چگونه میوه ها را ضدعفونی کنیم؟

میوه، یکی از مهم ترین مواد خوراکی است که در سبد ما ایرانی ها قرار دارد و امروزه ضدعفونی کردن میوه ها با وجود ویروس کرونا بسیار حائز اهمیت است. باید بگوییم تنها مصرف آن ها مهم نیست، طرز درست شستن آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اگر درست شسته نشوند شاید شما در معرض آسیب قرار بگیرید.

چگونه میوه ها را ضدعفونی کنیم؟

به گزارش ایلنا، میوه و سبزیجات، جزئی از محصولاتی هستند که سلامت آن را به هیچ عنوان نمیشود تضمین کرد، به دلیل این که این محصولات در فضا های باز پرورش داده میشوند و برای پرورش آن ها از انواع مختلف سوم و آفت کش ها استفاده می نمایند.

در این بین شیوع ویروس کرونا در تمام کشورها موجب نگرانی مردم در نحوه مصرف میوه ها شده است. برای مصرف میوه در این ایام باید مراحل سالم سازی که شامل پاک زدایی، انگل زدایی و در آخر گند زادی است را باید انجام بدهید وبعد از هر مرحله با آب سالم آن ها را شست شو دهید.

در این مراحل باید ابتدا، یک تا سه قطره از مایع ظرفشویی را به مدت دو الی پنچ دقیقه در یک لیتر آب ریخته و بعد میوه را داخل این محلول قرار دهید. در مرحله بعدی که گندزایی نام دارد، میتوانید این محلول را از داروخانه ها خریداری کنید و طبق دستور روی جعبه آن، میوه ها را پس از آب کشی داخل این محلول قرار دهید. به زمان گفته شده روی جعبه آن خیلی دقت بفرمایید و بعد میوه ها را از محلول بیرون بیاورید و دوباره آب کشی کنید سپس ترفندهایی برای پذیرایی با میوه را به کار بگیرید. در ادامه مطلب، برای ضدعفونی کردن میوه ها دربرابر کرونا را برای شما بیان میکنیم، با دقت آن ها را مطالعه کنید.

صابون مایع برای ضدعفونی کردن میوه

صابون مایع یا آب اکسیژنه هم مواد خوبی برای ضدعفونی کردن میوه ها به حساب میاید. طرز تهیه صابون مایع اینگونه است که بطری خالی مخصوص صابون مایع را خریداری کنید؛ خوب آن را بشورید و بگذارید به خوبی خشک شود.

سپس صابون های کوچک یا غیر قابل استفاده خود را جمع کنید و آن ها را رنده کنید. صابون های رنده شده را داخل بطری مخصوص صابون مایع بریزید سپس چند قطره لیموه تازه را به آن اضافه کنید و آب داغ را کم کم درون بطری بریزید. به اندازه درب بطری، گلیسیرین را هم اضافه کنید در آخر درب بطری را ببندید و خوب آن را تکان دهید و به مدت یک ساعت آن را کنار بگذارید.

زمانی که میخواهید از محلول صابون مایع برای ضدعفونی کردن میوه بهره بگیرید، این محلول را داخل ظرفی بریزید و میوه ها را درون آن قرار دهید. به مدت دو الی پنچ دقیقه بگذارید میوه داخل آن باشد و در آخر با آب سالم آن را آب کشی کنید. این محلول میتواند میوه های شما را در برابر ویروس کرونا ضد عفونی کند.

آب اکسیژنه برای ضدعفونی کردن میوه ها

آب اکسیژنه یکی یگر از مواردی هست که برای ضدعفونی کردن میوه ها در برابر ویروس کرونا میتوانید از آن استفاده نمایید. شاید سوال پیش بیاید که آب اکسیژنه چیست؟ آب اکسیژنه، یک مایع بی رنگ و شفاف، کمی لزج با بوی بسیار خاصی محسوب میشود و به شکل مایع به فروش میرسد و بهترین محصولی بوده که کاربرد های آن بسیار زیاد است.

معمولا آب اکسیژنه در هر آشپزخانه ای یافت میشود و اگر نداشته باشید از داروخانه و هر فروشگاهی میتوانید تهیه کنید. آب اکسیژنه، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل میکند، یعنی این محلول یک اثر مخرب بر روی سموم دارد.

استفاده از بیکربنات سود برای ضدعفونی کردن

یکی دیگر از مواردی که میتوانید میوه های خود را دربرابر کرونا ضدعفونی کنید، استفاده از بیکربنات سود است. این ماده ارزان قیمت و دردسترس خواهد بود. این ماده قدرت ضد عفونی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل برای شست و شو میوه انتخاب مناسبی به حساب میاید. فقط کافی است یک قاشق از بیکربنات سود را در یک لیتر آب بریزید و سپس میوه ها را به مدت ده دقیقه داخل آن بگذارید و در آخر آن را با آب خالی آب کشی کنید.

استفاده از سرکه برای ضدعفونی کردن میوه ها

سرکه، یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی و بسیار قوی و موثر به شمار میرود. به دلیلی که قدرت ضد میکروب آن بسیار بالا است، هر نوع میکروبی را نابود خواهد کرد. سرکه هم مانند بیکربنات استفاده آن بسیار با صرفه است و در هر آشپزخانه ای پیدا میشود. مزیت دیگر سرکه برای سلامتی مفید خواهد بود و هیچ عارضه خطرناکی را به همراه نخواهد داشت.

طرز استفاده از سرکه برای ضدعفونی کردن این گونه است که سرکه را در یک لیتر آب رقیق کنید و میوه ها را آن بگذارید و حتی میتوانید به صورت اسپری روی میوه ها بپاشید، ولی یک نکته هرگز فرلموش نشود که در آخر میوه ها را با آب سالم، آب کشی کنید.

استفاده از لیمو برای ضدعفونی کردن میوه

خواص ضد عفونی کردن و ضد باکتریایی لیمو، به علت وجود اسید سیتریک کاملا برای افراد شناخته شده به حساب میاید. استفاده لیمو برای ضدعفونی کردن میوه ها در برابر کرونا بسیار عالی است. نحوه استفاده از از لیموه برای ضدعفونی کردن این گونه است که، در یک ظرف به نسبت مساوی آب، سرکه و آب لیموه را ترکیب کنید و بعد میوه ها را به مدت ده دقیقه در این محلول بگذارید و در آخر با آب فراوان میوه ها را بشورید و خشک کنید. میوه ها را هرگز خیس نگه ندارید به دلیل این که خیس بودن میوه ها سبب میشود دوباره ویروس روی آن بشیند.

شستن میوها با آب نمک

نمک، یک ماده ضد عفونی کننده محسوب میشود و برای ضدعفونی کردن میوه ها در برابرکرونا گزینه مناسبی به حساب میاید. طرز استفاده از آب نمک، یاید دو قاشق مربا خوری نمک را به آب ولرم اضافه کنید و چند دقیقه بگذارید تا آب سرد شود. میوه را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید و در آخر با سرد آن را آب کشی کنید.

حتی میتوانید بعد از این که میوه ها را از محلول آب نمک درآوردید، با یک برس مخصوص و نرم روی میوه ها بکشید و بعد آن ها را آب کشی کنید. همچنین برای میوه هایی که پوست آن ها ضخیم است، مانند هندوانه، خربزه و … برس کشیدن روی آن ها جزئی از الزامات محسوب میشود.

میتوانید داخل آب نمک به مقدار یک قاشق مربا خوردی سرکه هم اضافه کنید تا قدرت آن برای ضدعفونی کردن میوه ها چندین برابر شود. لازم به ذکر است بدانید که حتما موقع آب کشی از آب سرد استفاده کنید، به دلیل این که آب سرد خودش یک نوع ضد عفونی برای میوه ها به حساب میاید.

ضدعفونی کردن میوه ها با محلول سرکه سفید

اسید موجود در سرکه سفید، تمام سموم و نود درصد باکتری های موجود روی میوه ها را از بین میبرد. یرای استفاده از این محلول، یک قاشق سرکه سفید را در کاسه آب ولرم بریزید و میوه ها را به مدت نیم ساعت بگذارید داخل آن بماند و سپس بعد نیم ساعت آن را با آب سرد بشورید. این روش برای ضدعفونی کردن میوه ها در برابر کرونا انتخاب خوبی خواهد بود. این را به یاد داشته باشید یک سری از میوه ها که فاقد پوست هستند، باید این محلول به صورت اسپری زده شود و دوباره با آب شسته شوند.

ضدعفونی کردن میوه های چرب

اگر سطح میوه ها چرپ، گل آلود بود بهتر است آن ها را فقط با مایع ظرف شویی، اسکاچ و آب بشویید مایع ظرف شویی قدرت تخریب میکروب ها را ندارد و فقط سبب جدا شدن میکروب از میوه ها میشود پس قبل از شست وشو با مایع ظرف شویی ابتدا ظرفی را با آب ولرم پر کنید، محلول ضدعفونی کننده داخل آن بریزید و میوه ها را به مدت نیم ساعت در آن غوطه ور کنید و در آخر با اسکاچ و مایع ظرف شویی کمی آن ها را بشویید و آب بکشید.

محلول کنز برای ضدعفونی

یکی دیگر از محلول های ضد عفونی کننده میوه در برابر کرونا، محلول کنز به حساب میاید. این محلول حاوی ینزاالکونیم کراید، که ازبهترین مواد ضدعفونی کننده به شمار میرود. این محلول در مدت پنچ دقیقه تماس به میوه ها تمام باکتری و ویروس ها را از بین می برد. دیگر نیاز به شست و شو میوه ها با مواد شوینده مانند مایع ظرف شویی نخواهد بود، فقط کافی است میوه ها را یک بار با آب کاملا بشوید تا گل و لای آن از بیت برود و طبق دستور العملی که به شما میگوییم از این محلول استفاده کنید.

بعد ازبرطرف کردن گل و لای روی میوها، سپس یک قاشق مربا خوری محلول کنز را در چهار لیتر آب ترکیب کنید و میوه ها را در مدت پنچ دقیقه در آن بگذارید و در آخر میوه ها را با آب سرد آب کشی کنید. برای میوه هایی که پوست ندارند مانند انگور، توت، توت فرنگی به دلیل این که میکروب ها بیشتر روی آن ها قرار میگیرد، بعد از استفاده از این محلول، یک دور دیگر این محلول را روی آن اسپری کنید و در آخر دوباره آب کشی کنید.

استفاده از محلول جوش شیرین و آب لیمو

جوش شیرین و آب لیمو خاصیت ضد عفونی کنندگی دارند و در تماس با با یکدیگر واکنش های عالی بروز میدهند که سبب از بین بردن ویروس ها و آلودگی ها میشوند. طرز استفاده آن برای ضدعفونی کردن میوه ها دربرابر کرونا، این گونه است که یک قاشق آب لیمو ترش را همرا با دو قاشق جوش شیرین مخلوط کنید و داخل ظرف آب سرد بریزید. شپس میوه ها را داخل محلول غوطه ور کنید و اجازه دهید مواد کاملا روی میوه ها باقی بماند و پس از نیم ساعت آن ها را آب کشی کنید.

یک نکنته خیلی مهم که باید گفته میشد؛ میوه هایی مانند توت فرنگی، شاه توت از دسته میوه هایی هستند که شستن آن ها خیلی دشوار است به دلیل این که این میوه ها پوست ندارند، ویروس و آلودگی به خود میوه وارد میشود. برای این که این نوع میوه ها عاری از آلودگی، و ضدعفونی شوند، به شما پیشنهاد میکنیم، ترکیبی از دوپیمانه آب و نصف پیمانه آب لیمو را درست کنید و آن را به صورت اسپری روی میوه ها بزنید و بعد از گذشت ده دقیقه میوه ها را به خوبی آب کشی کنید.

استفاده از محلول پراستیک

یکی دیگر از روش های ضدعفونی میوه ها دربرابر کرونا، محلول پراتستیک به حساب میاید. همچنین ترکیبات آن قوی ترین و بهترین گزینه برای ضدعفونی کردن میوه ها به شمار می رود. ترکیب این محلول بر پایه سرکه است اما باید به شما بگوییم چند برابر سرکه قدرت از بین بردن میکروب ها را دارد. طرز استفاده آن روی جعبه محلول نوشته شده است و طبق آن باید عمل کنید.

استفاده از محلول آمینول

از دیگر راه های ضدعفونی کردن میوه ها در برابر کرونا استفاده ازمحلول آمینول محسوب میشود. این محلول دارای ترکیباتی است که نیاز به شست شوی اولیه میوه ها برای از بین بردن گرد و خاک گل و لای ندارند و این امر باعث میشود میوه ها بعد از ضدعفونی کردن عمر آن ها طولانی تر بشود.

طریقه مصرف این محلول این گونه است که یک قاشق مربا خوری از محلول را درون ظرفی که چهار لیتر آب (حدودا شانزده لیوان آب) ریخته شود، سپس میوه ها را به مدت پانزده دققیه در محلول غوطه ور کنید. و در آخر میوه ها را به آرامی از قسمت بالای ظرف بردارید و داخل ظرف دیگری بگذارید و آن ها را به طور کامل با آب، آب کشی کنید.

ضد عفونی (من) مخصوص میوه ها

این محلول از بهترین محلول های موجود در بازار برای ضدعفونی کردن میوه ها در برابر کرونا محسوب میشود. فرمول مخصوص این محلول باعث از بین رفتن طیف وسیعی از باکتری های موجود روی میوه ها میشوند. طرز مصرف این ماده این است که باید یک قاشق غذا خوری از این محلول را درون ظرفی که دو لیتر آب در آن قرار دارد بریزید و میوه ها به مدت پنچ دقیقه بگذارید داخل این محلول باقی بماند و در آخر میوه ها را با آب خالی شست و شو دهید.

error: Content is protected !!