وزیر بهداشت: ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های پزشکی را بالا می بریم

به گزارش ایرنا از وبدا، بهرام عین‌اللهی در دیدار با حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر اعضای این شورا عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تداخل هایی که بعضا برای وزارت بهداشت با نهاد و سازمان های مختلف به وجود می آید از میان بر می دارد و در راه رفع مشکلات گام بر می دارد.

وی با تاکید بر اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه ها یادآور شد: مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم توزیع نامتناسب آموزش در کشور است و رهبر معظم انقلاب در در دیدار اخیر فرمودند هرکاری که انجام می دهید، پیوست عدالت داشته باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه ماموریت گرایی می تواند بسیاری از معضلات را حل کند به استفاده از فناوری آموزشی اشاره کرد و یادآور شد: این امر به محرومیت زدایی در بخش آموزش کمک می کند؛ همچنین آموزش باید منطبق بر نیازها باشد و به مسائلی که کمتر مورد توجه قرار گرفته باید بیش از پیش دقت و برای رفع آن تلاش کرد.

کیفیت در گرو کمیت است

وزیر بهداشت به برنامه های وزارت بهداشت برای تربیت پزشک اشاره و عنوان کرد: علاوه بر افزایش ظرفیت آموزش پزشک در کشور، باید نظام استخدامی پزشکان را داشته باشیم تا آنان به سمت مشاغل دیگر جذب نشوند.

وی با بیان اینکه معتقدم که کیفیت در گرو کمیت است توضیح داد: در زمینه تربیت پزشک، گفتار برخی مبنی بر اینکه صرفا باید پزشک کم و با کیفیت تربیت کنیم درست نیست و  علاوه بر کیفیت باید به کمیت تربیت پزشک توجه داشته باشیم.

عین اللهی گفت: به بومی گزینی اعتقاد داریم و این مهم به عدالت محوری منجر می شود و باید بومی گرایی را در زمینه های مختلف اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل ما در عدم توازن رشته هاست، به کارکرد طب سنتی و تلاش رضا شاه برای حذف این طب بومی در کشور اشاره کرد و افزود: رضاشاه با حذف طب سنتی به دنبال جایگزین کردن فرهنگ غرب بود و در دوران وی،  طب سنتی ما به کشورهای همجوار همچون هند رفت؛ این در حالی است که طب سنتی ما با مذهب همراه بود.

ضرورت وجود برنامه جامع پزشکی
 در ادامه این نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک به عین اللهی و آرزوی موفقیت برای وی در قامت وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد:   امام حسین (ع) کانون انگیزه، معرفه و شناخت برای ما است. همچنین اربعین سرشار از معرفت، شناخت  و عشق است تا جایی که در این روز بیش از ۶۰ ملیت با تفاوت های فرهنگی و اجتماعی در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

حجت‌الاسلام عاملی با بیان اینکه اگر عشق را از زندگی حذف کنیم زندگی صنعتی می شود، عنوان کرد: با شناخت کمی که من دارم می دانم که فناوری های نو حوزه سلامت را دگرگون و پزشکی جدیدی را طراحی کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه به برنامه جامع پزشکی نیاز داریم، گفت: متاسفانه آمار تعداد پزشکان به ازای جعیت کشور مطلوب نیست و باید جذب پزشک را افزایش دهیم.

در ادامه نشست معاونان وزیر بهداشت و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات خود را درخصوص موضوعات مطروحه، عنوان کردند.

نخستین نشست مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور  سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی، ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی،  طاهر موهبتی معاون امور حقوقی، مجلس و امور استانهای وزارت بهداشت و برخی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل وزارت بهداشت برگزار و درباره موضوعات مختلفی بحث و تبادل نظر شد.

error: Content is protected !!