کاهش سطح کلسترول بد با کمک یک داروی آزمایشی

کاهش سطح کلسترولپژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که شاید یک داروی آزمایشی بتواند روش خوبی برای کاهش کلسترول بد خون باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهش جدیدی که در “مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای”(ISMMS) انجام شده است، نشان می‌دهد که یک داروی آزمایشی موسوم به “اویناکوماب”(Evinacumab) می‌تواند “لیپوپروتئین کم چگالی” یا “ال‌دی‌ال”(LDL) را که به “کلسترول بد” مشهور است، در بیماران مبتلا به “هایپرکلسترولمی”(Hypercholesterolemia) تا ۵۰ درصد کاهش دهد. 

داروی اویناکوماب، یک پادتن تک‌تیره یا مونوکلونال است که با مکانیسمی متفاوت از داروهای دیگر کار می‌کند تا کلسترول خطرناک را به سطح عادی برساند.

دکتر “رابرت روزنسون”(Robert Rosenson)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پژوهش ما به ارزیابی ایمنی و کارآیی اویناکوماب می‌پردازد و نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند کلسترول بد بیماران را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. این پادتن می‌تواند “پروتئین شبه آنژیوپویتین۳”(ANGPLT3) را مهار کند و کلسترول بد را به واسطه یک مسیر گیرنده مستقل کاهش دهد. پژوهش‌های ژنتیکی نشان داده‌اند که سطح کلسترول بد در افرادی که بدن آنها فاقد پروتئین شبه آنژیوپویتین۳ است و یا مقدار کمی از آن را در بدن خود دارند، پایین‌تر است و به ندرت از بیماری تصلب شرایین رنج می‌برند.

تقریبا هفت درصد مردم آمریکا از هایپرکلسترولمی شدید رنج می‌برند. این مشکل به صورت ژنتیکی از هر ۳۱۳ نفر در یک نفر رخ می‌دهد اما در افرادی که در آغاز ابتلا به بیماری قلبی-عروقی هستند، بیشتر است و از هر ۱۵ نفر در یک نفر رخ می‌دهد.

روزنسون ادامه داد: نیاز فوری به عواملی که بتوانند هایپرکلسترولمی را به واسطه گیرنده مستقل کلسترول بد کاهش‌ دهند، احساس می‌شود. اگر اویناکوماب به تایید “سازمان غذا و داروی آمریکا”(FDA) برسد، شاید بتواند با کاهش سطح کلسترول بد، این شکاف بالینی را برطرف کند.

پژوهشگران در این پروژه، اویناکوماب را روی ۲۷۲ بیمار مبتلا به هایپرکلسترولمی آزمایش کردند که بیشتر آنها از “هایپرکلسترولمی فامیلی هتروزیگوت”(HeFH) رنج می‌بردند. هایپرکلسترولمی فامیلی هتروزیگوت، نوع ارثی هیپرکلسترولمی است که اغلب به خاطر جهش در ژن گیرنده کلسترول بد رخ می‌دهد.

در این بررسی، به گروهی از بیماران، اویناکوماب و به گروهی دیگر  دارونما داده شد. همه بیمارانی که اویناکوماب را دریافت کرده بودند، تحت درمان‌های کاهش‌دهنده چربی قرار داشتند. بیشتر بیماران، اویناکوماب را به خوبی تحمل کردند. تنها یکی از بیماران، دشواری در تنفس و یک نفر دیگر، “پیش‌دفاعی” یا “آنافیلاکسی”(Anaphylaxis) را تجربه کرد. در این آزمایش، دو مورد مرگ و میر نیز گزارش شد که در اثر بیماری‌های مهم پیش‌زمینه رخ دادند.

روزنسون گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد که استفاده از داروهایی مانند اویناکوماب می‌تواند اثر قابل توجهی بر کلسترول بد داشته باشد. اگر اویناکوماب مورد تایید قرار بگیرد، متخصصان قلب و عروق، روش جدیدی را برای درمان بیماران مبتلا به هایپرکلسترولمی فامیلی هتروزیگوت در اختیار خواهند داشت و می‌توانند به هدف خود که کاهش سطح کلسترول است، نزدیک‌تر شوند.

این پژوهش، در “New England Journal of Medicine” به چاپ رسید.

error: Content is protected !!