چهارم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

مسوولان درمان و پزشکان کشور نیز در کنار برنامه ریزی و هماهنگی برای تزریق واکسن به گروه های هدف و در نهایت واکسیناسیون تدریجی تمامی افراد بارها تاکید کرده اند که واکسن کرونا از هر نوعی که باشد عوارضی ایجاد نمی کند چرا که ویروس زنده فعال نیست و شاید صرفا علائم خفیفی همچون تب یا خستگی در پاسخ به آنتی ژن های موجود باشد که آن هم صرفا با مصرف مُسکن برطرف می شود.

در این رابطه امروز خبرنگار ایرنا در اهواز گفت و گویی داشته با دکتر شکرالله سلمان زاده متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره عوارض احتمالی واکسن کرونا که وی تاکید کرده است: این واکسن در برابر جهش‌های ایجاد شده بیماری کووید ۱۹ نیز ایمنی ایجاد می کند.

وی اظهار داشته است: حداقل ایمنی ایجاد شده تزریق واکسن این است که از ابتلا به نوع شدید بیماری ونیاز به بستری جلوگیری می کند و خطر مرگ  و میر را کاهش می دهد حتی افراد بهبود یافته از بیماری کرونا نیز یک ماه بعد از شروع علائم بیماری می‌‍ توانند واکسن تزریق کنند  و یک بار ابتلا به این بیماری دلیل بر ایمنی نیست و واکسن باید تزریق شود چون ایمنی بعد از بهبودی بیماری ممکن است دو تا سه ماه باشد.

دکتر کرم حسین حسنوند سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله هم گفته است استقبال مردم این شهرستان از طرح واکسیناسیون کرونا به دلیل باورهای غلط مطلوب نیست.

وی افزوده است: دلیل احتمالی این امر، باورهای غلط مبنی بر بی فایده و بی اثر بودن واکسن و یا عوارض آن است.

وی افزود: اگر پر عارضه ترین نوع واکسن را کل ۶۰ میلیون جمعیت هدف کشور تزریق کنند کمتر از ۱۵ نفر احتمال مرگ وجود دارد در حالیکه اکنون روزانه صدها نفر از شهروندان ایرانی طی یک شبانه روز جان خود را بر اثر کرونا از دست می دهند.

دکتر حسنوند یادآورشد: باور غلط دیگر این است برخی افرادی که پیش از این به کرونا مبتلا شده اند خود را ایمن می دانند و رغبتی نسبت به تزریق واکسن ندارند.

اما این تفکر درباره واکسن کرونا را نباید به آحاد جامعه نسبت داد زیرا بسیاری از افراد نیز استقبال کرده و مشتاقانه در انتظار دریافت واکسن هستند.

مصداق این اظهارات مطلبی است به نقل از دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام که گفته است: استقبال مردم این استان برای تزریق واکسن کرونا که در ابتدا چندان مناسب نبود، بهبود یافته و هم اکنون خانواده‌ ها از این طرح ملی به خوبی حمایت می کنند.

 امروز همچنین عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته است: تزریق واکسن کرونا هیچ گونه پرهیز دارویی یا غذایی ندارد و افرادی که تحت نظر پزشک به صورت روزانه در حال مصرف دارو هستند، می‌توانند بدون نگرانی واکسن کرونا را تزریق کنند.

دکتر مسعود مردانی اضافه کرده است: در این ارتباط حتی اگر شخصی از پرهیز غذایی خاصی تبعیت می‌کند نیز برای تزریق واکسن نیازی به جلوگیری از ادامه پرهیز غذایی ندارد و باید به روند عادی زندگی خود ادامه دهد و هر دارو و هرگونه اقدام درمانی مانند جراحی های مختلف ممکن است با عوارضی همراه باشند، اما فایده و نتیجه آن اقدام به مراتب برای بیمار پرسودتر است و همانگونه که نباید از درمان بیماری ها به دلیل ترس از عوارض آن دوری کرد، در مورد تزریق واکسن کرونا نیز نباید این ترس را به دل راه داد. 

چهارم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور

روند واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا با شتاب بیشتر در نقاط مختلف کشور در حال انجام است و هر روز بر تعداد افرادی که در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ واکسینه می شوند، اضافه می شود و این موضوع نویدبخش آن است که در ماه های آینده در شرایط مناسب تری قرار خواهیم گرفت.

در این رابطه مسوولان در شهرها و استان های مختلف امروز در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا شرایط واکسیناسیون کرونایی منطقه خود را تشریح کرده اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون یک سوم افراد ۷۰ تا ۷۵ ساله ساکن این استان علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

سیمین خیاط زاده اظهار کرد: در زمان حاضر واکسیناسیون جامعه هدف تعریف شده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمامی شهرستان های آذربایجان شرقی ادامه دارد و طبق پیش بینی ها و برنامه ریزی های از قبل تعیین شده واکسیناسیون افراد ۷۰ تا ۷۵ ساله تا پایان هفته جاری تداوم خواهد داشت.

وی افزود: طبق آخرین آمارها، تاکنون ۸۵ درصد از افراد بالای ۸۰ سال و بین ۸۰ تا ۸۵ درصد افراد ۷۵ تا ۸۰ ساله آذربایجان شرقی علیه ویروس کرونا در شهرها، بخش ها و روستاهای مختلف و در مراکز بهداشت واکسینه شده اند.

خیاط زاده اضافه کرد: اکنون سه مرکز بهداشت در کلانشهر تبریز شامل مرکز بهداشت استان واقع در نصف راه، مرکز بهداشت تبریز واقع در منبع آب و مرکز بهداشت ساری زمی در جوار باشگاه ورزشی شهریار آماده ارایه خدمات به افراد واجد شرایط دریافت واکسن کرونا هستند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله نیز با اشاره به تزریق حدود ۲ هزار دوز واکسن برای کادر بهداشت و درمان و جامعه هدف در سلسله گفته است: از شهروندان انتظار می رود به دور از باورهای غلط، برای تزریق این واکسن و حفظ سلامت خود به مراکز مشخص شده مراجعه کنند.

بر اساس آخرین اطلاعات ۷۵ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کرونا تاکنون به لرستان وارد و مرحله نخست تزریق شامل کادر بهداشت و درمان، سالمندان، بیماران خاص و سرطانی، کارکنان نظام پزشکی و پاکبانان شهرداری انجام شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: ۱۱۲ هزار نفر معادل بیش از ۲۰ درصد از سالمندان این استان واکسن کرونا را دریافت کردند.

آرش نجیمی افزود: حدود ۱۰ درصد جمعیت استان اصفهان از گروه سالمندان بالای ۶۵ سال هستند و در زمان حاضر واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۷۰ سال انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۶۰ درصد از جمعیت ۸۰ سال به بالای استان اصفهان علیه کرونا واکسیناسیون شدند، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود تا پایان خرداد جاری جمعیت غالب سالمندان استان واکسن کرونا را دریافت کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار دوز واکسن کووید ۱۹ از چهار برند اسپوتنیک، آسترازنیکا، بهارات و سینوفارم به این دانشگاه تحویل شده است، گفت: تاکنون بیش از ۱۹۳ هزار نفر یک دوز و ۲۶ هزار نفر ۲ دوز از این واکسن‌ها را دریافت کردند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان هم در خبری اعلام کرد: تاکنون ۱۵۱ هزار نفر یعنی ۳.۲ درصد از جمعیت این استان، تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفتند.

دکتر محمد علوی اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد بیماران خاص و دارای بیماری زمینه ای، بیش از ۸۶ درصد افراد سرای سالمندان و ۹۲ درصد جانبازان خوزستان و بیش از ۹۰ درصد شاغلین حرف پزشکی، بهداشتی و پرستاری که در معرض کرونا هستند، واکسینه شده اند.

وی افزود: همچنین ۷۵ درصد افراد بالای ۸۰ سال، ۷۷ درصد افراد ۷۵ تا ۷۹ سال، ۷۰ درصد افراد ۷۰ تا ۷۴ سال و ۲۵ درصد افراد ۶۵ تا ۶۹ سال در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز واکسینه شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: با توجه به رعایت حال سالمندانی که توانایی حضور در مراکز تجمیعی را ندارند واکسیناسیون خودرویی در استان آغاز و اولین مرکز واکسیناسیون خودرویی برای تزریق واکسن کرونا به سالمندان بالای ۷۰ سال در بیرجند راه اندازی شده است.

غلامرضا شریف‌زاده افزود:واکسیناسیون خودرویی فقط برای افراد ۷۰ سال به بالا انجام می‌شود و سایر سنین باید تا اعلام دوره بعدی منتظر بمانند.

وی اظهار داشت: محموله جدید شامل ۲۲ هزار دوز واکسن کرونا وارد استان شده که نسبت به قبل واکسیناسیون از سرعت بالاتری برخوردار خواهد بود و قبل از این ۳۲ هزار دوز واکسن در چند محموله وارد خراسان جنوبی شده بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب نیز بیان داشت: با تلاش بی وقفه سربازان خط مقدم بهداشت، بهورزان، مراقبان سلامت در پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی تا امروز ۲ هزار و ۶۱۸ نفر از گروه‌های مختلف برای نوبت اول واکسینه شده‌اند.

دکتر فریدون نوری افزود: تمام پایگاه‌های مراکز جامع شهری و خانه‌های بهداشت آماده شده و ۲ مرکز تجمیعی نیز در سالن ورزشی شهدا و دبیرستان امام صادق (ع) برای این منظور در نظر گرفته شده و ۱۶ تیم بهداشتی با همکاری بسیج و جمعیت هلال احمر نیز برای انجام واکسیناسیون عمومی آماده هستند همچنین یک مرکز خودرویی نیز برای واکسیناسیون افراد ناتوان علیه کرونا با استقرار ۲ تیم در این شهر در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه نوبت دهی هوشمند واکسن کرونا برای سنین ۷۰ به بالا شروع شده است، یادآور شد: افرادی که از طریق سامانه ثبت نام کنند به صورت خودکار نوبت دهی شده و محل و زمان دقبق واکسیناسیون به آنها پیامک می‌شود.

چهارم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین وضعیت مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در استان‌ها

البرز /  ۱۵ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان جان خود را از دست دادند و با مرگ این افراد شمار کل جانباختگان کووید ۱۹ در البرز به سه هزارو۹۷۴ نفر رسید.

همچنین ۱۰۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شدند که اکنون در مجموع ۷۵۴ بیمار کووید ۱۹ در این مراکز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و ۴۳ هزار و ۶۰۴  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۳۸ هزار و ۸۷۰ نفر از آنان بهبود یافته اند.

پنج شهرستان تابعه البرز نارنجی و ۲ شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند.

زاهدان /  هم‌اینک ۱۹۵ بیمار حاد تنفسی و ۹۶ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و با افزوده شدن ۲۳۴ بیمار جدید کرونا شمار مبتلایان این ویروس در این استان به ۳۶ هزار و ۱۰۵ نفر رسیده است.

همچنین با فوت یک مورد جدید شمار فوتی های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۱۴ نفر رسید.

یزد / هم‌اکنون ۲۹۵ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ های این استان بستری هستند که از این تعداد ۸۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۴ فرد مبتلا به ویروس کرونا طی شبانه روز گذشته در استان شناسایی شدند که از این تعداد، هشت نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۸۶نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

هم اکنون شرایط از لحاظ شیوع کرونا تنها در شهرستان های اشکذر و بافق زرد و در هشت شهرستان دیگر نارنجی است و محدودیت های کرونایی از شنبه هفته جاری به مدت یک هفته از سوی ستاد پیشگیری و مقابله کرونا در  ۱۰ شهرستان استان یزد تمدید شده است.

هرمزگان / در شبانه روز گذشته هشت نفر دیگر در استان هرمزگان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و با توجه به روند صعودی کرونا شاهد افزایش فوتی های روزانه این ویروس در استان هستیم و تاکنون یک هزار و ۲۴۵ نفر جان خود را از دست دادند.

هم اکنون پنج شهرستان بندرعباس، جاسک، میناب، رودان و پارسیان در وضعیت قرمز به سر می برند و دیگر مناطق استان نیز در شرایط بسیار ناپایداری به سر می برند و احتمال تغییر وضعیت آنها به قرمز بسیار بالا است.

اردبیل / در شبانه روز گذشته ۴۲ فرد جدید به بیماری کووید.۱۹ در این استان مبتلا شده‌اند که ۷۹ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه قبل است.

همچنین در ادامه روند کاهشی موج چهارم شیوع کرونا، طی شبانه‌روز گذشته چهار نفر دیگر از افراد مبتلا به بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل جان باختند و مجموع فوتی‌های کرونا در این استان نیز به یک هزار و ۷۷۶ نفر رسید.

هم‌اکنون ۵۶ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

لرستان / چهار نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در این استان قربانی کرونا شدند و شمار جانباختگان هم به یکهزار و ۸۳۱ نفر رسیده است.

همچنین ۲۲۲بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه‌روز گذشته در استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان کرونا به ۱۱۵ هزار و ۱۸۲ نفر رسیده و اکنون ۵۱۹ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

کاشان / یک زن ۹۵ ساله و ۲ مرد ۸۸ و ۸۹ ساله در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

اکنون شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۲۶ نفر است که ۱۱۱ بیمار در کاشان و ۱۵ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان  ۲۹ نفر است که ۲۶ نفر از بیماران در کاشان و سه نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

چهارم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: با فوت ۲۰۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۹ هزار و ۵۶ نفر رسید.

براساس این اطلاعیه از دیروز تا امروز (چهارم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و  ۸۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۱۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۵۵ هزار و ۳۹۶ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون و ۳۶۲ هزار و ۴۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. 🔰چهار هزار و ۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۹ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۹۳۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۲ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۵۹۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۷۰ هزار و ۴۶۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.  مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به سه میلیون و ۱۴۶ هزار و ۶۲ دوز رسید.

error: Content is protected !!