم پس از چند هفته اوج، در چند روز اخیر در شرایط پایدار و رو کاهش قرار گرفته و بر همین اساس، پنج شهرستان استان اردبیل از روز گذشته در وضعیت زرد کرونایی و مرکز استان نیز از وضعیت قرمز خارج شده و در وضعیت نارنجی قرار گرفته است.

شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین و اصلاندوز که تا روز گذشته در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار داشتند، هم‌اکنون در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند و بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، هم‌اکنون سه شهرستان خلخال، مشکین‌شهر و پارس‌آباد در همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین بنا به اعلام این مرجع، وضعیت شهرستان اردبیل و گرمی از قرمز به نارنجی تغییر یافته و شهرستان بیله‌سوار همچنان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز با اشاره به کاهش نسبتی شدت شیوع کرونا در این استان پس از چند روز اوج‌گیری گفت: آمار بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این استان چند روز پیش با ثبت رکورد به ۶۳۳ نفر رسیده بود ولی این آمار در شبانه‌روز گذشته به ۵۹۰ نفر افت کرد.

دکتر شهرام حبیب‌زاده، با اشاره به بستری شدن ۹۰ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته در این استان اعلام کرد: شیوع کرونا در استان در وضعیت به نسبت پایدار قرار دارد و روند کاهش جزئی آغاز شده است.

حامد قربانی فرماندار گناباد نیز درباره وضعیت کرونایی این شهرستان با اعلام این خبر که به دنبال تغییر وضعیت این شهرستان از رنگ قرمز به نارنجی از نظر شیوع کرونا، محدودیتهای کرونایی نیز کاهش یافته است، گفت: باید تلاش کرد این وضعیت همچنان با مشارکت مردم بهبود یابد و به رنگ زرد و سفید و عادی بازگردد ولی در صورت کوتاهی آحاد جامعه و رعایت نکردن این پروتکلها دوباره گناباد در وضعیت قرمز قرار می گیرد و محدودیت های سختگیرانه تر اعمال می شود.

هم‌اکنون ۲۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان علامه بهلول گنابادی بستری هستند و تاکنون ۲۸۶ نفر در شهرستان های گناباد و بجستان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.  

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعلام آخرین تغییرات رنگ‌بندی کرونایی مناطق مختلف کشور گفت: شهرستان‌های کیار، اردل، سامان و خانمیرزا از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شدند و هم‌اکنون در حالت نارنجی قرار گرفته‌اند.

سید راشد جزایری افزود: بر اساس تحلیل‌های آماری ستاد ملی مبارزه کرونا، استان در هفته گذشته از نظر میزان بروز بیماری در جایگاه چهارم در بین استان‌های کشور قرار داشت که در این هفته با توجه به قرارگیری استان در رتبه هفتم از نظر تعداد بیماران بستری و رتبه ۲۲ از لحاظ آمار بیماران سرپایی، چهار شهرستان از وضعیت قرمز خارج و از نظر رنگ‌بندی به سطح هشدار نارنجی تغییر یافتند.

وی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی تعداد بیماران سرپایی کرونا در استان در هفته جاری در مقایسه با هفته قبل، ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به فاصله زمانی میان مراجعه سرپایی و موارد بستری تا ۲ هفته آینده در بخش بستری و در ادامه در حوزه فوت ناشی از کرونا نیز آمارها کاهشی شود.

تازه‌ترین آمار کرونایی در کشور/ فوتی‌ها کمتر از روز گذشته

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۴۶۲ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۰ هزار و ۵۳۲ نفر رسید.

“آمار جان باختگان در روز گذشته (۶ اردیبهشت ماه) ۴۹۶ نفر بود.”

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز ( ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۹۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۸۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۹۳ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و ۹۰۷ هزار و  ۱۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۲۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۵ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۱۴۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۷۰۵ هزار و ۱۴۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۸۴ هزار و ۴۰۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۸۹ هزار و ۵۵۴ دوز رسید.

شهرهای در وضعیت نامناسب کرونایی

هر چند برخی شهرها در حال گذر از موج چهارم هستند که این مسئله از تغییر رنگ قرمز به نارنجی و یا زرد مشخص است اما در نقاط دیگری از کشورمان همچنان وضعیت مطلوب نیست.

شهرستان خمین که این روزها در رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رنگ قرمز نشان داده شده است بر اساس اعلام رئیس دانشکده علوم پزشکی این شهرستان کرونا روند صعودی دارد به گونه ای که ۶۱ بیمار  سه روز اخیر شناسایی شدند و ۲ بیمار کووید ۱۹ نیز جان خود را از دست داده‌اند.

دکتر مجتبی دیده‌دار با اشاره به اینکه موتور محرک موج چهارم کرونا ابتلای خانوادگی به  کووید ۱۹ است، اظهار داشت: با توجه به شرایط بحرانی پیک چهارم ویروس کرونا، چهار تخت به بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) خمین افزوده شد.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک هم گفت: بیمارستان‌های استان مرکزی مملو از بیماران کووید ۱۹ است و فضای مراکز درمانی به شدت با ویروس کرونا آلوده است بنابراین هرگونه ملاقات و تردد همراه بیمار به بیمارستان‌ها ممنوع است.

یاسر قربانی افزود: روزهای اخیر مراجعان بستری مراکز بیمارستانی استان به حدی است که تمامی ظرفیت تخت‌ها پر شده و شماری از بیماران کرونایی در تخت‌های موقت خدمات درمانی می‌گیرند و حضور افراد برای امور غیرضروری در محیط بیمارستان فقط به‌عنوان کانون نشر ویروس کرونا عمل می‌کند و معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تردد مردم به بیمارستان‌ها را در بخشنامه سراسری برای انجام ملاقات یا ارایه خدمت (همراه بیمار) منع کرده است.

استان مرکزی در رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرمز است و از شامگاه گذشته چهار شهر آن شرایط نارنجی اعلام شده است.

موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرده است که با افزوده شدن ۱۷۰ نفر جدید در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۱ هزار و ۶۲۴ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۱۶۹ بیمار حاد تنفسی و ۸۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و با افزوده شدن سه نفر دیگر تاکنون یک هزار و ۲۳۱ نفر جان باخته اند.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نیز درباره وضعیت این استان گفت: هم‌اینک از مجموع ۳۶ شهرستان استان ۱۴ شهرستان این استان از جمله شیراز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

عبدالرضا قاسم پور افزود:  ۲۱ شهرستان استان فارس نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند و تنها شهرستان پاسارگاد در وضعیت زرد است این در حالی است که طی هفته گذشته تعداد شهرستان‌های قرمز استان به ۲۶ شهرستان رسیده بود و هشت شهرستان استان در وضعیت نارنجی قرار داشتند.
وی اظهار داشت: وضعیت ۲ شهرستان بختگان و سرچهان نیز که در هفته گذشته زرد بود هم‌اینک به نارنجی تبدیل شده است و شهرستان‌های شیراز، جهرم، استهبان، نی‌ریز، بختگان، آباده، فیروزآباد، کازرون، کوهچنار، زرقان، خفر، فسا، لارستان و اوز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.
معاون استانداری فارس افزود: وضعیت در شهرستان‌های مرودشت، اقلید، داراب، زرین دشت، گراش، لامرد، خنج، قیر و کارزین، فراشبند، کوار، سروستان، خرامه، ارسنجان، بوانات، خرمبید، سپیدان، بیضا، ممسنی، رستم، مُهر و سرچهان نارنجی و شهرستان پاسارگاد نیز تنها شهرستان دارای وضعیت زرد در استان است.

قاسم پور گفت: بر اساس تصمیم ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و با توجه به وضعیت شهرستان‌های فارس، محدودیت‌های کرونایی در این استان تا تا پایان هفته جاری تمدید شده و در صورت تداوم شرایط این محدودیت‌ها تمدید خواهد شد.

در ادامه درباره وضعیت کرونایی استان همدان هم بشنوید از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این استان که اعلام کرد: با فوت ۲۰ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار و ۸۸۴ نفر رسیده است.

دکتر محمد طاهری اضافه کرد: ۶۰۰ نفر ۲۴ ساعت گذشته در استان همدان به کرونا مبتلا شدند که شامل ۳۸۵ بیمار سرپایی مثبت و ۲۳۵ بیمار بستری مثبت می شود.

وی اضافه کرد: هم اینک ۳۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۶۰ بیمار وخیم گزارش شده است.

به گفته وی شهرستان تویسرکان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفت اما همچنان ۹ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت قرمز هستند.

سبزوار از دیگر شهرهایی است که با بستری ۵۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان در شبانه‌روز گذشته رکورد بیماران کرونایی بستری در این شهر را شکست.

دکتر علیرضا مسلم رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در این رابطه اظهار داشت: روز گذشته ۵۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان واسعی سبزوار بستری شدند که این تعداد بیشترین آمار بیماران بستری از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این شهر بوده است.

وی اضافه کرد: شمار بیماران کرونایی بستری سبزوار در دوره اوج گیری موج سوم در آبانماه حدود ۲۴۰ بیمار بود در شرایطی که در ۱۱ روز گذشته تعداد بیماران بستری و مبتلا در مرحله درمان سرپایی این شهرستان افزون بر ۳۰۰ نفر بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز هم اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۴ بیمار بدحال و مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان های این استان جان باختند.

دکتر محمد فتحی گفت: مجموع جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع تا کنون در استان البرز به سه هزار و ۴۴۴ نفر رسید و طی ۲۴ ساعت گذشته  ۱۵۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز کرج قرمز پررنگ کرونایی، پنج شهرستان ساوجبلاغ ، چهارباغ ، فردیس ، اشتهارد و نظرآباد در وضعیت قرمز و شهرستان طالقان نارنجی کرونایی است و توصیه کارشناسان بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به مردم برای پیشگیری از شیوع بیشترویروس کرونا ، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست ها و استفاده از ماسک است.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان نیز گفت: هم اکنون ۹۴۱ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری هستند.

دکتر حسن رخ شاد افزود : طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۳ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری شدند ضمن اینکه اکنون ۱۲۸ بیمار نیز در بخش مراقبت های ویژه به سر می برند.

عناوین دیگر خبرهای مهم کرونایی استان‌ها

– غلامرضا صیادی معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی گفت: ۴۱ هزار و ۳۰۱ مسافر خارجی امسال در ورودی‌های این استان تب‌سنجی و از نظر سلامت پایش شدند که از این تعداد هزار و ۳۳۴ مسافر مشکوک به کرونا تشخیص داده شدند و برای آزمایش فوری و پی. سی. آر معرفی و برای تشخیص قطعی،  آزمایش لازم از آنان گرفته شد.

– ابوذر عطاپور وزیری فرماندار جیرفت که این روزها در وضعیت قرمز کرونای قرار دارد، تاکید کرد: با توجه به روند افزایشی مبتلایان ویروس کرونا با هنجارشکنان برخورد قانونی می شود و مردم، اصناف و کارکنان دستگاه های مختلف باید مصوبات ستاد کرونا را تا اطلاع ثانوی اجرا کنند.

در ادامه خبرهای کرونایی استان ها می توانید دو گفت و گو با عناوین بیماران کووید۱۹ از درمان‌های خانگی خودداری کنند از دفتر آبادان و پیشگیری را جایگزین وحشت از ویروس هندی کنیم را از مرکز مشهد بخوانید.

– از دانشگاه های علوم پزشکی بابل، دزفول، اراک، کردستان، تبریز، گیلان و زنجان خبر رسیده که از امروز واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال و مرحله دوم بیماران سرطانی در مقابل ویروس کرونا آغاز شده است.

گزارش‌های کرونایی استان‌ها

خبرنگاران ایرنا در مراکز استان ها نیز امروز دست به قلم شده و از چالش ها و مشکلات بی پایان کرونا بر زندگی روزمره و موارد تاثیرگذار بر کساد کسب و کارها نوشتند که این گزارش ها را می توانید با عناوین کرونا و نبض کند چاپخانه‌ها در خمین، کُلوخ‌اندازان؛ سنت رمضان همدانی‌ها رنگ‌باخته در کرونا، دلتنگی های روزه داران در دومین رمضان متفاوت و واکسن کرونا در کهگیلویه و بویراحمد؛ از شایعه تا واقعیت‌ها در سایت خبرهای استانی بخوانید.

error: Content is protected !!