ویروس کرونا را بیشتر بشناسید

ویروس کرونا را بیشتر بشناسید

کرونا که این روز ها تمام دنیا را متوجه خود کرده است تا کنون جان بیش از ۲۲ هزار نفر را گرفته که بیشتر این افراد از چین بوده اند با وجود اینکه آمار مرگ و میر در این نوع ویروس در حدود ۲ درصد است, اما به دلیل انتقال سریع و واگیر دار بودن توانسته ترس ابتلا را در تمام دنیا حاکم کند و شهر های زیادی را به قرنطینه بکشاند

کرونا که این روز ها تمام دنیا را متوجه خود کرده است تا کنون جان بیش از ۲۲ هزار نفر را گرفته که بیشتر این افراد از چین بوده اند. با وجود اینکه آمار مرگ و میر در این نوع ویروس در حدود ۲ درصد است، اما به دلیل انتقال سریع و واگیر دار بودن توانسته ترس ابتلا را در تمام دنیا حاکم کند و شهر های زیادی را به قرنطینه بکشاند.

چند نفر کرونا دارند؟

بیش از ۷۶۰۰۰ نفر در ماه دسامبر برای اولین بار به ویروس کرونا مبتلا شدند. در همین ماه، چین اعلام کرد که تعداد موارد ویروس کرونا، یک افزایش چشمگیر داشته است؛ ویروسی که هم اکنون COVID-۱۹ نام دارد. در عرض یک روز، افزایشی حدود ۱۴۰۰۰ مورد گزارش شد.

این افزایش وحشتناک تا حدودی به تغییری مربوط است که در نحوه ی تشخیص این ویروس ایجاد شده است. پزشکان اکنون به جای تست های پیچیده که ساختار ژنتیکی این ویروس را مشخص می کند، از اسکن ریه استفاده می کنند. این تست ها، به گفته ی کارشناسان، ارزیابی دشواری دارند.

به طور کل بیش از ۲۲۰۰ نفر به دلیل ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند و اکثر افرادی که به آن مبتلا بوده و فوت کرده اند، از چین بوده اند.

شیوع ویروس کرونا طی این دو ماه، بیشتر از شیوع سارس بوده است. اما همچنان آمار مرگ و میر در اثر ویروس کرونا (تقریبا ۲ درصد)، بسیار کمتر از آمار مرگ و میر در اثر سارس (تقریبا ۱۰ درصد) است.

ویروس های تازه ای که کشف شده اند، معمولا از حیوان به انسان منتقل شده اند. مثلا منشا ویروس های کرونا که در گذشته همه گیر شده بود، در حیوانات بود.

ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به نوعی راسو که در ایران به نام “گربه زباد” (civet cat) شناخته می شود، منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. از سال ۲۰۱۴ تا کنون که ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود.

محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، با اینکه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می توانند ناقل این ویروس باشند، اما احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است.

سرعت انتقال ویروس کرونا چقدر است؟

به نظر می آید شمار مبتلایان به این ویروس در مدت چند روز به به هزاران نفر است. اما در حقیقت بسیاری از موارد تازه مبتلا به این ویروس، از چند روز قبل بیمار شده بودند و با تاخیر شناسایی شدند.

اطلاعات کمی درباره نرخ رشد این اپیدمی وجود دارد. اما متخصصان معتقدند که شمار بیماران مبتلا به این ویروس احتمالا بالاتر از موارد ثبت شده است.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند؟

محققان می گویند مردان در مقایسه با زنان بیشتر در خطر مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

تحلیلگران ۷۲۳۱۴ پرونده از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری چین را مورد بررسی قرار دادند. براساس این تحقیقات، اکثر موارد تائید شده در افراد ۳۰ تا ۶۹ ساله ثبت شده است که بیشتر آن ها در ووهان بوده اند، در حالی که ۸۱ ٪ موارد تایید شده در دسته ابتلا خفیف طبقه بندی شده اند.

افراد سالمند و آن هایی که در حال حاضر بیمار هستند، بیشتر در معرض ابتلا به موارد کُشنده ی COVID-۱۹ هستند. نرخ مرگ در اثر کرونا، با افزایش سن به میزان ۱۴.۸ درصد در افراد بالای ۸۰ سال افزایش می یابد و منجر به مرگ می شود. بیماران ۷۰ تا ۷۹ سال نیز دارای نرخ مرگ به میزان ۸ درصد هستند، در حالی که نرخ مرگ در افراد ۶۰ تا ۶۹ سال، ۳.۶ درصد است.

بیماری های قلبی و عروقی، بیشترین زمینه را برای مرگ ناشی از کرونا فراهم می کند و نرخ مرگ در این گروه از افراد، ۱۰.۵ درصد گزارش شده است. افراد مبتلا به دیابت نیز نرخ مرگ شان در اثر کرونا، ۷.۳ درصد است و افرادی که دچار بیماری های مزمن تنفسی، فشار خون بالا و سرطان هستند، خیلی بیشتر از درصد های گفته شده در معرض مرگ ناشی از کرونا قرار دارند.

طبق پژوهش ها در بیمارانی که عارضه و بیماری خاصی ندارند، نرخ مرگ و میر به اندازه ی ۰.۹ درصد است.

علائم ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

به گفته ی سازمان بهداشت جهانی، علائم عفونت ویروس کرونا شامل تب، سرفه، تنگی نفس و مشکل در تنفس می شود. در موارد شدیدتر، ابتلا به ویروس کرونا می تواند منجر به سینه پهلو، نارسایی بعضی از ارگان های بدن و حتی مرگ شود. پژوهش های اخیر تخمین می زنند دوره ی نهفتگی یا کمون این ویروس جدید (مدت زمان بین عفونت و شروع علائم)، در طیف بین یک تا ۱۴ روز قرار دارد. طبق گزارش ها، بیشتر افراد مبتلا، علائم را در عرض ۵ تا ۶ روز نشان می دهند.

با این حال، بیماران مبتلا می توانند بدون علامت هم باشند، یعنی با وجود اینکه ویروس در بدن شان وجود دارد، هیچ علامتی نشان ندهند.

اسهال هم می تواند جزو علائم اولیه ی ابتلا به ویروس کرونا باشد.

مطالعه ای جدید دریافته بیمارانی که نیاز به بستری شدن در ICU پیدا کرده اند، بیشتر از بیمارانی که جزو موارد خفیف تری ابتلا به ویروس کرونا بوده اند، دچار شکم درد و کاهش اشتها بودند. محققان می گویند متوجه برخی از علائم غیر معمول در این بیماران نیز شده اند: آن ها دریافتند ۱۴ بیمار یک تا دو روز قبل از تب یا شروع مشکلات تنفسی، دچار اسهال و حالت تهوع بوده اند.

دانشمندان عقیده دارند ویروس کرونا بیشتر از طریق ذرات تنفسی مانند بزاق دهان و ترشحات در زمان عطسه و سرفه منتقل می شود. اما طبق مطالعات جدید، اسهال نیز می تواند یکی از راه های ممکن انتقال ویروس کرونا باشد.

درمان ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، برای هیچ گونه از ویروس انسانی کرونا، درمانی در دسترس نیست. افرادی که به گونه ی معمولی ویروس کرونا مبتلا می شوند معمولا خود به خود درمان شده می توانند پروسه ی درمان را با دارو های تب و درد، استفاده از دستگاه بخور، گرفتن دوش آب گرم، نوشیدن مایعات فراوان و در خانه ماندن و استراحت کردن طی کنند.

دارو های ضد ویروسی که در حال حاضر برای درمان ابولا و مالاریا وجود دارند، ظاهرا ممکن است بتوانند تا حدودی روی ویروس جدید کرونا اثر بگذارند. این دارو ها با ایجاد اختلال در تلاش ویروس کرونا برای تکثیر شدن در سلول های میزبان، ویروس کرونا را ناتوان می کنند. دسته ای دیگر از دارو ها «مهارکننده های پروتئاز» هستند که نشان داده شده می توانند ضد ویروس جدید کرونا عمل کرده و به هوشیاری سیستم ایمنی بدن در برابر مهاجمان ویروسی کمک کنند.

منابع: healthline ، cnbc ، aljazeera ، sciencealert

error: Content is protected !!