پرداخت ۹ هزار میلیارد تومان از مطالبات موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از سازمان بیمه سلامت، «حسین رنجبران» درباره پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت افزود: با اجرای پروژه‌های نوین سلامت شامل استحقاق سنجی، ارسال الکترونیکی اسناد پزشکی بیمه‌شدگان به سازمان‌های بیمه‌ای، نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک به دنبال شفاف‌سازی اطلاعات خدمات بهداشتی و درمانی مردم هستیم. پرداخت به موقع هزینه‌های حوزه سلامت یکی از مهمترین مزایای اجرای پروژه‌های الکترونیک است.

وی ادامه داد: استان مازندران سکاندار بحث پزشک خانواده در ایران است. در حال حاضر نظام ارجاع در چهار استان کرمان، کردستان، یزد و کهگیلویه و بویراحمد در حال فراگیر شدن است تا به همه استان‌ها برسد.

رنجبران گفت: یکی از مهمترین کاربردهای فناوری در گستره بهداشت و درمان، ایجاد پرونده الکترونیک سلامت است. بحث الکترونیکی کردن که در نهایت به پرونده الکترونیک سلامت ختم می‌شود بحث مهمی است تا مردم بتوانند بهتر و بیشتر از مواهب بیمه سلامت استفاده کنند. زیرا صرفه جویی در هزینه‌ها صورت می‌گیرد و سرعت کارها را بالا می‌برد.

معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه به لزوم استقرار پرونده الکترونیک سلامت اشاره و تاکید شده است. در دو محور سرعت بخشیدن به خدمات سلامت و سهولت در انتظارها، ارائه خدمات مناسب صورت می‌گیرد. از جمعیت ۸۵ میلیون نفری بالغ بر ۴۲ میلیون نفر بیمه شده بیمه سلامت هستند و این سازمان عمده مردم را تحت پوشش دارد.

وی افزود: در بحث استقرار پرونده الکترونیک سلامت یکی از کارها بحث کاهش کاربرد دفترچه فیزیکی و روی کار آمدن دفترچه الکترونیکی است. برخی از افراد این کار را با عنوان صرفه جویی مادی بیان می کنند که ۱۲۰ میلیارد تومان پول چاپ دفترچه‌ها در طول یک سال بود. البته در کنارش بحث جانمایی پرونده الکترونیک سلامت مدنظر است. استقرار دولت الکترونیک در نیمه اول ۱۴۰۰ صورت خواهد گرفت.

رنجبران گفت: اگر کسانی در راستای الکترونیکی کردن بخواهند پیش قدم شوند، برای آنها مشوق‌های لازم از جمله پرداخت به روز را انجام می‌دهیم. هم اکنون پرداخت‌ها به صورت هفتگی است، اما تلاش می‌شود پرداخت‌های الکترونیک به موقع شده و به روز پرداخت شود.

وی بیان کرد: بالغ بر ۳۷ هزار موسسه طرف قرارداد داریم که از این تعداد ۹۳۰ مورد بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی هستند. مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ شده تا همراهی پزشکان برای انجام نسخه نویسی الکترونیک جلب شود. یکی از این مشوق‌ها، پرداخت سریع‌تر به واسطه اجرای نسخه نویسی الکترونیک است. امسال به ازای هر نسخه مبلغی برای آنها در نظر می‌گیریم.

رنجبران ادامه داد: تلاش شده پرداخت‌ها با هدف ایجاد انگیزه بیشتر برای ارائه خدمت به بیماران در بحث پزشک خانواده شهری و روستایی به‌روز شود. پرداخت‌ها همزمان با بیست و پنجم هر ماه صورت می گیرد.

معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: برگ برنده نظام سلامت استفاده از پزشک خانواده و پرونده الکترونیک است که این یک تکلیف قانونی است و باید در مسیر استقرار صد درصدی آن گام برداریم.

وی افزود: بیمه سلامت ظرف چند ماه گذشته مطالباتی که موسسات در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ داشته به مبلغ ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان را پرداخت کرد. ۹ هزار میلیارد تومان از مطالبات بیمارستان‌ها، پزشکان خانواده شهری و روستایی و داروخانه‌ها و موسسات طرف قرارداد پرداخت شده است.

معاون سازمان بیمه سلامت گفت: امیدواریم با استفاده از اوراق مالی و ظرفیت بانک‌ها مشکل خاصی نداشته باشیم و در ۱۴۰۰ از ظرفیت‌های دیگر بانک‌ها استفاده شود تا خدمات را بهتر ارائه کنیم.

error: Content is protected !!