ویروس دلتا با قدرت سرایت ۸ برابری وارد استان قزوین شده است

پیمان نامدار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ورود ویروس جدید به کشور اظهار کرد: ویروس جدیدی از استان‌های جنوبی وارده کشور شده و در سطح دنیا در حال چرخش بوده و در کشور نیز دیده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اذعان کرد: تفاوت اصلی ویروس جدید با ویروس کرونا قدرت سه‌برابری سرایت آن است که نسبت به انواع اولیه آن باید ۷ الی ۸ برابر محاسبه شود چراکه نسبت به ویروس انگلیسی که خود قدرت سرایت بیشتری داشت این ویروس سه برابر قدرت سرایت بالاتری دارد و در استان قزوین نیز دیده شده است.

وی افزود: نمونه‌های ژنوتایپ ویروس به سازمان هسته‌ای پاستور فرستاده شده و آنجا ارزیابی می‌شود که در استان ما نیز نوع آن وجود دارد یا خیر،

این مسئول با اشاره به مشکلات قطعی برق و تأثیر آن در روند درمان ابراز کرد: با مساعدت‌هایی که بین سازمان توزیع برق منطقه برق استان و مدیریت بحران انجام شد این‌گونه مطرح شد که کمترین میزان فشار بی برقی به بهداشت و درمان و به‌ویژه در بیمارستان باشد اما در حال حاضر تمام واحدهای خدماتی ما آمادگی لازم از نظر ژنراتور و امکانات یو پی اس برای سیستم‌های درمانی را دارا هستند.

وی ادامه داد: در زنجیره سرد ما در منطقه قزوین به‌ویژه در منطقه واکسیناسیون که مرکز تجمیع آن در نمایشگاه بین‌المللی است تلاش شده که واکسن هرروزه به میزان کم از مخزن اصلی به مراکز تزریق واکسن با کولباکس‌های مجهز، مخصوص با زنجیره سرمایی خوب و یخ خشک منتقل شود تا در صورت قطعی برق مشکلی برای زنجیره سرمایی پیش نیاید چرا که ژنراتورهای ما مختص به سیستم روشنایی و کامپیوترها است و شامل زنجیره سرمایی نمی‌شود.

نامدار با اشاره به اینکه گرمای هوا سبب شده تا مردم کمتر از ماسک استفاده کنند عنوان کرد: علی‌رغم آن‌که ما در بخش رعایت پروتکل‌های بهداشتی جزو استان‌های خوب محسوب می‌شویم اما متأسفانه به دلیل اینکه این آمار در کل کشور زیر ۸۰ درصد است زمینه انتقال بیماری وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ضمن اشاره به روند کند تزریق واکسن کرونا در سطح استان و کشور گفت: علت روند کند تزریق واکسن عدم قول کواکس برای واکسن‌های تحویل داده شده است چرا که قرار بود ۱۶ میلیون دز واکسن تحویل داده شود اما در حال حاضر حداکثر دوزی که تحویل داده شده ۵ میلیون واکسن است.

این مسئول بیان کرد: طبق روند واکسیناسیون واکسن‌های داخلی از اواخر تابستان به تولید انبوه و به دست مردم می‌رسد و در حال حاضر ۱۰۰۰ واکسن داخلی که به استان تخصیص داده شده در حال تزریق است.

وی در پایان تصریح کرد: هر واکسن داخلی باید بعد از تولید و برچسب خوردن، تاییدیه دریافت کند با این وجود کندی روند تولید در ابتدای کار طبیعی است و بعد از تولید انبوه این شرایط بهتر خواهد شد.

error: Content is protected !!