چای معروف به «کله مورچه» و «باروتی» نخورید

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران گفت: چای کله مورچه ای و معطر به خاطر مواد افزودنی غیر طبیعی در طولانی مدت سبب بروز سرطان در بدن افراد می شود.

محمد حسین عزیزی رئیس انجمن صنایع غذایی ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به عوارض مصرف چای معطر و کله کورچه ای اظهار داشت: مواد افزودنی که  برای معطر شدن چایی بوسیله کارخانه های سازنده اضافه می شود بستگی به نوع اسانس و میزان مواد بکار رفته در چایی سبب بروز مشکلات و بیماری های مختلفی می شود.

وی بیان کرد: هر چه قدر چایی از اسانس و مواد افزودنی کمتری برخوردار باشد سالم تر بوده  و خاصیت بیشتری برای افراد دارد ولی اگر چایی به خاطر رنگ و عطرش مواد افزودنی زیادی در آن بکار گرفته شود سرطان زا می شود.

عزیزی عنوان کرد: افرادی که از چایی های معطر و به اصطلاح کله مورچه ای استفاده می کنند در طولانی مدت دچار سرطان های مختلف می شوند .

وی ادامه داد: اغلب چای‌هایی که روی بسته‌بندی آن کلمات شکسته، برگی، قلمی و تهیه‌شده از برگچه‌های بالایی بوته چای نوشته شده باشد از ارزش و مرغوبیت بالایی برخوردارند.

عزیزی متذکر شد:  این برگ‌ها نرمی و لطافت بیشتری دارند و ریزتر و پرزدارترند، اسانس و عطر و طعم بیشتری دارند و جزو چای‌های درجه یک محسوب می‌شوند. برگ‌های کمی درشت‌تر، چای درجه دو و چایی که از برگ‌های بزرگ و پیر و ضخیم پایینی بوته‌ها تهیه شده باشد چای درجه سه نامیده می‌شود که تلخ‌تر است. 

وی اظهار داشت: چای کله‌مورچه و باروتی سریع رنگ می‌دهند و‌ چه‌بسا به همین دلیل هم بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند، همچنین چای کله مورچه از مخلوط کردن خرده‌ها و پودر کهنه چای با رنگ و اسانس تهیه می‌شوند. به این نوع چای رنگ سنتزی می‌زنند پس از مدتی رنگ آن تغییر کرده و کدر، تیره و مات می‌شود که همین نشانه‌ها و خصوصیات مشخص می‌کند این نوع چایی حاوی مواد رنگی و بی‌کیفیت است.

وی گفت:  ارگانیک بودن چای ها ملاک بر سالم بودن آنها نیست و افراد حتما باید از خرید چای های فله ای اجتناب کنند. 

error: Content is protected !!