ورزش در کاهش افسردگی معادل دارودرمانی است

مریم طاهری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به تداوم شیوع کرونا افزود: شیوع این بیماری و تغییر سبک زندگی بدون شک با برخی از آثار روانی همراه خواهد بود، اما برخی از اقدامات در سطح فردی و اجتماعی می‌تواند باعث کاهش و همچنین پیشگیری از این تبعات مخرب شود.

وی ادامه داد: در مرحله نخست باید بتوان وضع موجود، تغییر سبک زندگی و ضرورت رعایت برخی از ضوابط بهداشتی همچون قرنطینه خانگی را به منظور تقویت سازگاری با محیط پذیرفت.

طاهری تصریح کرد: پس از مرحله نخست (پذیرش) باید باتوجه به روحیات درونی، برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانشناختی عمل کرد. به عنوان مثال، در صورت “اجتماعی بودن” باید با بهره‌گیری از تکنولوژی، ارتباطات خویشاوندی و دوستانه را حفظ کرد.

وی افزود: امروزه باتوجه به توسعه فضای مجازی، بدون حضور فیزیکی هم می‌توان حضور در محیط‌های اجتماعی را تجربه و ارتباطات اجتماعی را حفظ کرد. با تقویت این روابط می‌توان از “کنار هم بودن” لذت برد و سازگاری با شرایط کنونی نیز را افزایش داد.

سرزنش ممنوع

این مشاور اضافه کرد: در این دوران همچنین باید پذیرفت، تک‌تک اعضاء جامعه در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار داشته و بر این اساس نباید شخص بیمار را سرزنش کرد، این عامل می‌تواند روان بیمار را تحت تاثیر قرار دهد.

طاهری با اشاره به ضرورت فراگیری برخی از مهارت‌ها در این دوران اظهار داشت: کنترل خشم، مدیریت استرس و غم نیز در دوران شیوع کرونا باید تقویت شود.

وی توضیح داد: امروزه با یک جست وجو در فضای مجازی هم می‌توان برخی از مهارت‌ها همچون تن آرامی (مراقبه) را فرا گرفت و در مواقع اضطراب وتنش از آن استفاده کرد.

وی با تاکید بر اهمیت ورزش کردن در این ایام یادآور شد: تحرک و فعالیت جسمانی در این دوران باتوجه به خانه‌نشینی و افزایش اضافه زن به منظور تقویت روحیه ضروری است.

طاهری تصریح کرد: این اضافه وزن و چاقی می‌تواند منشا نگرانی، اضطراب و گاه افسردگی باشد. بنابراین در شرایط کنونی باید به صورت منظم روزانه حداقل نیم ساعت ورزش کرد.

این روانشناس توضیح داد: کارکرد ورزش روزانه می‌تواند معادل دارودرمانی برای برخی آسیب‌های روحی نظیر افسردگی کمک‌کننده باشد. شماری از ترم‌های تخصصی ورزشی با افزایش سروتونین در بدن معادل دارو برای افسردگی عمل می‌کند. بنابراین ورزش منظم (حداقل بیش از ۲ماه) برای بیماران افسردگی که تمایل به مصرف دارو نداشته باشند، کارکرد داروهای افسردگی را خواهد داشت.

(سروتونین: هیدروکسی‌تریپتامین یا نوعی انتقال‌دهنده‌های عصبی از نوع مونوآمینه اسید بیوژنیک است. به لحاظ بیوشیمی از مشتقات تریپتوفان است و به‌طور اهم در دستگاه گوارش، پلاکت‌ها و سیستم عصبی مرکزی حیوانات و همین‌طور انسان یافت شده‌ است. این ماده نزد افکار عمومی به‌عنوان جاری‌کنندهٔ «احساس خوب» شناخته می‌شود.)

ضرورت توجه به اختلالات “پرخوری و کم‌خوری” در دوران کرونا

طاهری در ادامه با بیان اینکه در دوران کرونا به عادات غیرمتعارف نیز توجه شود، گفت: تشدید پرخوری، کم‌خوری، خواب آلودگی و اختلال بی‌خوابی در این ایام باید جدی گرفته و درمان شود.

ورزش در کاهش افسردگی معادل دارودرمانی است

به گفته وی، هر یک از این اختلالات با بعضی از تکنیک‌ها برطرف می‌شود، اما در صورت بی‌توجهی می‌تواند منشآ آسیب‌های جدی‌تر و نیازمند دوره‌های طولانی درمان شود.

این مشاور با بیان اینکه در این دوران از پیگیری اخبار غیرمعتبر نیز پرهیز شود، گفت: بدن انسان تک‌تک احساسات مثبت ومنفی را دریافت و بدان واکنش نشان می‌دهد. بنابراین باید از پیگیری اخبار غیررسمی ونامعتبر در خصوص کرونا که استرس را تشدید می‌کند نیز در این روزها خودداری کرد.

جلسات مشاوره و روانشناسی برای کادر بهداشت و درمان برگزار شود

وی همچنین یادآور شد: در این دوران حضور در هر یک از اماکن اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی، ملاقات با ارباب رجوع و عدم امکان دورکاری نیز به جهت احتمال ابتلا به کرونا با اضطراب و نگرانی همراه است، این مساله می‌تواند به خانواده واطرافیان هم منتقل شود، کاهش و رفع این تنش‌ها مستلزم بهره‌گیری از جلسات مشاوره وروانشناسی است.

طاهری با اشاره به تجارب موفق برخی از کشورها عنوان کرد: در حال حاضر برخی از کشورها نظیر آلمان وبلژیک برای کادر بهداشت ودرمان هم جلسات روانشناسی برگزار می‌کنند.

وی توصیه کرد: انجیوها نیز از طریق فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، چاپ،  انتشار کتاب و کتابچه به صورت رایگان با آموزش مراقبه و تن آرامی،    کنترل استرس و اضطراب می‌توانند به صورت رایگان در زمینه سلامت روان فعالیت کنند.

error: Content is protected !!