چهارم اردیبهشت ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

بیش از یک سال است که از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد و متاسفانه این بار ویروس کرونای انگلیسی که قدرت، شدت سرایت و کشندگی بیشتری دارد مردم را در معرض تهدید جدی قرار داده و در اغلب  استان‌های کشور نیز شیوع پیدا کرده و اگر مردم در اجرای پروتکل‌ها همراه و همگام مسئولین نباشند متاسفانه باید منتظر آمارهای بالاتری از مرگ و میر هموطنانمان بر اثر بیماری کووید ۱۹باشیم.

مسئولان بهداشتی به کرار نسبت به خطرات موج چهارم کرونا و پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی هشدار می دهند تا بتوانند گام های بلندی را برای کنترل و مهار این ویروس مهلک در جامعه بردارند.

به گفته کارشناسان بهداشتی، موج چهارم همه گیری کرونا بسیار سهمگین تر بوده و شرایط سختی را برای کشور رقم زده است.

این موج بسیار جدی تر از موج قبلی است به طوری که قدرت سرایت و انتشار سریع و خطرناک تری نسبت به نوع کلاسیک خود داشته و موجب شده تا بیمارستان‌های اغلب مناطق کشور از بیماران بدحال کرونایی پر شود.

مسئولان بیمارستانی اغلب استان ها آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی  را در وضعیت حاد و نگران کننده عنوان می کنند و هشدار می دهند که سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا نسبت به موج‌های قبلی  بسیار زیاد است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز شنبه اعلام کرد: با فوت ۳۷۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۹ هزار و ۱۲۰ نفر رسید. پنج هزار و ۱۵۶ بیمار بدحال نیز در آی سی یو بستری هستند.

به گزارش مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از دیروز تا امروز (۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۲۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۹۱۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۳۷۷ هزار و ۳۹ نفر رسید.

در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.  بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.  

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان روند ابتلا به کرونا در استان را همچون هفته های گذشته صعودی اعلام کرد و گفت: هر روز بر شمار مبتلایان به این ویروس در هرمزگان اضافه می شود.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: هفته گذشته، با توجه به روند بسیار صعودی ابتلا به کرونا، هفته بسیار سختی برای نیروهای بهداشت و درمان بود که در یک مورد آن در روز ۳۰ فروردین ماه،  شاهد ثبت ۶۴۱ مورد ابتلا در هرمزگان بودیم که شماری از آنها بستری شدند.

وی با بیان اینکه هفته گذشته در مقایسه با هفته قبل آمار بستری ها، هفت درصد رشد داشته، خاطرنشان کرد: پایش آمارها حکایت از آن دارد که هفته گذشته هر سه دقیقه، یک ابتلا به کرونا در هرمزگان ثبت شده که آمار بسیار بالا و نگران کننده ای است.

اما شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان در مسیر فزاینده قرار دارد به طوری که در شبانه‌روز گذشته، با فوت ۱۷ فرد مبتلای دیگر، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید. ۱۹ در این استان به یک‌هزار و ۵۸۲ نفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در موج سوم شیوع کووید. ۱۹ در هشتم آذرماه سال ۱۳۹۹ با ۲۲ فوتی به ثبت رسید.

پس از فروکش موج سوم شیوع کرونا، در زمستان سال گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در استان اردبیل ۱۲ بار به صفر رسید ولی در روزهای اخیر به شکل شدیدی افزایش یافته و با رشد بیش از سه برابری به ۱۷ فوتی در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، مجموع آمار بستری همزمان مبتلایان بیماری کووید. ۱۹ در این استان در شبانه‌روز گذشته با ثبت رکودی دیگر به ۶۱۸ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت : روند شیوع کرونا در استان همچنان صعودی و نگران‌کننده است.

در همین حال مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا در لرستان اعلام کرد : این استان جزو چهار استان پرخطر شیوع و مرگ و میر کرونا در کشور اعلام شده است.

احمد حسین فتایی گفت : در آخرین جلسه ستادهای ملی و استانی مدیریت کرونا، لرستان جزو هفت استان رکورددار ابتلا و مرگ‌ و میر کرونا معرفی شد که آمار به‌شدت نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: این درحالی است که طی ۲ هفته گذشته شاهد تعطیلی گسترده بازار و کاهش ترددها بوده‌ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز گفت: طبق گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در موج چهارم شیوع ویروس کرونا این استان بیشترین میزان ابتلا به کرونا را در کشور دارد.

مصطفی آزادبخت در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا بیان کرد: وضعیت کرونا در هفت استان کشور صعودی است که همدان رتبه اول این هفت استان را دارد بنابراین باید برای کنترل این وضعیت چاره ای عاجل اندیشید.

به گزارش ایرنا، واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به ۴ نفر در روز کاهش دهد.

همچنین خبر رسیده که مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا پاستور تولید مشترک ایران و کوبا دوشنبه هفته جاری با حضور وزیر بهداشت بر روی داوطلبان اصفهانی آغاز می‌شود.

واکسن کرونای نوترکیب کنژوگه که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده، اکنون پس از گذراندن موفق فاز یک و دو، وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده و تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز می‌شود.

کمال حیدری رییس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره اینکه محدودیت‌های کرونایی جدی گرفته نشده است، اظهار داشت: هم اینک شاهد افرایش تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از کرونا هستیم.

وی افزود:در مرحله آغاز ثبت نام شرکت در کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای ” کنژوگه ایران- کوبا ”  هستیم که بتوانیم از بین ۲۰ هزار داوطلب کشوری بین پنج استان کشور آن را اجرایی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز اعلام کرد که واکسیناسیون عمومی برای لایه‌های مختلف جمعیتی در شهرستان‌های مختلف استان مرکزی علیه ویروس کرونا از دوشنبه این هفته (ششم اردیبهشت ماه جاری) آغاز می‌شود.

دکتر «محمد جمالیان» افزود: نخستین گام واکسیناسیون عمومی کرونا برای افراد بالای ۸۵ سال خواهد بود که جمعیتی بالغ بر ۱۱ هزار نفر شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: در مراحل بعدی  واکسیناسیون استان نیز  به ترتیب گروه‌های سنی ۷۰ تا ۷۹ سال، ۶۰ تا ۶۹ سال و سایر سنین واکسن دریافت می‌کنند.

معاون بهداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۰هزار دوز واکسن تحویل استان شده است، اعلام کرد: واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان استان رو به پایان بوده و فردا – یکشنبه – به اتمام می‌رسد.

عباسعلی درستی اظهار کرد: طی امروز و فردا و با واکسیناسیون کادر باقیمانده بهداشت و درمان آذربایجان شرقی که حدود ۳۰هزار نفر را شامل می شود مصون سازی این تعداد در برابر کرونا به پایان می رسد.

وی افزود: پزشکان عضو نظام پزشکی نیز شامل طرح واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان آذربایجان شرقی می باشند.

وی خاطر نشان کرد: سرعت واکسیناسیون در آذربایجان شرقی بر اساس واکسن های تحویلی و تعیین اولویت ها خواهد بود و از فردا واکسیناسیون سالمندان با ۸۰ سال در استان آغاز می شود و این قشر از جامعه علیه این بیماری واکسینه خواهند شد.  

معاون بهداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین با ابراز نگرانی از روند مستمر شیب تند مبتلایان کرونا در آذربایجان شرقی، یادآور شد: بیش از یک هزار و ۶۰۰ کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری هستند و روزانه بیش از ۲۰ نفر در اثر کرونا فوت می کنند.  

درستی ادامه داد: روزانه نتیجه حدود یک هزار آزمایش کرونا در آذربایجان شرقی مثبت می شود از این رو رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعیا بیش از گذشته ضروری است.  

در همین حال سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، استان فارس را جزو استان‌هایی دانست که به نظر می‌رسد به قله وضعیت شیوع موج چهارم کرونا رسیده و از آن نیز عبور کرده است.

علیرضا رئیسی افزود: گذشتن از قله شیوع موج چهارم با زاویه ثبت شده در نمودار شیوع، به معنای عبور سریع از پیک خواهد بود.
وی که در جلسه ویدیوکنفرانس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا سخن می‌گفت، اظهار داشت: البته تعداد بیماران در استان کم نیست اما به نظر می‌رسد کنترل صورت گرفته است.
سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا همچنین گفت: اگردر هفته آینده این وضعیت ادامه پیدا کند، نشان دهنده یک مدیریت بسیار خوب در استان فارس است.

error: Content is protected !!