واکسیناسیون سالمندان در جنوب کرمان؛ یک شایعه کرونایی و یک درخواست

به گزارش ایرنا مسئولان می گویند ماجرای استقبال نکردن برخی سالمندان در شهرستان رودبارجنوب برای واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ زمانی شکل گرفت که بعضی افراد با دستاویز قراردادن موضوع فوت سه نفر دست به ساخت شایعه در فضای مجازی زدند و از مردم خواستند که واکسن کرونا نزنند.

مسئولان شهرستان رودبارجنوب و نیز متولیان علوم پزشکی در جنوب کرمان می گویند براساس بررسی های انجام گرفته و اعلام نتایج آنها در کمیته های تخصصی، سه نفر از شهروندان سالمند که فوت شده اند بیماری زمینه ای داشته اند؛ ضمن اینکه تعداد زیادی از سالمندان شهرستان واکسن دریافت کرده اند و عارضه و مشکلی نیز نداشته اند.

آنطور که مسئولان حوزه بهداشت و درمان جنوب کرمان اعلام می کنند تاکنون(زمان انتشار گزارش) بیش از ۷۴ درصد از سالمندان بالای ۸۰ سال در رودبارجنوب و ۲۵ درصد از افراد با رده سنی ۷۵ تا ۷۹ سال در این منطقه واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

این مسئولان هشدار می دهند باتوجه به تشدید همه گیری کرونا بویژه طی روزهای اخیر که با سویه های مختلف از جمله نوع هندی ممکن است همراه باشد، واکسیناسیون بویژه در قشر سالمند بسیار اهمیت دارد و نخستین فایده آن اینکه تزریق واکسن امکان مرگ و میر کرونا را بشدت کاهش می دهد.

براساس تازه ترین آمارهای وزارت بهداشت تاکنون (زمان مخابره گزارش) در رنگ‌بندی جدید کشور تعداد شهرستان‌های قرمز به ۶۳ مورد رسیده است در استان کرمان نیز شهرستان های ارزوئیه، رفسنجان، سیرجان و عنبرآباد نیز قرمز شده اند. پیشتر  شهرستان های کرمان، بم، قلعه‌گنج، رودبارجنوب و منوجان نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بودند.

جزییات فوت ۳ نفر

رییس مرکز بهداشت رودبار جنوب که می گوید کمیته عوارض واکسیناسیون در شهرستان با حضور پزشکان متخصص تشکیل شده اعلام کرد که سه نفر از سالمندان که فوت شده و مرگ آنان دستمایه پخش شایعه توسط عده ای در فضای مجازی شده، بیماری های زمینه ای داشته اند.

سعید محسنی افزود: افراد فوت شده یک خانم ۷۴ ساله با علائم سکته قلبی، مرد ۷۶ ساله با بیماری قلبی و مردی مسن با ۸۲ سال سن بودند که با بیماری زمینه ای که داشته اند پس از دریافت واکسن فوت کرده اند.

وی تصریح کرد: باتوجه به آمار افرادی که واکسن دریافت کرده اند و نیز بیماری های زمینه ای این افراد متخصصان پزشکی توصیه موکد دارند که شهروندان بویژه افراد مسن حتما واکسن کرونا دریافت کنند.

محسنی اظهار داشت: اما عده ای با انتشار مطالب کذب در فضاهای حقیقی و مجازی سبب ایجاد ترس و دلهره در برخی شهروندان شده اند که ما از آنان می خواهیم به شایعات توجه نکنند.

رییس مرکز بهداشت رودبارجنوب گفت: واکسیناسیون کرونا به صورت سراسری در تمامی کشور و دنیا در حال انجام است و کادر بهداشت و درمان نیز نخستین افرادی بودند که واکسن را دریافت کردند؛ لذا مردم نباید به شایعه ها توجه کنند.

شایعه سازی در حوزه سلامت مردم جرم است

دادستان رودبار جنوب نیز هرگونه شایعه سازی در حوزه سلامت شهروندان که تشویش اذهان عمومی به دنبال داشته باشد را جرم دانست و گفت که با اینگونه اقدامات بشدت برخورد می شود.

حامد عمرانی ادامه داد: هرگونه اقدام که سبب بروز اختلال در حوزه سلامت عمومی مانند انجام واکسیناسیون سراسری شود و جان و سلامت مردم را به خطر بیاندازد، جرم است و برخورد قانونی می شود.

وی تصریح کرد: موضوع فوت سه شهروند رودباری به دنبال تزریق واکسن کرونا، از طریق مرکز بهداشت و ناظر شهرستان رودبار جنوب در زمینه کرونا(معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت) پیگیری شد.

عمرانی افزود: کمیته عوارض واکسیناسیون در شهرستان رودبارجنوب با حضور پزشکان متخصص تشکیل و علت فوت این سه نفر، داشتن بیماری زمینه ای اعلام شد.

شفاف سازی اعتماد می آورد

در عین حال فرماندار رودبار جنوب با بیان اینکه شفاف سازی سبب اعتماد مردم می شود گفت: علت فوت باید شفاف سازی و اطلاع رسانی شود تا زمینه اعتماد مخاطبان نیز فراهم شود.

محمود قانعی افزود: مردم نباید به شایعات کذب توجه کنند چرا که مرگ سه نفر توسط کمیته تخصصی بررسی و علت فوت این افراد بیماری زمینه ای و کهولت سن اعلام شده است.

عادی انگاری کرونا سم مهلک است

ناظر شهرستان رودبار جنوب در زمینه کرونا نیز گفت: عادی انگاری کرونا بویژه در این شرایط که شاهد تشدید شیوع ویروس کرونا هستیم سم مهلکی برای جامعه محسوب می شود لذا مرکز بهداشت باید با اطلاع رسانی بیشتر در زمینه شیوع ویروس کرونا و مشارکت مردم در زمینه دریافت واکسن حساسیت زدایی کند.

رضا محمودی افزود: مقابله با کرونا نیازمند عزم ملی است لذا مردم نقش مهمی را در این مبارزه انجام می دهند.

به گزارش ایرنا، معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به عنوان سوپروایزر(ناظر) شهرستان رودبار جنوب در زمینه مقابله با ویروس کرونا ایفای نقش می کند.

پایش مستمر رودبارجنوب

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در این زمینه اظهار داشت: پایش مستمر وضعیت در شهرستان رودبار جنوب انجام می شود تا شاهد عملکرد خوبی در زمینه مقابله با ویروس کرونا باشیم.

ناظر شهرستان رودبار جنوب در زمینه کرونا به آمار واکسیناسیون گروه های هدف در این شهرستان اشاره کرد و گفت: کادر نظام پزشکی، بهداشت و درمان و افراد بالای ۸۰ سال مشارکت حداکثری در دریافت واکسن کرونا را در سطح شهرستان داشته اند.

وی افزود: به دنبال انتشار مطلبی کذب توسط عده ای با هدف ایجاد ممانعت در واکسیناسیون کرونا در برخی گروه های سنی سالمندان شاهد کاهش استقبال آنان به واکسیناسیون بوده ایم که این موضوع را با شفاف سازی در تشریح وضعیت پیگیری می کنیم.

شهرستان رودبار جنوب در ۳۳۰ کیلومتری جنوب شرقی کرمان قرار دارد.

error: Content is protected !!