پزشکان سرمایه‌های جامعه و فرماندهان جبهه سلامت

 به گزارش ایرنا، در این جنگ تمام عیار همه‌گیری طولانی مدت، بار سنگین بر دوش مدافعان سلامت ( کادر بهداشت و درمان ) بویژه پزشکانی است که قهرمانانه با فرماندهی در این جنگ نابرابر مقابل لشکر تکثیر شونده دشمن ناپیدای قاتل، ایستادگی کرده‌اند و باگذشتن از جان خود و همکارانشان برای تداوم نفس کشیدن همنوعان مایه گذاشته اند.

طوریکه حاصل این مبارزه شبانه روزی ۱۸ ماهه به شهادت رسیدن ۶۲۵ نفر از کادر بهداشت و درمان شامل ۲۴۳ پزشک و ۱۴۰ پرستار و نجات جان  حدود چهار میلیون انسان در کشور ایران از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون که این فداکاری مصداق  عبارت “تا نفس هست هوادار نفس‌های تواییم”  است.

مدافعان سلامت در بخش های مختلف بهداشت و درمان ایران اسلامی براساس سوگندی که خورده اند، برای نجات مردم این سرزمین ایثار می‌کنند و ایرانیان قدرشناس نیز همانند شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعث صدام علیه جمهوری اسلامی ایران این از خودگذشتگی مدافعان جبهه سلامت را در مقابل پاندمی کرونا هیچ زمانی فراموش نخواهند کرد. 

همه می‌دانیم در هر میدان و مصافی وقتی پای جان انسان در میان باشد، عقل اجتناب از ورود به آن را دیکته می‌کند، اما در شرایط همه‌گیری کرونا که یکسال و نیم است در همه جهان و کشور ایران روزانه شاهد ده‌ها و صدها کشته هستیم، پزشکان و کادر بهداشت و درمان ما با وجود خستگی مفرط ناشی از فعالیت شبانه روزی برای نجات همنوعان پا پس نکشیده‌اند  و همچنان در میدان جوان‌مردانه حضور دارند و با کمترین امکانات و نیرو در مقابل دیو کرونا با سویه‌های جدید آن می‌جنگند. 

در این شرایط بهترین قدردانی از زحمت و ایثارگری‌های مدافعان سلامت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کمترین کاری است که از دست ما بر می‌آید و باید انجام داد تا خطر ابتلا و چرخه ویروس کاهش یابد و کمتر شاهد از دست دادن پزشکان و کادر بهداشت و درمانی باشیم که بخشی از سرمایه‌های ارزشمند کشور به شمار می‌روند.

ضرورت حفظ پزشکان به عنوان سرمایه‌های جامعه 

هر چند مهاجرت به عنوان یکی از اجزای انکار ناپذیر مدرنیته قابل پذیرش است، ولی در جامعه ایرانی کوچ نخبگانی که از ارزشمندترین سرمایه اجتماعی هستند، تلخ‌ترین خبر، کوچ پزشکان به عنوان فرماندهان جبهه سلامت به شمار می‌رود که به تازگی به عنوان یک اپیدمی به جان این قشر افتاده است.

اگر چه بخشی از جامعه با نگاه غیر منصافه خود در سال‌های قبل قضاوت هایی در مورد پزشکان داشت، ولی بحران همه‌گیری کرونا فرصتی فراهم آورد تا تقدس جامعه پزشکی ایران برای همگان آشکار شود، طوری‌که همه آنچه جامعه از حرفه پزشکی می‌بیند اقشار با درآمد هنگفت نیست بلکه فداکارنی هستند که برای نجات هموطنان از زندگی، خانواده و جان خود مایه می‌گذارند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی بوشهر می‌گوید: پزشکان مفهوم پدر، مادر و فرزند بودن را خوب می‌دانند؛ در این کارزار سخت شاهد عینی مرگ بیمارانی هستند که هر یک عزیزی از یک خانواده ایرانی است، یک هم وطن و همنوع و مرگ هر بیمار، داغی در دل آنان تازه و تازه‌تر می‌کند.

محسن صحرا نورد ادامه می‌دهد: پزشکان سرمایه ارزشمند جامعه هستند که برای پرورش و تجربه اندوزی آنها هزینه های هنگفت و نیرو و زمان گران‌بهایی صرف شده است که اگر از دست بروند، جایگزین آنها به راحتی امکان پذیر نخواهد بود، اما با این وجود در روزهای اخیر اخبار تلخ شتاب گرفتن مهاجرت گروهی از پزشکان شایع شده است.

وی گفت: “براساس این اخبار در مدت ۱۰ ماه، سه هزار پزشک از کشور به قصد بی بازگشت مهاجرت کرده‌اند، آیا فکر کرده‌ایم چه هزینه‌ای بابت رشد و بلوغ این سرمایه انسانی صرف شده، هزینه‌ای که فقط ظاهر قضیه است، اینها جمعی از نخبگان هستند که بودن آنها موجب رشد و حرکت جامعه می‌شود”.

صحرا نورد تصریح کرد: در شرایطی که سرانه حداقلی تعداد پزشک به افراد جامعه ۲.۵ پزشک برای یکهزار نفر است، این آمار در کشور ما ۱.۶ پزشک به هزار نفر است، نبود برنامه برای نگه‌داشتن این سرمایه‌های انسانی بی بازگشت آسیب جدی به بدنه سرمایه اجتماعی جامعه دارد.

به بیان صحرا نورد نباید خیال کرد افزایش سالانه کرسی‌های دانشگاهی می‌تواند پاسخ‌گوی این نیاز جامعه باشد چون هر اقدامی شبیه مهاجرت می‌تواند در گروه‌های همگن آن تاثیر بسیار برای تکرار داشته باشد و در این صورت مسئولیت ما تربیت نیروی متخصص برای جوامع توسعه یافته می‌شود.

وی از مسئولان آتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست برنامه جدی و با سیستم دقیق پایش و ارزیابی برای نگه‌داشت این سرمایه انسانی طراحی و اجرا کنند و این برنامه به بعد فراغت از تحصیل آنها واگذار نشود تا به این صورت شاهد بروز تفکر اولیه و برنامه‌ریزی از همان سال‌های دانشجویی این افراد برای مهاجرت نباشیم.

به گفته صحرانورد شان و جایگاهی در دانشجوی پزشکی باید ایجاد کرد که او همواره منتظر فرصتی برای خدمت به هموطنان خود برای جبران خدمات اجتماعی ارائه شده به وی برای تحصیل باشد و بعد از فراغت از تحصیل در جایگاه متناسب با حرفه خود قرار گیرد، همواره فرصت رشد و ارتقا در سیستم کاری برای او فراهم باشد و کمترین اختلاف طبقاتی را به نسبت سایر تخصص‌هایی پزشکی احساس کند.

وی ادامه داد: پزشک باید در نگاه به آینده کاری همواره امنیت شغلی و اجتماعی را احساس کند، ارزش حرفه‌ای او در عمل به صورت حقوق و دستمزد متناسب و در قبال کار ارزشمندی که برای حفظ جان افراد انجام می‌دهد بدرستی و به موقع پرداخت شود و در این بحران کرونا که نقطه پایان آن نامعلوم است بهترین حمایت‌ها برای مدافعان در خط مقدم فراهم شود و نگذاریم این افراد بیشترین صدمه جانی و مالی را از سیستم‌های معیوب ما بخورند.

به گفته صحرانورد، بهترین حمایت‌ها باید از مدافعان خط مقدم انجام شود به نحوی که اگر قرار است واکسنی تزریق شود در بهترین زمان و با بهترین نوع آن باشد، جایگاه معنوی پزشکان پاس داشته شود و این کار به بعد از پایان همه‌گیری موکول نشود، حقوق و دستمزد بحق آنان داده شود و این کار ماه‌ها به تاخیر نیفتد. 

کرونا و تغییر نگاه مادی به حرفه پزشکی 

یک پزشک علاوه بر اینکه درمانگر است می‌تواند با اخلاق خوب حافظ اسرار بیماران باشد و به صورت حرفه‌ای از علمی که دارد برای درمان بیماران استفاده کند، اینها بخشی از سخنان معاون بالینی مرکز آموزشی بهداشتی شهدای خلیج فارس بوشهر است.

دکتر احمد یزدان پناه معتقد است: در این روزهای کرونایی اهمیت پزشکی و کادر پزشکی بیشتر برای جامعه مشخص شد تا پیش از شیوع این ویروس بیشتر افراد جامعه تصور می‌کردند بیشتر جامعه پزشکی به خاطر پول کار می‌کنند ولی کرونا این تعبیرها و مفاهیم را تغییر داد.

این متخصص چشم ادامه می‌دهد: کرونا به جامعه فهماند همان‌طور که رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نه برای پول بلکه برای دفاع از میهن و ناموس خود عازم جبهه‌های نبرد شدند جامعه پزشکی نیز برای حفظ جان هموطنان خود امروز در بیمارستان‌ها تمام قد ایستاده‌اند.

پزشکان سرمایه‌های جامعه و فرماندهان جبهه سلامت

یزدان‌پناه تاکید می‌کند: جامعه پزشکی با ۲۴۳ شهید مدافع سلامت در بحران کرونا خوش درخشید و همه معادله‌ها را به هم ریخت شاید سال‌ها باید این نقش آفرینی پزشکان در دوران کرونا برای آیندگان واکاوی و این روحیه ایثار و گذشت آنان برای جامعه ترسیم شود.

این پزشک متخصص معتقد است: باید دست تک تک پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، کادر آزمایشگاهی، رادیولوژی و همه کادر بهداشت و درمان را که جان خود را در کف دست گرفتند و در بخش کرونا به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ خدمت کردند، بوسید و قدردانی کرد.

به بیان یزداپناه امروز پزشکان با دشمنی روبرو هستند که از دیده‌ها پنهان است و برای رسیدگی به بیماران مبتلا به این ویروس پیچیده، کادر درمان ساعت‌ها در پوششی سخت و درفضای گرم بر بالین بیماران حاضر می‌شوند و به دلیل ناشناخته بودن این ویروس و نبود تجربه کافی و لازم، بسیاری از پزشکان ناچارند خود به صورت مستقیم بر بالین بیماران حاضر شوند در شرایطی که حتی نزدیک‌ترین افراد به بیمار نیز نمی‌توانند برای او کاری کنند.

 پاداش مادی در مقابل جهاد پزشکان و کادر درمان ناچیز است

رئیس سازمان نظام پزشکی بوشهر معتقد است: در شرایط بحران کرونا هیچ پاداش مادی نمی‌تواند پاسخگوی ایثار کادر پزشکی و درمان باشد چون این افراد در راستای تعهد کاری جان خود را کف دست گرفته و پا در میدان مقابله با کرونا می‌گذارند.

دکتر حسن ملکی زاده به خبرنگار ایرنا گفت: امروز همه پزشکان در رشته‌های مختلف جهاد گونه بدون توجه به خطرهای ناشی از شیوع این ویروس مرگبار در شیفت‌های فشرده در معرض مستقیم بیماری قرار دارند این درحالی است که تجربه این شرایط سخت برای هر فرد دیگری به غیر از کادر درمان لرزه بر تن می‌اندازد اما این افراد تاکنون مردانه در مقابل این ویروس بی‌رحم ایستاده‌اند.

به گفته ملکی تقدیم ۶ پزشک شهید در دوران کرونا در استان بوشهر بیانگر جهادی سخت و انجام کاری بزرگ در حوزه پزشکی این استان است که به طور یقین تاریخ هیچگاه این ایثارگری‌ها را به فراموشی نخواهد سپرد.

خواسته‌های جامعه پزشکی از مردم و مسئولان 

رعایت دستورالعمل‌های بهدشتی، دوری از تجمع‌ها، استفاده از ماسک، گسترش و سرعت بخشی در امر واکسیناسیون و پرداخت مطالبات خواسته و انتظار پزشکان از مردم و مسئولان در این شرایط است.

به گفته ملکی‌زاده ویروس کرونا اقتصاد دنیا و معیشت خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار داده و به نحوی جامعه را در اقیانوسی از مشکلات گرفتار کرده اما در این مسیر برای حفظ جان‌ها و کنترل شیوع ویروس چاره‌ای به غیر از قرنطینه وجود ندارد.     

ملکی‌زاده در باره  ضرورت اهمیت تزریق واسکن و ایمن سازی جامعه اینگونه ادامه می‌دهد: مردم به شایعه‌های فضای مجازی درباره تزریق واکسن توجه نکنند و برای ایمن سازی جامعه بر اساس نوبت بندی اعلام شده در مراکز تجمیعی حاضر و اقدام به تزریق واکسن کنند چون در این شرایط تنها راه نجات جمعی جامعه واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی است.

وی انجام گسترده واکسیناسیون در این شرایط را کاری جهادی عنوان کرد و معتقد است برای سرعت بخشی در این اقدام همه آحاد جامعه و دستگاه‌های اجرایی باید به کمک مجموعه بهداشت و درمان بشتابند تا این کار در کمترین زمان و با گستردگی بیشتری انجام شود.

ملکی‌زاده اینطور ادامه می‌دهد: تولید و واردات واکسن برای گسترش چتر واکسیناسیون در جامعه و تزریق دُز یادآور به مدافعان سلامت برای ارتقای سطح آنتی بادی آنان به دلیل تماس مدام با بیماران از جمله خواسته‌های جامعه پزشکی است. 

این جراح و متخصص بیماری‌های چشم در استان بوشهر در آخر پرداخت حق و حقوق بر زمین مانده پزشکان که بعضی از آنها با تاخیرهای چند ماهه روبرو است را از جمله مهمترین خواسته جامعه پزشکی از مسئولان در این شرایط عنوان کرد.

رئیس بیمارستان شهرستان دیلم عمل به مسئولیت اجتماعی از سوی آحاد جامعه و ارتقای سواد بهداشتی را از جمله انتظارات جامعه پزشکی از مردم عنوان می‌کند و معتقد است: بسیار سخت است که هر روز شاهد مرگ انسان‌هایی باشیم که اگر ذره‌ای به پروتکل‌های بهداشتی توجه می‌کردند امروز نباید یکهزار و ۷۰۰ مرگ در استان داشته باشیم.

دکتر فرید ده‌بزرگی ادامه می‌دهد: در شرایطی که بیشتر کارکنان دستگاه‌های اجرایی از شرایط دورکاری استفاده می‌کنند اما کادر درمان به دلیل تعهد کاری نه تنها دورکاری ندارد بلکه باید با اضافه کاری درخط مقدم مبارزه با کرونا حاضر باشند.

وی  معتقد است هرچند کادر درمان در این مدت بنا به تعهد و احساس مسئولیتی که دارند با تمام توان پای سلامت مردم ایستاده‌اند اما تمام این تلاش‌ها در صورتی نتیجه می‌دهد که افراد نسبت به سلامت خود پایبند باشند.

وی شیفت‌های سنگین پزشکان و پرستاران و گذشت از وقت پدری و مادری این افراد با هدف خدمت به بیماران را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گویند: کادر پزشکی خسته و نیاز به حمایت همه جانبه مردم دارد که این امر تنها با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی امکان پذیر است و این بهترین تقدیر از زحمت این قشر به شمار می‌رود.

اما تک تک ما شهروندان جامعه بعد از نگاه پر رحمت خدا، چشم به دستان شفابخش و دانش پزشکان دوخته‌ایم و در مقابل همه رفتارهای فردی و اجتماعی خود مسئول هستیم؛ رفتارهایی که شاید ظاهری ساده ولی بسیار اثرگذار است، ماسک پوشیدنی که مکرر در همه جا و توسط همه رسانه های رسمی و غیر رسمی گفته می‌شود، شرکت نکردن در هر تجمع با هر نام، بهتر است برای تجمع‌های خود دلیل و مدرک نیاوریم، در شرایط کنونی که در مقابل هجوم سهمگین ویروس کرونا از نوع دلتا قرار داریم وهر لحظه دل نگران ورود نوع جهش یافته بدتر از آن هستیم چه تجمعی می‌تواند توجیه عقلانی داشته باشد.

اگر در این شرایط بحرانی که خطای رفتاری هر انسان می‌تواند گریبان‌گیر جان انسان‌های بی‌گناه فراوانی از خودی تا غیر خودی شود به قدرت عقلانی خود برای تصمیم گیری تکیه نداشته باشیم، چطور می‌توانیم ویروس کرونا و اثرات مخرب آن را انکار کنیم در حالی که روزانه شاهد بستری شدن و خاکسپاری تعدادی زیادی از هم‌وطنان خود هستیم. چطور می توانیم برای پاسخ به خواسته دلمان بار بر دوش کشیده مدافعان سلامت را سنگین‌تر و سنگین‌تر کنیم و بی خیال از جان دادن آن‌ها یا عزیزان آن‌ها به روزمرگی‌های همیشگی زندگی  بپردازیم.

error: Content is protected !!