چرایی هوس خوردن خوراکی‌های شیرین

غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده به طور معمول از محتوای سدیمی بیشتر از آن چه فکر می کنید، برخوردار هستند. این شرایط زمانی که در رستوران غذا می خورید نیز صادق است. هرچه مقدار نمک در غذا بیشتر باشد، هوس برای خوردن غذاهای شیرین نیز بیشتر خواهد بود.

آیا شکلات، آبنبات و کلوچه دوست دارید؟ شیرینی ها در اشکال و انواع مختلف در دسترس هستند. مردم پس از وعده های غذایی یا هر زمانی از روز ممکن است با هوس خوردن یک خوراکی شیرین روبرو شوند.

چرایی هوس خوردن خوراکی‌های شیرین 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “نیو هلث ادوایزر”، برخی افراد شیرینی‌دوست ممکن است به خوردن خوراکی های شیرین اعتیاد پیدا کنند و گاهی اوقات ممکن است علاقه ما به خوردن شیرینی با هورمون های شادی پیوند خورده باشد. اما آیا این خوراکی های شیرین و هوس خوردن آنها برای سلامت ما مفید هستند یا به آن ضرر می رسانند؟

چرا برخی افراد هوس های قندی دارند؟

عوامل مختلفی محرک هوس های انسان برای خوردن یک خوراکی شیرین هستند. برخی از شایع‌ترین دلایل شامل موارد زیر می شوند:

مصرف کالری کم

دریافت کالری به میزانی کمتر از نیاز بدن موجب می شود تا بدن در پی سوخت برای تامین خواسته های موجود باشد. نیاز به جستجو برای سوخت هوس های انسان برای قند را افزایش می دهند، زیرا مصرف آن به سرعت انرژی را در اختیار بدن قرار می دهد، اگرچه این شکل خوبی از انرژی محسوب نمی شود.

انتخاب اشتباه رژیم غذایی

خوردن غذاهای شیرین حاوی شیرین کننده های مصنوعی هوس های قندی انسان را افزایش می دهند. این غذاها به صورت لحظه ای نیاز ما به شیرینی را برطرف می کنند، اما آنها بدن را برای دریافت سوخت هرچه بیشتر نیز فریب می دهند، از این رو بدن در پی دریافت کالری های بیشتر به شکل قند خواهد بود.

عادات بد

مردم برخی عادات خود را بدون این که متوجه باشند تا چه اندازه می توانند بر وضعیت بدن و سلامت آنها تاثیرگذار باشد، دنبال می کنند. در این میان، بدترین عادت شامل مصرف انواع نامناسب کالری به منظور رفع گرسنگی می شود که می تواند هرچه بیشتر هوس های قندی را افزایش دهد.

نشاسته بالا، چربی و پروتئین کم

مصرف نشاسته فراوان بدون هیچ گونه فیبر یا پروتئین در رژیم غذایی موجب افزایش هوس برای خوردن شیرینی می شود. کالری هایی که از این طریق کسب می شوند سریع جذب شده و موجب احساس گرسنگی زود هنگام و هوس برای خوردن غذای بیشتر می شود.

غذاهای شور بیش از حد

غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده به طور معمول از محتوای سدیمی بیشتر از آن چه فکر می کنید، برخوردار هستند. این شرایط زمانی که در رستوران غذا می خورید نیز صادق است. هرچه مقدار نمک در غذا بیشتر باشد، هوس برای خوردن غذاهای شیرین نیز بیشتر خواهد بود.

غذا خوردن سریع و نجویدن کامل غذا

مواد غذایی باید به خوبی جویده شوند و به آرامی خورده شوند تا از عملکرد بهینه و موثر دستگاه گوارش اطمینان حاصل شود. روند گوارش با بزاق که حاوی آنزیم هایی برای کمک به این روند و تعادل جسمانی بدن است، آغاز می شود.

کم آبی بدن

آب پس از یک وعده غذایی ضروری است. از نوشیدن آب همراه با وعده های غذایی پرهیز کنید، زیرا گوارش غذا در معده را مختل می کند. گوارش نامناسب می تواند هوس خوردن یک خوراکی شیرین را افزایش دهد.

ترفندهایی برای کاهش مصرف شیرینی

آیا به خوردن شیرینی علاقه فراوان دارید؟ در ادامه چند ترفند مفید برای پیشگیری از هوس های قندی ارائه شده اند:

از خوردن غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید

قند و غذاهای فرآوری شده اعتیادآور هستند. این می تواند بخش مشخصی از مغز که مسئولیت تولید دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی مسئول احساس رضایت، را بر عهده دارد به صورت مصنوعی تحریک کند. هنگامی که سطح این هورمون افت می کند، احساسی ناخوشایند در شما شکل می گیرد که به هوس مصرف هرچه بیشتر قند برای تجربه دوباره احساس خوب منجر می شود.

سطوح سروتونین را تقویت کنید

سروتونین یا هورمون شادی از طریق دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل، ورزش منظم، و استراحت کافی افزایش می یابد. هرچه سطوح این هورمون بالاتر باشد، هوس های غذایی برای خوراکی های شیرین نیز کمتر خواهند بود.

از شیرین کننده های طبیعی استفاده کنید

شیرین کننده های طبیعی فاقد کالری و شاخص های گلیسمی هستند و اعتیادآور نیز نیستند. در شرایطی که شیرین کننده های مصنوعی شیرین‌تر هستند، اما سطوح قند خون را در بدن افزایش نمی دهند. برخی از بهترین شیرین کننده های طبیعی شامل استویا و لاکانتو می شوند.

آب فراوان بنوشید

شما ممکن است درباره این که بدن در واقع به قند نیاز دارد یا آب دچار اشتباه شوید، زیرا علائم و نشانه های مشابهی دارند. اگر هوس قندی دارید، پیش از مصرف یک خوراکی شیرین بهتر است یک لیوان آب بنوشید. گزینه بهتر، نوشیدن چای طبیعی و خانگی شیرین شده با شیرین کننده های طبیعی است. از این طریق هم از کم آبی بدن پیشگیری می شود و هم هوس خوردن شیرینی فروکش می کند.

قند خون خود را پایدار نگه دارید

با مصرف چندین وعده غذایی کوچک و سالم در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگ می توانید سطح قند خون خود را پایدار نگه دارید. از این طریق نسبت به ترشح هورمون سروتونین به منظور کسب احساس شادی و خواب بهتر، و کمک به پیشگیری از هوس خوردن شیرینی اطمینان حاصل می شود.

سبزیجات فراوان مصرف کنید

سبزیجات برگدار سبز و سبزیجات دریایی به تقویت انرژی کمک می کنند. هر دو آنها سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی هستند، که به عملکرد درست بدن کمک می کنند. این مواد غذایی هوس برای قند و غذاهای فرآوری شده را نیز کاهش می دهند.

نوشیدنی ها و غذاهای تخمیر شده مصرف کنید

محصولات غذایی تخمیرشده به کاهش یا حتی از بین بردن هوس های قندی کمک می کنند. شما می توانید نسخه های شخصی از غذاهای تخمیر شده را تهیه کنید یا آنها را از فروشگاه ها خریداری کنید. طعم ترش غذاهای تخمیرشده اشتیاق انسان برای شیرینی ها و غذاهای فرآوری شده را کاهش می دهند.

مراقبه انجام دهید

مراقبه به کاهش استرس به منظور دفع هوس های قندی کمک می کند. استرس موجب ترشح هورمون کورتیزول می شود، که می تواند قند خون را در بدن افزایش دهد و به غدد آدرنال آسیب وارد کند، که به شکل گیری هوس های قندی منجر می شود. یک مراقبه کوتاه پیش از وعده های غذایی به کسب آرامش و گوارش و جذب بهتر مواد مغذی در بدن کمک می کند.

error: Content is protected !!