چهار هزار پزشک در قم فعالیت می‌کنند

حسن عادلی روز یکشنبه به مناسبت فرارسیدن اول شهریورماه روز پزشک، در گفت‌وگو با خبرنگاران که به‌صورت آنلاین انجام شد، افزود: از این تعداد، یک هزار و ۲۰۰ پزشک عمومی، ۸۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص و ۲ هزار پزشک نیز در رشته‌های مامایی، دندانپزشکی، داروسازان، علوم آزمایشگاهی و کارشناسان پروانه دار فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در ابتدای شیوع بیماری کرونا، پنج نفر از پزشکان استان قم به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: بیشترین بار بیماری کرونا متوجه پزشکان عمومی، متخصصان ریه و عفونی است.

عادلی ادامه داد: تعداد زیادی از همکاران اعم پزشک و غیرپزشک به دلیل سنگینی کار پس از شیوع کرونا بیمار شدند و برخی نیز به دلیل مسن بودن و ریسک بالای خطر ابتلا به ویروس کرونا ناچار به تعطیلی مطب شدند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه بیان کرد: تمام داروهایی که امروز برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها تجویز می‌شود، موثر است و افراد باید به‌موقع و قبل از درگیری شدید با ویروس، به مراکز درمانی مراجعه کنند.

عادلی افزود: شدت بیماری، زمان مراجعه، سن بیمار و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای از جمله موارد مهم برای جلوگیری از پیشرفت ویروس کرونا در فرد بیمار می‌باشد؛ همان‌طور که در احادیث دینی و علوم تاکید شده است، پیشگیری به دلیل کم‌هزینه و آسان بودن، موثرتر است و همچنان باید در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون اولین مرحله و یکی از بهترین راه‌های پیشگیری است و با توجه به این‌که مانع از پیشرفت بیماری و مرگ‌ومیر می‌شود،  باید تلاش کنیم برای درصد بالایی از افراد جامعه انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که واکسیناسیون ایمنی صددرصد نمی‌دهد به‌تنهایی کافی نیست و استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند ماسک، عدم حضور در تجمعات، رعایت فاصله فیزیکی و قرنطینه شدن افراد مبتلا باید رعایت شود تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود.

عادلی با اشاره به فوت کودکی در کلینیک دندانپزشکی قم، گفت: پرونده این حادثه در مرحله کارشناسی است؛ دادستان، معاون دادستان، سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی پیگیر این مساله هستند و امیدواریم هرچه سریع‌تر علت فوت این کودک تشخیص داده شود.

وی افزود: به دلیل حساسیت موضوع درخواست کردم که این موضوع در سازمان نظام پزشکی مطرح نشود و در سیستم قضایی و سازمان پزشکی قانونی بررسی شود که البته کارشناسی‌هایی نیز از سازمان نظام پزشکی درخواست شده که انجام خواهیم داد.

دوم خردادماه سال جاری یک کودک قمی در یکی از دندانپزشکی‌های بخش خصوصی قم، بعد از بیهوشی فوت کرد که بلافاصله با دستور معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، کمیته بررسی تشکیل و توضیحات از مسئول فنی درمانگاه خواسته شد.

بررسی ۱۶۲ پرونده در هیات حل اختلاف سازمان نظام پزشکی قم

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی قم گفت: سال گذشته ۱۶۲ فقره پرونده به هیات حل اختلاف ارجاع شد که از این تعداد، در ‌۱۰۹ پرونده تفاهم و رضایت حاصل شد، در ۴۹ پرونده که عدم سازش بود به قسمت دادسرا ارجاع شد.

روح‌الله تقوی با بیان این‌که در هیات حل اختلاف چهار پرونده همچنان باز است، افزود: پارسال ۱۵۵ پرونده به دادسرا ارجاع شد که ۱۴۵ پرونده به نتیجه رسید؛ بعضی پرونده‌ها برائت از سیستم درمانی و بعضی قصور است که کارشناسی‌های متعدد و استعلام از مراجع مختلف لازم است.

وی با اشاره به باز بودن ۱۰ پرونده در هیات حل اختلاف، ادامه داد: در هیات بدوی ۲۷۵ پرونده مورد بررسی قرار گرفت، ۱۹۱ پرونده پاسخ داده شده و ۸۴ پرونده نیز در حال بررسی است.

به گفته وی، در قسمت تجدید نظر نیز ۱۱۴ پرونده مورد بررسی قرار گرفت که ۸۹ پرونده به نتیجه رسید و ۲۵ پرونده سنگین‌تر در حال رسیدگی است.

تقوی با بیان این‌که تعرفه‌های پزشکان مشخص است، تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی با درخواست هزینه‌ای بیشتر از تعرفه پزشکی برخورد خواهد کرد.

علی رهبر معاون رفاهی و پشتیانی سازمان نظام پزشکی قم نیز گفت: وجود کارت‌خوان در مطب‌ها الزامی است و پزشکان قم از نظر ثبت کارت‌خوان در کشور رتبه نخست را دارند.

اول شهریورماه، هم‌زمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تالیفات و خدمات وی، روز پزشک نام‌گذاری شده ‌است.

error: Content is protected !!