چرا افسردگی موجب احساس خستگی می‌شود؟

احساس خستگی برای افراد مبتلا به افسردگی یک نشانه بسیار شایع است. خستگی در واقع یکی از ویژگی های بارز افسردگی محسوب می شود.

چرا افسردگی موجب احساس خستگی می‌شود؟

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “اینسایدر“، افسردگی موجب افت سطوح انرژی بدن می شود و بسیاری علائم دیگر مرتبط با آن مانند غم و اندوه شدید و تنهایی می توانند احساس خستگی را هرچه بیشتر تشدید کنند. اما چرا افسردگی موجب احساس خستگی در فرد می شود و چگونه می توان تشخیص داد که افسردگی دلیل شکل گیری آن است؟

افسردگی بر انتقال دهنده های عصبی تاثیرگذار بوده و موجب احساس خستگی می شود

افسردگی احتمالا با بروز تغییرات در انتقال دهنده های عصبی مغز مانند دوپامین، نوراپی‌نفرین و سروتونین مرتبط است. این انتقال دهنده های عصبی نقش های مهمی در تنظیم سطوح انرژی، خواب، اشتها، انگیزه و لذت ایفا می کنند.

افسردگی یک بیماری پیچیده است که دلایل مختلفی می توانند در ابتلا به آن نقش داشته باشند که ژنتیک، بیماری ها، رویدادهای استرس‌زا در زندگی، و شیمی مغز از آن جمله هستند. بیان تفاوت بین خستگی روانه و خستگی مرتبط با افسردگی نیز می تواند چالش برانگیز باشد.

خستگی و افسردگی می توانند بسیار مشابه یکدیگر به نظر برسند.

از کجا متوجه شویم که به افسردگی مبتلا هستیم یا فقط خسته هستیم؟

سطوح کم انرژی، انگیزه کم، و از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش از جمله علائمی هستند که هم در افسردگی و هم خستگی دیده می شوند. اما یک عامل تمایز بین آنها می تواند میزان اشتیاق فرد به انجام فعالیت ها باشد. افرادی که خسته هستند ممکن است تمایل به انجام فعالیت های مختلف داشته باشند اما کمبود انرژی مانع آنها می شود، در شرایطی که افراد مبتلا به افسردگی تقریبا هیچ علاقه ای به انجام فعالیت های مختلف ندارند.

مدت زمانی که فرد بدخلق است و این که آیا استراحت و خواب کافی به بهبود این شرایط کمک می کند یا خیر موارد مهم دیگری هستند که باید مد نظر قرار بگیرند. خواب خوب شبانه می تواند خلق و خوی فردی خسته را بهبود ببخشد.

اما خستگی مرتبط با افسردگی تمام جنبه های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. اثر این شرایط در موارد زیر احساس می شود:

جسمانی: برای فرد افسرده انجام کارهای روزانه مانند غذا خوردن، دوش گرفتن، لباس پوشیدن و غیره ممکن است دشوار باشد. به واسطه افسردگی، بدن می تواند سنگین، کند و سفت احساس شود.

شناختی: به واسطه افسردگی، فرد ممکن است دشواری در حفظ تمرکز، و پردازش اطلاعات را تجربه کند. کمبود خواب نیز می تواند اثر شناختی مشابهی را ایجاد کند و تمرکز کردن را دشوار سازد.

عاطفی: در اینجاست که آثار ممکن است عمیق‌تر باشند. خستگی پرهیز از افکار و احساسات سردرگم کننده که بخشی از افسردگی هستند را دشوار می سازد. زمانی که خسته هستید، برقراری ارتباطات عاطفی با دوستان، خانواده و افرادی که اطراف شما حضور دارند ممکن است چالش برانگیزتر شود و این نیز می تواند احساس تنهایی و ناامیدی را هرچه بیشتر تقویت کند.

افسردگی بر شرایط خواب انسان تاثیر می گذارد

هفت ساعت خواب شبانه برای بزرگسالان توصیه شده است. برای افراد مبتلا به افسردگی این کار ممکن است دشوار باشد.

افراد مبتلا به افسردگی اغلب با دشواری در به خواب رفتن یا خواب باقی ماندن یا هر دو مواجه هستند. این افراد ممکن است خواب عمیق کمتری را تجربه کنند. نتیجه نهایی این است که خواب کارایی خود در کسب آرامش و افزایش سطوح انرژی را به همراه نخواهد داشت.

افزون بر این، افراد مبتلا به افسردگی می توانند درگیر رفتارهای نامناسبی شوند که به کاهش کیفیت و کمیت خواب منجر می شود. به عنوان مثال، خستگی مرتبط با افسردگی می تواند به چرت زدن در طول روز منجر شود که به خواب رفتن هنگام شب را دشوارتر می کند.

فعال باقی ماندن برای افراد مبتلا به افسردگی ممکن است دشوار باشد، اما مقاومت در برابر وسوسه بی تحرکی می تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود این شرایط داشته باشد. مقداری فعالیت بدنی در هر روز ممکن است حتی به خواب بهتر در شب کمک کند.

به رغم افسردگی، چگونه خوابی خوب داشته باشیم؟

شما می توانید راهبردهای زیر را برای بهبود کیفیت خواب خود، به ویژه اگر به یک بیماری روانی، مانند افسردگی، مبتلا هستید، مد نظر قرار دهید.

برنامه ای منظم داشه باشید: تلاش کنید هر روز تقریبا در یک ساعت مشخص خوابیده و از خواب بیدار شوید. پیروی نکردن از یک روتین خواب معمولا با چاقی، پرفشاری خون، و پیامدهای سلامت نامناسب دیگر پیوند خورده است. افزون بر این، پیروی از یک برنامه منظم، خوابیدن و بیدار شدن از خواب را برای شما تسهیل می کند.

نمایشگرها را در اتاق خواب قرار ندهید: از تلفن همراه به عنوان ساعت زنگ‌دار برای بیدار شدن از خواب استفاده نکنید یا پیش از خواب در لپ تاپ خود وبگردی نکنید. یک ساعت پیش از خواب از قرار گرفتن در برابر نمایشگرها پرهیز کنید. نوری که از نمایشگرها ساطع می شود می تواند در تولید ملاتونین، هورمونی که به خواب بهتر کمک می کند، در بدن اختلال ایجاد کند.

برنامه ورزش صبحگاهی را تنظیم کنید: انجام ورزش صبحگاهی می تواند به بهبود خلق و خو و شرایط خواب شما کمک کند. همچنین، از انجام تمرینات ورزشی با شدت بالا هنگام شب پرهیز کنید زیرا ممکن است در خواب و استراحت شما اختلال ایجاد کند.

از کافئین و الکل پرهیز کنید: کافئین و الکل می توانند شما را بیدار نگه داشته و شرایط خواب و افسردگی را تشدید کنند.

با پزشک خود صحبت کنید: اگر راهبردهای بالا تغییری در شرایط شما ایجاد نکردند، به پزشک مراجعه کنید تا احتمال وجود دلایل دیگر که می توانند در خواب شما اختلال ایجاد کنند، بررسی شود. خستگی می تواند نشانه ای از افسردگی درمان نشده یا به خوبی درمان نشده یا از عوارض جانبی مصرف یک دارو باشد. پس اگر داروهای ضد افسردگی یا دارویی دیگر مصرف می کنید، پزشک خود را از این شرایط آگاه کنید.

——————————

بیشتر بخوانید: 

افسردگی شدید و دوره ای چیست؟

۸ درمان طبیعی برای افسردگی

تولید هورمون شادی را در بدن خود تقویت کنید!

error: Content is protected !!