هوس‌های غذایی به چه چیزی اشاره دارند؟

همه ما گاهی اوقات با هوس های غذایی مواجه می شویم و اشتیاقی عجیب برای مصرف یک ماده غذایی را تجربه می کنیم.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “گورمندایز”، پژوهش های جدید نشان داده اند که هوس های غذایی با آنچه در مغز ما می گذرد در ارتباط هستند. مناطقی در مغز که مسئول حافظه و احساس رضایت هستند تا اندازه ای در شکل گیری هوس های غذایی نیز نقش دارند.

به نظر می رسد سه بخش مغز شامل هیپوکامپ، اینسولا و هسته دم‌دار طی هوس های غذایی فعال می شوند. آزمایش های مغزی صورت گرفته نشان داده اند که مناطق مرتبط با حافظه در مغز در واقع اهمیت بیشتری در زمینه هوس های غذایی نسبت به مرکز پاداش مغز دارند. اما هوس های غذایی نشانه چه چیزی هستند؟

هوس های غذایی شور

هوس‌های غذایی به چه چیزی اشاره دارند؟

دلایل مختلفی برای اشتیاق شما به مصرف یک پاکت چیپس وجود دارند. نخست، شاید حتی گرسنه هم نباشید. نمک پیوند نزدیکی با آب دارد زیرا بدن از آن برای حفظ آب استفاده می کند، در نتیجه این شرایط می تواند به معنای کم آبی بدن باشد. همچنین، هوس غذایی شما می تواند برای کسب آرامش هنگام استرس شکل گرفته باشد. بدترین سناریو این است که به خوردن غذاهای شور اعتیاد داشته باشید.

ابتدا، یک لیوان آب بنوشید. اگر هوس شما برای غذاهای شور از بین نرفت می توانید یک غذای مغذی مانند مغزهای خوراکی مصرف کنید. اگر بدن تمایل به مصرف یک ماده غذایی ترد دارد، هویج، کرفس، سیب یا بادام را مد نظر قرار دهید. در غیر این صورت، کلم، کولارد، بروکلی، دانه های خوراکی و ساردین گزینه های خوبی برای فرو نشاندن این هوس های غذایی شور هستند.

هوس گوشت قرمز

هوس‌های غذایی به چه چیزی اشاره دارند؟

اگر یک استیک آبدار هوس کرده اید، این می تواند به معنای سطوح پایین آهن در بدن یا عدم دریافت پروتئین به میزان کافی باشد. این شرایط در افرادی که از نظر جسمانی بسیار فعال هستند یا گیاخواران شایع است، اما هر فردی می تواند آن را تجربه کند.

برای بهبود این شرایط گوشت قرمز مصرف کنید. اگر تمایلی به انجام این کار ندارید مصرف عدس، نخود، لوبیا لیما، بادام یا توفو را مد نظر قرار دهید. اگر نگران کمبود آهن بدن خود هستید، بهتر است آزمایش خون انجام دهید. از این طریق پزشک بهترین گزینه ها را در اختیار شما قرار خواهد داد.

هوس پنیر

هوس‌های غذایی به چه چیزی اشاره دارند؟

پنیرها از چربی بالایی برخوردار هستند و به احتمال زیاد دلیل هوس کردن آن نیز از این مساله سرچشمه می گیرد. همچنین، ممکن است با سطوح پایین کلسیم یا ویتامین D در بدن خود مواجه باشید. به طور جالب توجه ای، این هوس غذایی می تواند با مشکلات تمرکز مرتبط باشد زیرا به سطوح پایین چربی بدن اشاره دارد و در این صورت، مغز احتمالا تحت تاثیر قرار گرفته است. حدود ۶۰ درصد مغز از چربی تشکیل شده است.

اگر بدن شما در پی یک ماده غذایی چرب است، زمانی که هوس پنیر کرده اید مصرف آن ایده بدی نیست، اما آووکادو، تخم مرغ، ماهی چرب، مغزهای خوراکی، و شکلات تلخ نیز می توانند به روشی سالم‌تر این نیاز را پاسخگو باشند.

هوس های غذایی شیرین

هوس‌های غذایی به چه چیزی اشاره دارند؟

قند بر سطوح سروتونین و کورتیزول تاثیرگذار است که به ترتیب هورمون های مسئول شادی و استرس هستند. از این رو، زمانی که با فشار کار بیش از حد مواجه هستید یا با یکی از دوستان خود درگیری داشته اید، بدن ممکن است برای کسب آرامش در پی دریافت قند باشد. دلیل دیگر سطوح پایین قند خون است.

از مواد غذایی که می توانند به کاهش این اشتیاق کمک کنند می توان به میوه ها، سیب زمینی شیرین، هویج، نخود، سبزیجات برگدار، و جو دوسر اشاره کرد.

 هوس شکلات

هوس‌های غذایی به چه چیزی اشاره دارند؟

افراد بسیاری با هوس خوردن شکلات مواجه هستند. یکی از دلایل این شرایط عدم دریافت منیزیم به میزان کافی است. در ۱۰۰ گرم شکلات تلخ حدود ۱۵۰ میلی گرم منیزیم وجود دارد. افزون بر این، همانند قند، شکلات با احساسات ما (سروتونین و دوپامین) در ارتباط است و مصرف آن می تواند خلق و خو را بهبود ببخشد.

از گزینه هایی که می توانید برای کاهش هوس خوردن شکلات مد نظر قرار دهید می توان به نان تست دارچینی، خرما، کره بادام زمینی، انگور منجمد، مغزهای خوراکی، دانه های خوراکی و سبزیجات برگدار اشاره کرد.

هوس های غذایی ترش

هوس‌های غذایی به چه چیزی اشاره دارند؟

هوس های غذایی ترش ممکن است نشان دهنده میزان کم اسید معده باشند که به بسیاری از مشکلات گوارشی منجر می شود. همچنین، آنها می توانند با کبد در ارتباط باشند. کبد مسئولیت از بین بردن سموم را بر عهده دارد، اما گاهی اوقات میزان سموم بیش از حد بوده و کبد نمی تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

در این مورد شما می تواند آبلیمو را به آب یا وعده های غذایی خود اضافه کنید، یا خیارشور، جوانه های بروکسل، سرکه و گوجه فرنگی مصرف کنید.

هوس های غذایی تلخ

هوس‌های غذایی به چه چیزی اشاره دارند؟

غذاهای تلخ با سلامت قلب یا احساسات منفی مانند اضطراب و خشم مرتبط هستند. گفته شده است، آنها قادر به انتشار گرمای بدن هستند که اجازه می دهد انرژی بهتر جریان یابد و از بروز اضطراب، خشم، و دیگر احساسات منفی پیشگیری شود.

برای مدیریت این هوس های غذایی، شما می توانید سبزیجات برگدار مانند برگ چغندر سوئیسی، کیل، آراگولا، جوانه های بروکسل، و کنگر فرنگی یا ادویه هایی مانند هل، زنجبیل و شوید مصرف کنید.

هوس های غذایی تند

هوس‌های غذایی به چه چیزی اشاره دارند؟

دلایل متعددی برای هوس های غذایی تند وجود دارند. شاید با عدم تعادل تیروئید یا کمبود گوگرد مواجه باشید. یکی دیگر از دلایل این شرایط می تواند احساس نیاز بدن به خنک شدن باشد زیرا غذاهای تند ممکن است به تعریق منتج شوند. همچنین، احتمال اعتیاد به غذاهای تند وجود دارد.

بسیاری از ادویه ها از فلفل های چیلی تهیه می شوند و می توانید مقداری از آنها را به وعده غذایی خود اضافه کنید.

error: Content is protected !!