وزیر بهداشت: مجوز مصرف اضطراری برای واکسن پاستور صادر شد

به گزارش ایرنا، دکتر سعید نمکی  عصر سه‌شنبه در حاشیه بازدید از طرح ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه در مرکز بهداشت شهرستان اردکان، اظهار داشت: مدتی بود که پرونده صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن پاستور در کمیسیون قانونی مطرح بود و برای این واکسن در فاز سوم مطالعات بالینی حدود ۴۴ هزار نفر در کوبا و ۲۴ هزار نفر در ایران تحت بررسی بالینی قرار گرفتند. 

وی افزود: یزد یکی از استان‌هایی بود که در مطالعه فاز سه مطالعات بالینی واکسن پاستور مشارکت داشت و با گذراندن مراحل لازم و اقناع متخصصان و کارشناسان در سازمان غذا و دارو کمیسیون مربوطه، دومین واکسن ملی هم به مجموعه واکسن های کشور پیوست و این خبر خوش برای مردم ایران از استان یزد اعلام شد.

وزیر بهداشت گفت: امروز بازدیدی از طرح ادغام طب ایرانی در نظام شبکه که از یکسال پیش در اردکان آغاز شده، انجام شد که در این طرح، توصیه ها و آموزش های لازم توسط بهورزان و کارشناسان بهداشتی به مردم ارائه و از ظرفیت های شیوه صحیح زندگی در طب سنتی استفاده می شود که چگونه با تحرک کافی و اصول تغذیه ای، زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در این طرح، آموزش های لازم با استفاده از مبانی طب ایرانی برای پیشگیری از بیماری های واگیردار و غیرواگیر به مردم ارائه می شود و درکنار اجرای این طرح، در دانشکده طب ایرانی اردکان و مرکز بهداشت شهرستان کارهای پژوهشی ارزشمندی توسط پژوهشگران متخصص طب ایرانی و کلاسیک بصورت ادغام یافته آغاز شده و امیدوارم که از نتایج ارزشمند این طرح آزمایشی به عنوان یک تجربه موفق در استان های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 وزیر بهداشت در بازدید از طرح ادغام طب ایرانی در نظام شبکه که شهرستان اردکان پایلوت اجرای این طرح درسطح کشور است، افزود: برخی تقابل ها بین طب ایرانی و به تفسیری طب سنتی و طب مدرن وجود دارد و  جبهه آرایی بین این ۲ گروه در مقابل باعث لگدمال شدن حقیقت می شود .

نمکی گفت: گروهی با افراط گری و عوام فریبی و با تمسک به شیوه های غیرعلمی که نهایتا منجر به کتاب سوزان می شد با شیوه نابخردانه دراین تقابل شرکت کردند، این در حالی است که نمی توان ابن سینا را نفی کرد، شیوه های که درطب قدیم ما کارگشا بوده را نمی توان نفی کرد و هنوز با آنچه بوعلی می گفت ، می توان بیمار را مداوا کرد، آن چه راهگشاست آمیزه ای از طب قدیم و طب جدید و آشتی بین این دو با یکدیگر است .

وی یادآور شد: ما دیواری بین طب قدیم و جدید نداریم ، امروز سازمان بهداشتی جهانی از ظرفیت های طب قدیم در همه دنیا برای کاهش عوارض و هزینه های نظام سلامت استفاده می کند .

وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال ۳۸۰ هزار مرگ در کشور اتفاق می افتد که از این تعداد ۳۱۳ هزار مورد به دلیل بیمارهای غیرواگیر است، اظهار داشت: در این بین بیماری های قلبی و عروق ٩٧ هزار مرگ را باعث می شود که علتی بخش زیادی از آن پرفشاری خون است و دنیا امروز به این رسیده که به غیر از تغییر  شیوه صحیح زندگی هیچ راهی برای کاهش برخی از موارد مرگ و میر وجود ندارد.
عده ای فکر می کردند بهورز در طرح ادغام طب ایرانی قرار است نسخه گیاه دارویی بدهد و قرار است به دوران جوشانده ها و دم کرده ها برگردیم  وحسابی علیه ما مغلطه کردند.

نمکی گفت: از دکتر اسایی و دکتر ملک افضلی خواستم که مبنا را بر ادغام طب قدیم و مدرن بگذارید و  تبلیغ و تبین آموزه های مبتنی بر شیوه زندگی سالم در طب قدیم را بیشتر معرفی کنند، در گذشته پرخوری زیاد چربی و گوشت و زندگی کم تحرک وجود نداشته اما امروز بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به بیماری های قلب و عروقی است که علت آن کم تحرکی است و بزرگترین دستاورد ما در این زمینه از طرح ادغام، تغییر روش زندگی و آموزش سبک زندگی درست به مردم می تواند باشد. 

وی ادامه داد: امیدوارم حاصل این طرح و پژوهش و این چراغی که در اردکان روشن شده است در سلامت شهروندان اثرگذار باش و این طرح  می تواند دعوای تاریخی بین دو قطب طب را خاتمه دهد.

۲ طرح درمانی در شهرستان اردکان به بهره برداری رسید

فاز یک اورژانس بیمارستان ضیایی اردکان و مرکز ام ار ای این بیمارستان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و مسوولان استان و شهرستانی  به بهره برداری رسید.

رییس بیمارستان ضیایی اردکان در خصوص این طرح ها گفت: فاز یک اورژانس بیمارستان با زیربنای هزار و ۹۰۰ مترمربع و با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده  و برای ساخت و تجهیز بخش ام ار ای بیمارستان با مساحت ۹۰۰ متر مربع، نیز  ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

دکتر محمدحسن صدرالدینی افزود: برای ساخت و تجهیز این ۲ طرح درمانی ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

 شهرستان ۱۱۸ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، خرانق،  احمدآباد و اردکان است.

error: Content is protected !!