ورود محوله های جدید واکسن کرونا به کشور در هفته های پیش رو

به گزارش خبرگزاری مهر، کریم همتی در سفر به استان قم و در دیدار با تولیت حرم حضرت معصومه (س) و نماینده مقام معظم رهبری در استان، به تشریح مهمترین اقدامات، خدمات و فعالیت‌های هلال‌احمر در دوره مدیریت فعلی پرداخت و با اشاره به اینکه امروز، بیماری کرونا به یک موضوع و دغدغه ملی تبدیل شده است، افزود: هلال‌احمر در این موضوع منشأ خدمات ارزشمندی بوده و اعضای هلال احمر به عنوان یک نهاد عام‌المنفعه، همپای وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا فعالیت داشته‌اند. امیدواریم بتوانیم این خدمات رسانی را برای مقابله با بیماری و همچنین واکسیناسیون عمومی ادامه دهیم.

همتی با بیان اینکه اولین اقدام هلال احمر در زمینه پیشگیری از ویروس کرونا از همان ابتدای شیوع بیماری انجام شد، اظهار کرد: در نوروز سال ۹۹، کتنرل خروجی و مبادی شهرها توسط هلال احمر انجام شد که در آن برهه، بیش از ۲۱ میلیون نفر از جمعیت مسافر کشور در قالب ۷.۵ میلیون خودرو غربالگری و بیش از ۱۴ هزار هموطن مشکوک به بیماری، به مراکز درمانی معرفی شدند.

وی تاکید کرد: با تداوم شیوع بیماری، خدمات هلال احمر در این زمینه ادامه پیدا کرد. هلال‌احمر در طرح “نذر سلامت” در کنار عاشوراییان بود، و با فرمان مقام معظم رهبری، تأمین بسته‌های معیشتی ویژه متاثران از بیماری کرونا در دستور کار قرار گرفت. در این موضوع، هموطنان کمک‌های خیلی خوبی به هلال احمر داشتند و از این طریق به کمک همنوعان خود شتافتند که تاکنون بیش از ۱,۷۸۰ میلیارد ریال کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم جمع‌آوری و میان نیازمندان توزیع شده است. همچنین بیش از ۴۰۰ هزار بسته معیشتی، به اضافه پک های بهداشتی، بیش از ۶.۵ میلیون ماسک تولیدی و بیش از ۱۰۰ هزار لباس‌های آماده و وسایل حفاظت شخصی با تلاش هلال احمر در اختیار همنوعان قرار گرفته است. همکاران هلال‌احمر در موضوع آموزش مجازی نیز در این مدت در کنار مردم بوده‌اند.

مشارکت ۱۴ هزار جوان هلال‌احمری در طرح آمران سلامت

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: آمران سلامت هم طرح دیگری بود که در راستای مقابله با بیماری کرونا از سوی هلال‌احمر اجرا شد و بیش از ۱۴ هزار جوان هلال‌احمری در شهرهای مختلف در این طرح مشارکت کرده و به صورت چهره به چهره آموزش‌های لازم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و … را به مردم ارائه کردند. علاوه بر این طرح، هلال احمر در همکاری سه‌جانبه با بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت، در اجرای طرح شهید سلیمانی با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا مشارکت داشت.

همتی با اشاره به فعالیت‌ها و خدمات امور بین‌الملل هلال‌احمر در زمینه مقابله با بیماری کرونا نیز گفت: از طریق معاونت امور بین‌الملل هلال‌احمر، کمک‌های خوبی را از کشورهای خارجی دریافت کردیم و بیش از ۱۷۰ محموله کمک گرفتیم که بیشترین کمک‌ها از کشور چین بوده است. در دوران شیوع کرونا با کمبود جدی ونتیلاتور در کشور نیز مواجه بودیم که در این زمینه با ساماندهی سازمان داوطلبان هلال‌احمر، ۴۰ مؤسسه خیریه معتبر از این سازمان مجوز گرفتند و با همکاری خیرین، ۵۰ دستگاه ونتیلاتور خریداری شد. همچنین بیش از ۵۰۰۰ کپسول اکسیژن و ۵۰۰ دستگاه اکسیژن ساز از سوی خیرین خریداری و در اختیار هلال احمر و در نهایت در اختیار نیازمندان قرار گرفت.

وی افزود: از شهریور ۹۹ هلال احمر برای واردات واکسن کرونا اعلام آمادگی کرد. این واکسن، امروز یک کالای استراتژیک است و درخواست جهانی برای آن بالاست. ۱۴ فرودین ماه مجوز واردات را دریافت کردیم و تاکنون بیش از ۴.۵ میلیون دز واکسن از مجموع ۶ میلیون واکسن وارد شده به کشور، توسط هلال احمر تأمین و وارد شده است. این واکسن، تنها واکسن غیر غربی و بین‌المللی است که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارد.

همتی گفت: طرح حامیان سلامت نیز همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار نظام قرار گرفت و جوانان هلال احمر با هدف دعوت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجرای انتخابات مشارکت داشته و با لباس هلال‌احمر برای رأی دهندگان، آرامش ایجاد کردند.

تداوم روند واردات واکسن

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: مقام معظم رهبری همزمان با دریافت واکسن از تولیدات داخلی، فرمایش خوبی داشتند که کماکان بحث واردات واکسن در کنار تولیدات داخل تداوم داشته باشد. هلال احمر در این زمینه با همه ارکان دولت هماهنگ است و در هفته‌های پیش رو، واردات ادامه خواهد یافت تا با کمک واکسن تولید داخلی، واکسیناسیون عمومی محقق شود. این نوید خوبی است که به هلال احمر اعتماد شده است.

همتی همچنین از آمادگی این جمعیت برای کمک به واکسیناسیون عمومی در مراکز ۱۶۰ گانه واکسیناسیون خود در سراسر کشور خبر داد تا در زمان کوتاهتری واکسیناسیون عمومی انجام شود

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه بحث امداد و نجات، پیشانی و کار اصلی هلال احمر به حساب می‌آید، افزود: در سال گذشته، ۲۵ استان کشور درگیر سیل بودند. در این زمینه مدیریت همزمان بحران‌ها را داشتیم. بعد از این، یکی از سریع‌ترین عملیات‌های بین المللی را در حادثه انفجار بیروت داشته و ظرف ۲۴ ساعت به عنوان اولین کشور، با ۹۵ تن اقلام امدادی و تیم ۳۵ نفره امدادی و درمانی در بیروت مستقر شدیم. در زلزله سی سخت نیز در کمتر از ۲ ساعت مدیریت بحران زلزله در استان انجام و با اعتماد به هلال‌احمر، یکی از کم حاشیه ترین مدیریت بحران‌ها با همدلی و همکاری مردم، بسیج و … رقم خورد.

شارژ انبارها، نوسازی و تعمیرات ناوگان امدادی هلال با توان داخلی

همتی به دیگر اقدامات انجام شده در دوره مدیریت فعلی و در راستای تقویت خدمات امدادی هلال‌احمر در کشور گفت: موجودی انبارهای امدادی هلال به دلیل بحران‌های پی در پی در سال‌های قبل کاهش چشمگیری یافته و به عنوان مثال در استان البرز این موجودی به کمتر از ۲ دهم درصد رسیده بود. میانگین کشوری نیز ۹ دهم درصد بود که این میانگین باید حداقل ۲ درصد باشد. در این زمینه دولت بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به هلال احمر کمک کرد و شارژ انبارهای امدادی و لجستیک که آسیب جدی دیده بود، در دستور کار قرار گرفت. از ۲۴ فروند بالگرد، ۸ بالگرد هلال احمر از ۴ سال قبل زمینگیر بود که ۵ بالگرد در این مدت با توان داخلی و کمترین هزینه از سوی شرکت هلی‌کوپتری نوید هلال احمر، اورهال شد. همچنین مجوز خرید ۵۰۰ خودروی امدادی تا سال ۱۴۰۱ صادر شده است. بهره برداری از انبارها و پایگاه‌های امدادی و توزیع محیطی در کشور نیز در دستور کار است تا در زمان حوادث در سریع‌ترین زمان ممکن امدادرسانی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در کنار تمام وظایف اصلی و محوله، هلال احمر از حوزه فعالیت‌های اجتماعی نیز دور نمانده است. چند سالی است بحث خشکسالی و کم آبی، مشکل جدی کشور است و در این راستا، سال گذشته طرح “نذر آب ۳” در مناطق جنوبی کشور اجرا شد. در سال‌های گذشته برای اجرای طرح، از منابع هلال احمر نیز استفاده می‌شد اما سال گذشته با حضور جوانان، امداگران و داوطلبان و کمک خیرین بیش از ۱۷ میلیارد کمک شد و علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، تانکر آب، بسته‌های معیشتی و … نیز برای نیازمندان تأمین شد. امسال “نذرآب ۴” اجرا می‌شود چراکه گستره بیشتری از کشور دچار تنش آبی بوده و مناطق بیشتری تحت پوشش است. برای اجرای طرح، برنامه ریزی های لازم انجام و با خیرین هماهنگ شده است اما به این دلیل که شیوع کرونا در مناطق جنوبی وارد فاز پنجم شده، اجرای طرح چند هفته به تأخیر افتاده است.

احیای موقوفات هلال‌احمر

رئیس جمعیت هلال احمر به موضوع احیای موقوفات نیز اشاره کرد و گفت: در موضوع موقوفات، هم به حیث شرعی و هم قانونی وظایفی برعهده داشتیم که در این حوزه سربلند عمل کردیم. بسیاری موقوفات ما احیا شدند. بیشتر این موقوفات در کرمان، آذربایجان شرقی و مازندران هستند که برای تمام آنها، هیأت امنا تشکیل دادیم. با این اقدامات، در رفسنجان ۴۰۰ هکتار موقوفات و باغ‌های پسته هلال احمر که در سال‌های قبل زیان‌ده بود، امسال به سوددهی رسید. در شهر تهران نیز از میدان امام حسین به سمت شرق، موقوفات متعددی متعلق به هلال احمر بود که احیا شده است. در شهر همدان هم موقوفه عظیم هلال احمر را احیا کردیم. موقوفات، سرمایه معنوی هلال است که می‌تواند به ما برای انجام کارهای با کیفیت تر در ایام پیش‌رو کمک کند. از حدود ۳۰۰۰ ملک هلال احمر، ۳۷۰ ملک به شکل موقوفه است که بعد از موقوفات آستان، دومین یا سومین موقوفات کشور را در اختیار داریم و امید داریم از این حوزه هم به خوبی بهره‌برداری کنیم.

همتی گفت: ما توانستیم اعتماد عمومی را به هلال احمر بازگردانیم. اعتماد عمومی یک سرمایه معنوی بزرگ است که وظیفه و سهم ما است که این اعتماد را تقویت کنیم. در این مدت، اعتماد مسئولان هم به هلال احمر خوب بوده و در مبارزه با فساد و هم در ادامه راه ارائه خدمات شایسته به مردم، تمام دوستان در کشور سنگ تمام گذاشته و دست هلال احمر را گرفتند. هلال احمر، کشور کوچکی است که با بخش‌های امداد و نجات، فعالیت‌های بین المللی و … خدمات و فعالیت‌های گسترده‌ای ارائه می‌دهد.

ادامه فعالیت بیمارستان دوبی با روال ۵۰ سال گذشته

وی افزود: به جز دوبی و لبنان، هلال احمر ایران ۱۴ مرکز درمانی در ۱۱ کشور دنیا دارد. در سفر به آفریقا و بازدید از برخی از این مراکز، شاهد بودم که بخصوص در کشور غنا، جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای داشته و روزانه هزار نفر به این مرکز مراجعه می‌کنند. خدمات این مرکز، از بخش دولتی کشور میزبان هم بیشتر است و در این کشور از هلال احمر ایران به نیکی یاد می‌شود. گسترش و تداوم خدمت در مراکز درمان خارج از کشور در دستور کار هلال احمر است و با تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام شده در راستای حفظ و توسعه خدمات درمان بین المللی هلال احمر، مجوز بیمارستان دوبی که بزرگترین مرکز درمان و نماد فعالیت بین المللی جمهوری اسلامی بوده و بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل دارد، مجدداً احیا و فعالیت این بیمارستان به روال ۵۰ سال قبل بازگشته است.

error: Content is protected !!