چه زمانی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا مناسب است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا به منظور پیشگیری از بیماری، همزمان با شروع فصل پاییز است.

مصطفی جوانیان در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه با نزدیک شدن به فصل پاییز بیماری آنفلوآنزا شیوع پیدا می‌کند، اظهار کرد: زمان پیشگیری از آنفلوآنزا معمولاً اوایل فصل پاییز و زمستان با تزریق واکسن است درست زمانی که تعداد مبتلایان زیاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در ارتباط با بیماری آنفلوآنزا واکسن در کشور وجود دارد، تصریح کرد: این واکسن می‌تواند حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از ابتلا به بیماری آنفلوآنزاجلوگیری کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: واکسن معمولاً به صورت‌های تزریقی و استنشاقی است، اما در کشور ما استنشاقی، وجود ندارد و سازمان بهداشت جهانی آن را پیشنهاد نمی‌دهد، به همین خاطر واکسن به صورت تزریق و در دو نوع سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی وجود دارد.

جوانیان با اشاره به اینکه افراد واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها از واکسن استفاده کنند، گفت: واکسن چهار ظرفیتی برای تمام افراد بالای دو سال توصیه می‌شود و چنانچه در دسترس نبود، سه ظرفیتی کفایت می‌کند.

وی با بیان اینکه برای کودکان شش ماه تا دو سال باید واکسن‌های سه ظرفیتی استفاده و تزریق شود، افزود: تزریق واکسن در افراد بالای ۶۰سال، بچه‌های شش ماه تا پنج سال، خانم‌های باردار به خصوص در سه ماهه دوم و سوم حاملگی، بیماران انواع گروه‌های خونی، اختلالات بیماران با مشکلات کلیوی، قلبی، نارسایی کبد، شیمی درمانی و یا بیمارانی که ترکیبات سالیسیلات مصرف می‌کنند، کارکنان بهداشتی و مراکزی، بیماران مبتلا به آرتروز سیاتیک، پزشکان و پرستاران بخش‌های مراقبت‌های ویژه، دانش آموزان و شاغلان آموزش و پرورش، پرستاران و مراقبین سالمندان، بهزیستی و توانبخشی که خدمات مراقبتی را به عهده دارند، از اولویت‌های بالایی برخوردارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل یادآور شد: واکسن‌هایی موجود در کشور ساخت کشور فرانسه و هلند است که پس از تایید معاونت غذا و دارو، به کانال‌های رسمی و داروخانه‌های سراسر کشورکه دارای مجوز هستند، توزیع و در دسترس افراد قرار خواهد گرفت.

error: Content is protected !!