وضعیت فارس همچنان قرمز است

کروناروزهای ابتدایی شیوع کروناویروس، بارها نام استان فارس و خصوصا شهر شیراز به عنوان نقاطی که عملکرد موفقی در کنترل این بیماری و قطع زنجیره شیوع داشته، در اخبار منعکس شد؛ اما در یک ماه اخیر، رنگ وضعیت فارس به سرخی گرائیده است، رنگی که نشان از وخامت شرایط مرتبط با شیوع کووید۱۹ دارد.

به گزارش ایسنا طی یک هفته گذشته، برای نخستین بار اخباری حاکی از بستری شدن پزشکان و پرستان و تاثر برانگیزتر از آن درگذشت برخی از کادر درمان بیمارستان‌های شیراز، در میان تیترهای خبری قرار گرفت و مثبت شدن آزمایش برخی خبرنگاران و فعالان رسانه و افزایش شمار مبتلایان در میان کارکنان دستگاه‌های مختلف، هر کدام در جای خود اهمیت توجه به هشدارها را نشان می‌داد.

در پایان دهمین روز از تیرماه و اعلام خبر ابتلای حدود ۴۰۰ نفر از اعضای کادر درمان و پرستاری در فارس از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و پس از آن انتشار خبر درگذشت رامین شیخ ابراهیمی و مسعود ارشادی کاردیولوژیست‌های جوان شیرازی در نیمه تیر و انتشار خبر ابتلای ۷۵ نفر از ماموران اورژانس فارس در روزهای اخیر، نگرانی‌ها را عمق بخشید اما همچنان عده‌ای بی‌تفاوت نسبت به عواقب اعمالشان، به اهمال در زمینه اقدامات بهداشتی ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، تداوم جولان کروناویروس در حالیست که اکثر شهروندان استفاده از ماسک را به عنوان یک ضرورت هنگام تردد در مکان‌های عمومی، فراموش نکرده‌اند اما برخی از اقدامات نظیر مراقبت‌های لازم هنگام بازگشت به منزل و ضدعفونی کردن لوازم و وسایلی که با خود به خانه می‌برند، اندکی کمرنگ شده است.

از دیگر سو، همچنان اخباری در خصوص برگزاری میهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و کم‌توجهی به الزامات بهداشتی در تهیه و صرف غذا خارج از منزل و گردش و تفریح گروهی و خانوادگی در اماکن سرپوشیده و سرباز، شنیده می‌شود و موارد متعددی از بی مبالاتی در هر شهر و دیاری، دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز که خودش ماه گذشته جزو مبتلایان به کروناویروس بود، چهارشنبه ۸ مرداد و در کنفرانس خبری روزانه، آماری را ارائه داد که نشان دهنده تداوم وضعیت قرمز استان فارس است.

عبدالرسول همتی در حالی از بستری بودن ۱۱۴ نفر در بخش‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌های مخصوص کرونا در فارس خبر داد که این عدد در ماه‌های ابتدایی شیوع کووید۱۹ هیچ زمانی از ۵۰ نفر عبور نکرد.

همتی با اشاره به اینکه آمارها همچنان مسیر صعودی را طی می‌کند، شمار مبتلایان به کووید۱۹ در فارس را ۳۱ هزار و ۶۹۰ مورد اعلام و خاطرنشان کرد که از ۳۶ شهرستان استان فارس وضعیت ۱۹ شهرستان قرمز، ۱۵ شهرستان زرد و ۲ شهرستان سفید است.

او با ابراز تاسف از اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ نفر از هموطنان در استان فارس جان خود را براثر بیماری کووید۱۹ از دست داده‌اند، گفت: با اضافه شدن این عدد، آمار قربانیان کروناویروس در فارس به ۴۷۶ نفر رسیده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز شمار افراد بستری در بیمارستان‌های مختص کرونا در فارس را ۹۳۵ بیمار اعلام و اضافه کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون با تلاش شبانه‌روزی و ایثارگرانه پرسنل درمانی و پرستاران، ۲۷ هزار و ۴۲۶ نفر از این بیماری رهایی یافته‌اند.

همتی در خصوص توزیع آماری تعداد فوت شدگان بیماری کووید ۱۹ در استان فارس، گفت: از ۴۷۶ قربانی کرونا، ۲۱۸ مورد مربوط به شیراز؛ ۲۶ مورد مرودشت، ۲۱ مورد کازرون، ۱۲ مورد داراب، ۹ مورد آباده، ۸ مورد قیروکارزین و ۶ مورد اقلید، بوده است.

او ادامه داد: شهرستان‌های کوار، لامرد، ممسنی و پاسارگاد هر کدام ۵ مورد فوتی، زرین دشت، خرم بید، استهیان و زرقان هر کدام ۴ مورد فوتی، سپیدان و ارسنجان هر کدام سه مورد فوتی، مُهر و فیروزآباد هر کدام دو مورد فوتی، کوه چنار، رستم، نی ریز، خرامه، سروستان و بیضا نیز هرکدام یک مورد فوتی را ثبت کرده‌اند.

همتی خاطرنشان کرد که ۱۲۴ بیمار فوت شده دیگر نیز متعلق به شهرستان‌های محدوده تحت مدیریت دانشگاه‌های علوم پزشکی جهرم، فسا و لارستان بوده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز وضعیت استان فارس به لحاظ شیوع و بروز کروناویروس را همچنان قرمز اعلام و اضافه کرد: با توجه به آمارها، خوشبختانه شاهد کند شدن سیر صعودی شیوع بیماری هستیم و امیدواریم با همراهی و همکاری مردم، وارد فاز کاهش تعداد مبتلایان و فوت شدگان باشیم.

error: Content is protected !!