کاهش زوال عقل با مصرف قرص‌های استاتین

محققان دانشگاه تورنتو متوجه شدند مصرف قرص‌های استاتین در افراد مسن صدمه‌دیده می‌تواند تا ۱۳ درصد ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

به گزارش ایلنا، این محققان پرونده ۳۰۰ هزار بیمار که دچار ضربه‌مغزی شده بودند را موردمطالعه قراردادند و متوجه شدند که آن‌ها پس از مصرف دارو‌های استاتین کمتر دچار زوال عقل شده‌اند.

استاتین‌ها گروهی از دارو‌های کاهنده کلسترول خون هستند که با مهار آنزیم کاهنده اچ‌ام‌جی-کوآ (HMG-CoA reductase) عمل می‌کنند.

اغلب ضربه‌های مغزی به‌سوی بهبود پیش می‌روند، اما در افراد مسن این حالت می‌تواند منجر به زوال عقل شود.

محققان کانادایی سعی کردند دو عامل کلسترول و التهاب که نتیجه مستقیم روی زوال عقل دارند را موردبررسی قرار دهند و به همین خاطر پرونده ۲۸۸۱۵ نفر ۶۶ سال به بالا را که ضربه‌مغزی شده بودند، موردمطالعه قراردادند.

۶۱ درصد از این افراد زن بودند و یک‌چهارم از آن‌ها در ۹۰ روز اول پس از ضربه‌مغزی استاتین دریافت کرده بودند. استاتین شامل آتورواستاتین، سریسواستین، فلوواستاتین، لوواستاتین، پیتواستاتین، پرواستاتین، روسوواستاتین و سیم واستاتین بودند.

پس از پیگیری ۴ ساله یک نفر از ۶ نفر یعنی ۴۷۲۷ نفر دچار زوال عقل شده بودند. کسانی که قرص دریافت کرده بودند از هر ۱۰۰ نفر ۳۷ نفرشان به زوال عقل مبتلا شدند و از هر هزار نفر که قرص مصرف نکرده بودند ۴۳ نفر مبتلابه این بیماری شدند.

error: Content is protected !!