کارآزمایی واکسن کرونای ایران و کوبا ششم اردیبهشت در اصفهان آغاز می‌شود

به گزارش ایرنا واکسن کرونای نوترکیب کنژوگه که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده، اکنون پس از گذراندن موفق فاز یک و دو، وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده و تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز می‌شود.

کمال حیدری رییس مرکز بهداشت استان اصفهان روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره اینکه محدودیت‌های کرونایی جدی گرفته نشده است، اظهار داشت: هم اینک شاهد افرایش تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از کرونا هستیم.

وی افزود:در مرحله آغاز ثبت نام شرکت در کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای ” کنژوگه ایران- کوبا ”  هستیم که بتوانیم از بین ۲۰ هزار داوطلب کشوری بین پنج استان کشور آن را اجرایی کنیم.

رییس مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: ثبت نام تزریق این واکسن از پنجشنبه گذشته در سامانه   www.pasteurcovac.ir شروع شده است که سهم اصفهان سه هزار و ۵۰۰ نفر است.

وی با اشاره به اینکه چهار فاز برای واکسن کرونا برنامه ریزی شده است،ادامه داد: ۱۰۰ هزار دوز برای ۵۰ هزار نفر واکسن مطالبه کرده ایم که تاکنون  ۳۵ هزار نفر واکسن دریافت و  فاز نخست واکسیناسیون روبه اتمام است  و به زودی وارد فاز دوم واکسیناسیون برای بیماران تالاسمی، هموفیلی، سالمندان، جانبازان خواهیم شد.

حیدری گفت: در موج چهارم اپیدمی شاهد رکورد جدیدی از مبتلایان هستیم و این  ویروس مهاجم‌تر از گذشته است و چاره ای جز رعایت  بهداشت فردی و محدودیت اجتماعی نیست اما تعطیل بودن برخی مشاغل و صنوف و باز بودن بانک‌ها و سایر مشاغل دیگر فشارهایی است که باعث شده کنترل موج چهارم به کندی و سختی پیش رود.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان از نیمه اردیبهشت ماه کارآزمایی واکسن کوبایی به شکل رسمی انجام خواهند شد،بیان داشت: کوبا از کشورهای غنی در توسعه سلامت است و پیش از این نیز تهیه واکسن فوری مننژیت در بحران‌ها را از این کشور داشتیم.

وی اضافه کرد: تا کنون ۸۵۰ نفر در این سامانه تا کنون ثبت نام کرده اند که تا روز دوشنبه ظرفیت ثبت نام داوطلبان وجود دارد اما سامانه به محض تکمیل بسته خواهد شد.

وی افزود: ثبت نام برای تمام سنین از ۱۸ سال تا ۶۵ سال و حتی بیشتر است و در این خصوص ۳۵ درصد از سهمیه تزریق برای افراد بالای ۶۵ سال بیماران دارای بیماری زمینه ای در نظر گرفته شده است.

حیدری تاکید کرد: شماره تماس ۳۱۱۳ نیز برای افرادی که دسترسی ثبت نام به سامانه را نداشته باشند در نظر گرفته شده است که از طریق اپراتور انجام می شود.

وی افزود: افراد پس از دریافت واکسن تا چند ماه پس از تزریق واکسن  شرح حال خود را باید به ما اطلاع دهند و پزشکان برای ارزیابی واکسن مسوول هستند.

«فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا پاستور تولید مشترک ایران و کوبا با شرکت ۲۴ هزار داوطلب در شهرهای اصفهان، بابل، بندرعباس، زنجان، ساری، کرمان، همدان و یزد آغاز می‌شود.»

مستندات فعلی واکسن به شهردار محرز است اما تایید یا تکذیب آن مشخص نیست

کمال حیدری در حاشیه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در خصوص حواشی اخیر تزریق واکسن کرونا به شهردار اصفهان از سهمیه کادر درمانی در یکی از بیمارستان‌های اصفهان در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر آنچه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گفته است، همان مورد تایید است و ما برای تمام تخلفات جلسه ای با حضور بازرسی،حراست، ریاست و معاونان دانشگاه علوم پزشکی، کادر درمان و حوزه نظام پزشکی  برگزار و در آن محل تمام تخلفات بررسی می‌شود.

وی افزود: واکسن‌های کرونا در قالب ۵ دزی یا ۱۰ دزی هستند که در هنگام تزریق ممکن است دز ۵ تایی به نفر ششم و یا دز ۱۰تایی به نفر یازدهم هم برسد که البته طبق دستور العمل وزارت بهداشت اجازه تزریق دز اضافه را ندارند زیرا برفرض دز ۱۰ تایی برای ۱۰ نفر ثبت نام و باید  اسامی همان ۱۰ نفر تحویل شود.

رییس مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: پس از ثبت نام طبق دستور العمل برای فرد مسوول ثبت نام یک کد ملی از فرد پیامک می شود که وقتی ثبت و هویت آن مشخص شد کد دریافت واکسن ارسال می شود.

وی ادامه داد: آنچه برای ما تاکنون در خصوص شهردار اصفهان ثابت شده است این است که به پیشنهاد مدیر مجموعه بیمارستانی از سهم اضافه و یا در اصطلاح امحا شده نام ایشان برای دریافت واکسن ثبت می‌شود اما پزشک معالج صلاح نمی‌دانند و تا اینجا برای ما محرز شده است.

حیدری گفت:مدیر بیمارستان یک فهرست دارد که افراد در آن ثبت می‌شوند و  خطا متوجه آن فرد است و ما طبق مستنداتی که تاکنون در آن جلسه با حضور حراست ارائه شده، تایید می‌کنیم و از بقیه  اطلاع نداریم ولی باید مستندات واکسیناتور هم بررسی شود.

وی اضافه کرد: ما اعلام کرده ایم اگر موردی تخلفی مشاهد شد اطلاع دهند تا صورت جلسه شود زیرا واکسن باید به گروه های هدف تزریق شود.

error: Content is protected !!