وزیر بهداشت: کاهش مرگ و میرها براثر کرونا به یک سوم و کاهش مبتلایان به ۴۰ درصد

نمکیوزیر بهداشت، با اشاره به ارائه دستاوردهای ایران درمقابله با کرونا به وزاری بهداشت کشورهای جهان، گفت: طی سه هفته گذشته مرگ و میر بر اثر کرونا را به یک سوم رسانده و موارد ابتلا را نیز به  حدود ۴۰ درصد رساندیم و این افتخار بزرگی در شرایط تحریم برای ما بود.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر سعید نمکی در حاشیه نشست ویدئوکنفرانسی وزیران بهداشت کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی،‌ ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، گفت: امروز توانستیم با تمام وزرای بهداشت کشورهای جهان و آقای تدروس دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در تماس باشیم. اظهار خوشبختی می‌کنم از  این که دربین همه‌ وزرای بهداشت کشورهای جهان، جمهوری اسلامی ایران در بین ۶ کشوری بود که برگزیده بودند برای انتقال تجربیات خودشان به کشورهای دیگر در عرصه بین‌المللی؛ از هر منطقه از سازمان جهانی بهداشت که ۶ منطقه داریم یک کشور برگزیده شده بود تا تجربیات خود را در مقابله با کرونا بیان کند.

وی افزود: برای بنده به عنوان یک سرباز کوچک جمهوری اسلامی جای خوشبختی است که کشوری که در اوج تحریم‌ها و شرایط سخت است و همه منتظر بودند فرو بریزد،‌ به قول شاعر “مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما، غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ما”. اگر ما خزانه تهی در ورود هجمه کرونا داشتیم ولی دل‌های پر از مهربانی، دست‌های پر از همت و پرستاران و پزشکانی پر از فداکاری و مردم مهربانی پر از همراهی و رهبرانی پر از تدبیر داشتیم و این عوامل سبب شد مرگ‌های ناشی از کرونا طی سه هفته به یک سوم رسید و موارد ابتلا را نیز به  حدود ۴۰ درصد رساندیم و این افتخار بزرگی در شرایط تحریم برای ما بود.

نمکی ادامه داد: اگر مسیر را همین گونه پیش ببریم یک رکورد تاریخی  در عرصه بین‌المللی خواهد شد. در اولین مرحله نشست آمادگی خود را برای پذیرش بیماران مطرح کردیم و گفتیم در کشور حتی یک مورد بیمار در بیرون از بیمارستان‌ها مریض سرگردان نداشتیم و از اولین‌ روزها مدیریت بیماران را هدایت کرده بودیم. در این مدت حتی یک مورد غیر کرونایی که شرایط اورژانسی داشته کارش به تعویق نیفتاده و بیماران مزمنی همچون دیالیزی‌ها را سر موعد مقرر سه روزه خود دیالیز کردیم، تمام بیماران قلبی در بخش مراقبت ویژه و … پذیرش شدند.

وی با تاکید بر اینک میزان بهبودیافتگان کرونا یک رکورد بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: ما تجربه غربالگری موفق خود را به دنیا گفتیم. درست است که در طرح تحول نظام سلامت توانستیم تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های مراقبت‌های ویژه را افزایش دهیم اما این مهم است که ما امروز با تمام این افزایش‌ها میزان تختمان به هر هزارنفر جمعیت  حدود ۱.۶ است درحالیکه این عدد در فرانسه و کشورهای اروپایی دیگر بین ۵ تا ۶ برابر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است. میزان پرستار به ازای هر تخت در بدترین وضعیت در کشورهای اروپایی حدود دو تا سه برابر نیروی انسانی ما به هر تخت است. آنچه که ما را از این مهلکه نجات داد همکاری بالا و ایثار و فداکاری مردم و کادر درمانی بود. از سوی دیگر عاملی که ورود به بیمارستان‌ها را کاهش داد طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا و غربالگری گسترده‌ای بود که انجام شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: مبنای این طرح پرونده الکترونیکی بود که به عنوان یک ریل گذاری در اوایل ورودم به وزارت بهداشت به عنوان یک تکلیف به جا مانده دنبال کردم. ما برای ۸۰ میلیون ایرانی پرونده الکترونیک انجام دادیم وهمین اقدام سبب شد امروز بتوانیم در غربالگری کرونا حدود ۷۰ میلیون را با سامانه ۴۰۳۰ رصد کنیم و پس از شناسایی موارد بیماری،‌ اقدامات ایزولاسیون را انجام دهیم و به همین میزان بار بیمارستان‌هارا کاهش دهیم. این کار بزرگی است که در هیچ جای دنیا کسی انجام نداده است.

وی با تشکر از کادر بهداشت درمان،‌ گفت: این تجربه تاریخی به وسیله پزشکان،‌ بهورزان و… برای کشور به یادگار خواهد ماند. یک پاندمی مانند کووید ۱۹ ممکن است هر ۱.۵ قرن یک بار به سراغ یک کشور بیاید که خلق اینهمه حماسه جاودانه خواهد شد.

وی افزود: در این نشست از سازمان جهانی بهداشت خواستیم کاری کنند تحریم‌های ظالمانه از دوش کشور ما برداشته شود. همچنین یادآور شدیم باید زیرساخت‌های نظام سلامت بر اساس تبعیض در جهان کمتر آسیب ببیند و بتوانند با مراقبت ویژه دوران پس از کرونا را برای جلوگیری و پیشگیری از اقتصادهای جهان دنبال کنند. گرچه امروز همه اقتصادهای جهان در حال آسیب دیدن هستند از این رو دریافتن خانواده‌ها و جلوگیری از آسیب‌پذیری آنها بسیار مهم است.

وی افزود: طرح فاصله گذاری هوشمند برای جلوگیری از آسیب به خانواده‌ها و کسبه کم بضاعت که با پروتکل سختگیرانه بتواند به مردم کمک کند را نیز در این جلسه بیان کردیم. 

وی درخاتمه افزود: این دستاوردها به جز با کمک مردم و رعایت نکات بهداشتی میسر نمی‌شد. اگر مردم به این دستاوردها مغرور شوند و فراموش کنند که ما هنوز در نیمه راه هستیم ممکن است در دقایق آخر گل‌های سهمگینی وارد دروازه سلامت شود.

error: Content is protected !!