پتروشیمی‌های کشور زیر ذره‌بین سازمان محیط‌زیست

محمود رضایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا با تاکید بر اینکه پتروشیمی ها یکی از آلاینده ترین صنایع هستند، افزود: بخش پساب پتروشیمی ها همواره تهدیدی برای محیط‌زیست کشور بوده از این رو سازمان حفاظت محیط زیست همواره بر این بخش از فعالیت این صنایع نظارت دارد.

وی اظهار داشت: بر این اساس یکی از وظایف دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بازدید و بررسی وضعیت این پالایشگاه ها به ویژه از لحاظ تخلیه پساب پس از تصفیه است که این کار به طور مداوم انجام می شود و اگر در روند کار مشکلی مشاهده شود به مسوولان اعلام و برای رفع آن زمان تعیین می شود.

رضایی ادامه داد: در راستای این وظیفه از پتروشیمی فارابی بازدید به عمل آمد و مشخص شد که این واحد در راستای رعایت الزامات زیست محیطی اعتبارات لازم برای راه اندازی سیستم تصفیه پساب تولیدی را تهیه کرده و مقرر شد برنامه زمان بندی خود را در اسرع وقت به دفتر بررسی و مقابله با آلودگی دریایی اعلام کند.

رضایی به بازدید از واحد پتروشیمی رازی اشاره کرد و گفت: این واحد از قدیمی ترین واحدهای پتروشیمی در منطقه ماهشهر است که به دلیل تنوع محصولات استراتژیک و عدم رعایت الزامات زیست محیطی در مراجع قضایی دارای پرونده است که در حال پیگیری است، با توجه آلودگی این واحد مقرر شد که پروژه های زیست محیطی منتج به کاهش آلودگی و احداث سیستم تصفیه پساب و نیز مسقف کردن اسکله دپو گوگرد را با برنامه زمانبندی در اسرع وقت در اختیار دفتر بررسی و مقابله با آلودگی دریایی قرار دهد.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) نیز از مهمترین و استراتژیکی ترین صنایع پتروشیمی مستقر در بندر ماهشهر است که علاوه بر تولید محصولات متنوع و فعالیت زیست محیطی، دارای پوزه جمع آوری گازهای خروجی از مشعل ها (فلرها) و تبدیل به محصول و حذف واحد کلروالکالی (به لحاظ وجود جیوه و مشکلات زیست محیطی)‌ است.

وی ادامه داد: این مجتمع در سالیان قبل همه پساب های خود را به داخل مجموعه مجتمع هدایت کرده و پس از ته نشینی به دریا تخلیه می کرد که با پیگیری‌های مکرر سازمان محیط زیست، اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر و با صرف اعتبارات لازم احداث سیستم تصفیه خانه پساب صنعتی را در دستور کار قرار داد که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بر اساس برنامه زمانبندی اعلام شده در آذر سال ۱۴۰۰ در مدار قرار گرفته و عملیاتی می شود.

رضایی گفت: در ادامه بازدیدها، از واحد مقابله با آلودگی دریایی مستقر در مجتمع بندری (بنادر و کشتیرانی) اداره کل بنادر و کشتیرانی بندر امام خمینی(ره) نیز بازدید کردیم، با توجه به وقوع حوادثی همچون نشت مواد نفتی از مخازن نفتکش ها، تصادف نفتکش ها، وقوع آلودگی های نفتی در دریا، انتشار آلودگی به سواحل و وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به اکوسیستم دریایی و موجودات آبزی تشکیل گروه رفع آلودگی های نفتی بر اساس کنوانسیون های مربوطه در دستور کار بنادر قرار گرفت.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: در همین راستا اداره کل بنادر با آموزش پرسنل و ایجاد گروه رفع آلودگی دریایی و خرید تجهیزات به روز، اقدام به راه اندازی و عملیاتی کردن این گروه کرد.

وی ضمن ابراز خوشحالی از توانمندی‌های گروه رفع آلودگی تاکید کرد: علاوه بر لزوم انسجام و به روز کردن گروه باید از تجارب سایر کشورها نیز استفاده شود، این گروه رفع آلودگی کل سواحل خوزستان و حتی رودخانه ها را پوشش داده و بارها حوادث نفتی منجر به آلودگی را بخوبی مدیریت کرده است که جای امیدواری دارد.

error: Content is protected !!