پروتئینی که آسیب ناشی از حمله قلبی را کاهش می‌دهد

پروتئینی که آسیب ناشی از حمله قلبی را کاهش می‌دهدپژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که نوعی پروتئین می‌تواند به کاهش آسیب‌های ناشی از حمله قلبی کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه ایالتی سن‌دیگو، هنگام بروز حمله قلبی، مجموعه‌ای از فرآیندهای بیوشیمیایی رخ می‌دهند که به قلب آسیب می‌رسانند. این فرآیندها مانند اتفاقاتی هستند که هنگام تصادف برای خودرو رخ می‌دهند.

پس از حمله قلبی، برخی بافت‌ها از بین می‌روند و به بازسازی نیاز دارند، برخی از پروتئین‌ها از بین می‌روند، عضله آسیب می‌بینند و اختلالاتی در جریان خون و اکسیژن قلب رخ می‌دهد. از آنجا که قلب به تنهایی نمی‌تواند از عهده برطرف کردن این مشکلات برآید، یافتن راه‌هایی برای به حداقل رساندن آسیب بسیار مهم است.

پژوهشگران “دانشگاه ایالتی سن‌دیگو” (SDSU) در بررسی جدیدی دریافتند که یک پروتئین مهم در قلب می‌تواند آسیب ناشی از حمله قلبی را کاهش دهد و میزان بقا و عملکرد قلب را در افرادی که نجات یافته‌اند، بهبود ببخشد.

“کریس گلمبوتسکی” (Chris Glembotski)، از پژوهشگران این پروژه گفت: هر چه قلب بیشتر آسیب ببیند، پیامدهای بلندمدت بدتری در پی خواهد داشت؛ در نتیجه پژوهش ما نیز بر این موضوع تمرکز کرده است. ما در این پژوهش، به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم که چگونه قلب را نسبت به آسیب ناشی از حمله قلبی مقاوم‌تر کنیم.

پس از حمله قلبی، برای باز کردن رگ‌های مسدود شده قلب بسیاری از بیماران، استنت‌هایی در آنها قرار داده می‌شود تا در بلندمدت به آنها کمک کند اما افزایش اکسیژن نیز می‌تواند با مشکلاتی همراه باشد. گلمبوتسکی افزود: به محض کار گذاشتن استنت، افزایش اکسیژن رخ می‌دهد و به از بین رفتن برخی از سلول‌های قلب منجر می‌شود. این اتفاق، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای قلب به همراه دارد.

گلمبوتسکی و همکارانش در این پژوهش دریافتند که نوعی پروتئین موسوم به “MANF” مانند یک متخصص تصادف خودرو عمل می‌کند و به اصلاح پروتئین‌هایی می‌پردازد که تاشدگی آنها اشتباه صورت گرفته است.

گلمبوتسکی چند سال پیش به قابلیت‌های MANF پی برد و “آدریان آریتا” (Adrian Arrieta)، از پژوهشگران این پروژه، به بررسی بیشتر آن پرداخت. آریتا در بررسی‌های خود، موش‌های اصلاح شده ژنتیکی را با ایجاد حمله قلبی در آنها و مشاهده نحوه عملکرد آنها با وجود پروتئین و بدون وجود آن آزمایش کرد. بررسی‌ها نشان داد که عملکرد قلب موش‌ها با وجود پروتئین بهتر است زیرا پروتئین مانند یک تنظیم‌کننده عمل می‌کند.

آریتا گفت: این نخستین سرنخ در مورد اهمیت وجود پروتئین MANF در قلب است. این پروتئین، اثر محافظتی دارد اما ما نمی‌دانستیم که چگونه کار محافظت را انجام می‌دهد زیرا ساختار این پروتئین شبیه به پروتئین‌هایی نیست که پیشتر مورد بررسی قرار داده‌ایم.

آریتا در بررسی‌های خود، شواهدی را یافت که نشان می‌دهند استرس اکسیداتیو پس از حمله قلبی در پی یک اثر آسیب‌زا به وجود می‌آید.

پژوهشگران امیدوارند که این کشف نهایتا به ارائه پروتئین MANF در قالب یک دارو بیانجامد که برای افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند، تجویز می‌شود.

این پژوهش، در مجله “Journal of Biological Chemistry” به چاپ رسید.

error: Content is protected !!